Inlägg från: Anonym (Pro life & vegan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pro life & vegan)

    Varför anses det så illa att vara emot abort?

    Anonym (därför) skrev 2023-05-22 10:28:28 följande:
    "mer fokuserad på det etiska motståndet"... vad betyder det?

    Betyder det att du är mot abort men skulle inte stötta ett förbud eller skulle du stötta ett förbud mot abort om det lades fram?

    Vad är din etiska ställning kring kvinnor som blir gravida väldigt unga? Om du fick bestämma skulle de få göra abort, eller skulle de inte få det?

    Vad är din etiska ställning kring kvinnor som blir gravida genom en våldtäkt? Om du fick bestämma skulle de få göra abort, eller skulle de inte få det?

    Du talar  hela tiden om "FÅ göra abort", alltså den JURIDISKA diskussionen. Jag säger som sagt snarare "gör inte abort ÄVEN om aborten vore laglig. även om man "FÅR" göra den..


    Jag är troende kristen, och aktiv i olika samfund, mest inom Svenska Kyrkan, där jag har mitt medlemskap, men även inom den Katolska osv, och jag ser det så att vi kristna är skyldiga att hålla en högre etisk standard än statens lag kräver av oss, och att avstå från abort även om lagen tillåter aborten, utom i extremfall. (Om inte båda liven kan räddas invänder jag såklart inte mot en abort, alltså i ett medicinskt akutfall.)


    Ja, jag vet att  den sociala normen i Sverige är ateism, men det betyder inte att jag slutar tala för de grundläggande värderingar som t.ex. bidrar till att de som har dem inte efterfrågar aborter.. Det är alltså individens värderingar, BÅDE mäns och kvinnors, som är mitt  intresseområde. Jag nämner också männen, för faktum att att de i många fall är MANNEN som först vill ha abort - faktiskt är den som initierar aborten.


    Jag har inget färdigt förslag vad gäller den rent juridiska delen och vet inte exakt vad jag skulle stödja. Jag tycker man kan se på andra länder i Europa, och kanske framför allt norden, och fundera på vilka möjligheter som finns.. En del andra länder med fri abort har 10,12 eller 13 veckors fri abort.


    Men det viktiga är inte vad som står på papperet, utan vad som sker i VERKLIGHETEN. I princip är jag ju för 0 aborter, oberoende  av vad som står i lagen. Man behöver inte göra allt i verkligheten av det som är lagligt.


     


     

  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-22 16:57:01 följande:
    Är inte det lite samma sak som kyrkan alltid försökt göra genom historien, försöka köra ner sina värderingar och tro i halsen på alla och försöka få alla att agera efter deras tro och värderingar. Du skriver tex... "gör inte abort även om det är lagligt"... men varför skulle någon som INTE tror på det du tror på avstå?

    Förstår att du har svårt att kombinera tro med realitet, det är ju ett problem som kristendomen haft sen första början. I de länder där katolska kyrkan haft makt att påverka frågor om sex och abort så har det ju inte lett till några speciellt positiva saker.... tex förbud mot sexualundervisning, förbud mot preventivmedel, och sist men inte minst flickor/kvinnor som riskerar livet med illegala aborter, eller kvinnor som tvingas föda barn som kommit till genom våldtäkt.

    Intressant att du skriver att du tycker det viktigaste är vad som sker i verkligheten... jag menar vad har TRO med verklighet att göra öht?

    Låt mig ge mycket tydliga numrerade svar.


    1)Begreppet "kyrkan" är mångtydigt. Du får precisera vad du menar med "kyrkan". Det ordet kan nämligen betyda mycket olika saker. För mig som inte är bunden till ett speciellt samfund - utan är aktiv i flera olika kristna samfund samtidigt - betyder det t.ex summan av alla som tror på Jesus, alldeles oavsett samfund.  Samfundstillhörigheten på papperet är inte det som är viktigt som jag ser det. Men en del avser med begreppet ett visst samfund eller en viss byggnad eller något annat.


    2) Att i öppen laglig debatt argumentera för en viss etik är sannerligen inte att köra ned något i någons hals över huvud taget. Ingen tvingas ju ta del. Det går att välja bort det också - så nej: Här är inget i-halsenkörande. Jag använder enbart yttrandefrihet, och jag bryter inte på minsta sätt mot forumets regler genom det jag skriver.


