• Anonym (Trams)

Anmäld till soc - väger mitt barn för lite?

Bvc har gjort en anmälan för att mitt barn (skriver ej kön) har droppat från sina kurvor och stått still i vikten länge. Hen är nu 1 år och 8 månader och väger 10 kg, är 70 cm lång. Pigg och glad! Pratar och utvecklas som hen ska. Varför är dom så fixerade vid kurvorna och går inte på allmäntillståndet?

Jag är inte orolig för vad soc ska säga, men varför gör Bvc alltid en så stor sak av tillväxten? Det är väl bättre att hen inte är överviktig och antagligen inte kommer bli?

• Svar på tråden Anmäld till soc - väger mitt barn för lite?
  • Anonym (läkartid)

Har ni varit hos en barnläkare med barnet?

• Anonym (Lotta)

Men då tror jag att bvc oroar sig för att hon har näringsbrist för att hon äter för lite riktig mat och tex inte får i sig järn. Och riskakor ska ju barn överhuvudtaget inte äta pga att de innehåller höga halter arsenik. Med det sagt så vet jag att det är skittufft att ha barn som har svårt att äta. Kanske bvc inte känner att de når fram till dig i diskussioner gällande maten och därför oroar sig för barnet? Kanske behöver ni hjälp av dietist? Näringsdrycker på recept?

Anonym (Trams) skrev 2018-09-12 18:10:13 följande:

Vi är verkligen inte veganer men hon ammar mest, äter lite riskakor eller kex, det blir inte så mycket mat och hon föredrar att amma. Så hon är inte stor i maten men hon hade ju inte haft sån energi som hon har om nåt var fel.

• Anonym (kurvan)
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-12 18:11:31 följande:

Hon var först på mittenkurvan på längd och vikt, sjönk sen successivt.

Att ett barn plötsligt avviker från sina kurvor kan vara ett tecken på sjukdom eller undernäring.
  • Anonym (Många frågor)
    Anonym (Majken) skrev 2018-09-12 18:44:35 följande:

Men varför ger ni inte vanlig mat? Jag förstår att BVC gör en orosanmälan om ni vägrar ge vanlig mat. Ni svälter ju barnet. Bröstmjölk täcker verkligen inte barnets behov av näring! 

Håller med. Om man ska envisas med att amma så långt upp i ålder som 20 månader får det inte på något sätt konkurrera med mat eller vara en del av dagliga intaget av mat, det kan vara lite tröst isåfall men VARFÖR amma en unge som snart är 2 år som har tänder?! Jag vet bara konstiga mammor som ammar efter ett års ålder, alla barnen ifråga är för små och smala och har varit sena i utvecklingen överlag.

Tror det handlar om psykiska problem hos mamman att förvägra barnet att bli självständigt och gå från bebis-stadiet och vidare. Något extremt kontrollbehov att hålla barnet totalt beroende av dom...
  • Anonym (Många frågor)
    Anonym (kurvan) skrev 2018-09-12 20:48:44 följande:

Att ett barn plötsligt avviker från sina kurvor kan vara ett tecken på sjukdom eller undernäring.

Ts har skrivit att hon huvudsakligen ammar och utöver det ger lite kex och riskakor så... no shit med undernäring... Ett så stort barn ska ju ha varierad kost med fisk, grönsaker, potatis, smör, grädde, frukt, fibrer osv. Riktig mat flera gånger om dagen!
  • fanola

Ledsen om ja verkar trög nu men 70cm är väl otroligt litet för ett barn på nästan 2 år? Min son är 6-månader och väger ca 9500 och var 72 cm vid senaste mätningen?

Eller är de nåt ja missat?

• fanola
    fanola skrev 2018-09-12 20:57:29 följande:

Ledsen om ja verkar trög nu men 70cm är väl otroligt litet för ett barn på nästan 2 år? Min son är 6-månader och väger ca 9500 och var 72 cm vid senaste mätningen?

Eller är de nåt ja missat?

Sorry ignorera mitt inlägg, missade flera sidor av konversationen..
  • Wolfie13

Varför får inte barnet mat?? En sånt stort barn (åldermässigt) kan väl inte leva på att amma och riskakor?? Min dotter är ett och äter både en riktig lunch och middag, förstås.

Stackars unge :(

• Anonym (Mamma.)
    Anonym (Många frågor) skrev 2018-09-12 20:49:34 följande:
    Håller med. Om man ska envisas med att amma så långt upp i ålder som 20 månader får det inte på något sätt konkurrera med mat eller vara en del av dagliga intaget av mat, det kan vara lite tröst isåfall men VARFÖR amma en unge som snart är 2 år som har tänder?! Jag vet bara konstiga mammor som ammar efter ett års ålder, alla barnen ifråga är för små och smala och har varit sena i utvecklingen överlag.

Tror det handlar om psykiska problem hos mamman att förvägra barnet att bli självständigt och gå från bebis-stadiet och vidare. Något extremt kontrollbehov att hålla barnet totalt beroende av dom...
    Jag ammade mitt barn tills hon fyllde 2 år och för mig var det enkelt, WHO rekommenderar amning upp till 2 år och eftersom jag kan amma och bryr mig om mitt barn fick det bli så.

Att andra inte följer rekommendationen är upp till dem, men skulle definitivt inte kalla dem för konstiga.

Och jo förresten, WHO's rekommendation gäller alla länder och inte enbart vissa som en del mammor vill tro.
  • Anonym (Boob)
    Anonym (Mamma.) skrev 2018-09-12 21:23:31 följande:

Jag ammade mitt barn tills hon fyllde 2 år och för mig var det enkelt, WHO rekommenderar amning upp till 2 år och eftersom jag kan amma och bryr mig om mitt barn fick det bli så.

Att andra inte följer rekommendationen är upp till dem, men skulle definitivt inte kalla dem för konstiga.

Och jo förresten, WHO's rekommendation gäller alla länder och inte enbart vissa som en del mammor vill tro.

Men du gav väl ditt barn mat utöver ammningen? Alltså sådan mat som du själv äter. Det gör ju inte TS. Inte så konstigt då att bvc gjort en orosanmälan.
Svar på tråden Anmäld till soc - väger mitt barn för lite?