Anonym (Många frågor) skrev 2018-09-12 22:40:41 följande:
Ja som jag känner till eftersom i just dom fallen är deras barn också för små och tunna och äter inte ordentligt av bra, vanlig mat. Dom har varit sena i utvecklingen. Det är alltså två stycken jag tänker på för det är ändå ganska ovanligt att inte ha rutiner med vanlig mat så långt upp i åldern för barnet. Redan vid 4 månader får man börja med smakportioner och vid 6 SKA man börja.
Jag själv blev enbart ammad upp till 11-12 månader. Min mamma var intresserad av antroposofins matråd för barn för att de har många läkare/dietister som kan anpassa kost för barn och ibland vuxna med vissa problem.
Min far har en extrem form av astma och min mor gjorde allt i sin makt gällande kosten, efter råd från antroposofiläkare, för att inte jag och min syster skulle ärva några av allergierna (det var inte frågan om lätt pollenallergi utan snarare kraftiga allergiska reaktioner under hela min fars uppväxt, som ledde till ambulans in till akuten och sjukhusvistelser flera gånger om året fram till ca 20-års åldern då det stabiliserades något, han medicinerar ff flera gånger per dag..)
Första rådet var att amma varje barn enbart till ett års ålder, därefter smakportioner av bär och liknande (icke besprutade förstås, i vårat fall från trädgården eller närodlat), senare annan form av smakportioner. All mat vegetarisk, men skulle själv tippa på att bra, krav-märkt kött från en gård nära, är långt bättre än något veg. halvfabrikat som finns i överflöd nu men inte fanns under tidigt 80-tal då jag växte upp.
Det var mycket kostregler som jag inte minns, men den röda tråden var hemgjort, de bästa råvarorna krav el tom Demeter-märkt, mycket kokt havre, hirs, råris, bönor i alla former, kikärtor, grönsaker, frukt. Inget godis el liknande (torkad frukt dög utmärkt innan jag började i lekis/6-års. Inget tv-tittande innan 5 års ålder, sova middag rejält nedbäddad i vagnen ute även vid kallare väder (kräver ju att man har egen gårdsplätt); frisk luft så mycket som möjligt!
Många tyckte att min mamma var flummig på den tiden då gemene man inte hört talas om att äta på det sättet, många andra barn i skolan och lärare förstod knappt var vegetarian var-många trodde det var en konstant form av diet av rädsla av att bli tjock. Men varken jag eller min syrra fick några allergier (eller andra svagare hälsotillstånd el riktiga sjukdomar) öht. Hon är 176cm och jag 174cm (precis som min mamma som blev uppfödd på husman), min syster var väldigt smal innan puberteten men knappast benig eller med låg energi-tvärtom var vi alltid ute och sprang och lekte i skogen, simmade på sommaren, rodde eka, cyklade 6 km om dagen från 10 års ålder för att komma fram och tillbaka till bussen, rastade hundar osv. Jag har nog alltid varit normalviktig. Det gick väldigt bra för oss båda i skolan (ingen brist på vitaminer/mineraler/kalorier), även om jag blev strulig när jag blev 16-17 så hade det definitivt inget med dieten att göra utan snarare nyfikenhet på allt "onyttigt och spännande" som fanns utanför våran "skyddade värld".
Min mor gjorde ett fantastiskt jobb, hjälpte det oss att utvecklas på bästa sätt utan att få allergier? Jag vet inte, men tror att kosten har en viktigare funktion än vi tror. Folk har ju börjat öppna ögonen mer nu och nu är inte många av de produkter jag åt som barn ett dugg konstigt, de finns tom i vanliga mataffärer. Vissa som bönor går till och med att köpa i konserver i dag! Vilket gör det mycket lätt att vara vegetarian.
Sorry för långt inlägg, huvudsaken var att jag ville ta upp det med amning. Det verkar helt galet att börja ge barn smakportioner redan vid 4 månaders ålder som många gör i dagens läge..