    3) Du frågar varför någon som inte tror skulle avstå. Mitt svar har 2 delar - A o B.


    A) T.ex av andra etiska skäl. I USA finns det "Secular Pro Lifers", dvs icke troende PL:are som ser etiska skäl ändå. Bara som exempel: icke våld/ icke blodsutgjutelse -vilket är EXAKT varför jag sökte och fick VAPENFRI placering på min tid. Frågorna är mycket lika


    B) Självfallet vill jag i andra sammanhang än abortfrågan vara med och vinna flera vad gäller tron på Jesus. Naturligtvis inte just för aborternas skull, men en sekundäreffekt är ju att människor som får en ny syn på livet får också en ny syn på massor av frågor, t.ex aborter. Jag var själv icke troende förr i tiden.


    4) Varken Katolska Kyrkan eller något annat samfund är en lagstiftande myndighet. Länders lagar stiftas av deras parlament och paralamentsledamöter väljs i allmänna val. De tär väljarnas vilja när det kommer till lagstiftning. Och jag är som sagt såväl protestant som katolik/ ortodox - ser mig som ekumenisk allmänkristen, egentligen obunden av samfund, även om jag har min bas i Senska Kyrkan och mitt medlemskap inom den.


    5) Som jag sa är normen i Sverige ateism, men det skiter jag högaktningsfullt i. Jag har en annan övertygelse, och den står jag för.. Ja, du som ateist ser väl mig som en komplett idiot förstås, men tro i kristen mening är inte samma sak som vad ordet används för att beskriva i dagligt tal. 


    I dagligt tal används ordet ungefär synonymt med "förmodar".. Men det är inte vad ordet tro används för att beskriva i en kristen kontext. Ett kort inlägg i en debattråd kan naturligtvis inte uttömmande svara på varför jag tror, men jag kan säga så mycket som att det INTE BARA handlar om bibeln. Jag har också egna erfarenheter och har tagit del andras med, från levande livet som stärkt min tro, Jag vet vad jag har sett med mina egna ögon så att s.


    6) Vad gäller etik så har jag en konsekvent icke-vålds-linje där jag säger nej till allt dödande-nej till all blodsutgjutelse. Jag säger nej till  abort/ nej till krig - bära vapen (anser att vi ska ge humanitär men inte militär hjälp till Ukraina som exempel/ nej till dödsstraff och nej till kött. (Jag råkar vara djurrättsaktivist samtidigt som jag är kristen - men ja, jag vet att det finns många kristna som tvärtom försvarar "ett köttsamhälle", och dem debatterar jag då och då med.


    Dessa 4 frågor är faktiskt rätt lika.

  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-22 16:57:01 följande:
    Är inte det lite samma sak som kyrkan alltid försökt göra genom historien, försöka köra ner sina värderingar och tro i halsen på alla och försöka få alla att agera efter deras tro och värderingar. Du skriver tex... "gör inte abort även om det är lagligt"... men varför skulle någon som INTE tror på det du tror på avstå?

    Förstår att du har svårt att kombinera tro med realitet, det är ju ett problem som kristendomen haft sen första början. I de länder där katolska kyrkan haft makt att påverka frågor om sex och abort så har det ju inte lett till några speciellt positiva saker.... tex förbud mot sexualundervisning, förbud mot preventivmedel, och sist men inte minst flickor/kvinnor som riskerar livet med illegala aborter, eller kvinnor som tvingas föda barn som kommit till genom våldtäkt.

    Intressant att du skriver att du tycker det viktigaste är vad som sker i verkligheten... jag menar vad har TRO med verklighet att göra öht?

    Låt mig ge mycket tydliga numrerade svar.


    1)Begreppet "kyrkan" är mångtydigt. Du får precisera vad du menar med "kyrkan". Det ordet kan nämligen betyda mycket olika saker. För mig som inte är bunden till ett speciellt samfund - utan är aktiv i flera olika kristna samfund samtidigt - betyder det t.ex summan av alla som tror på Jesus, alldeles oavsett samfund.  Samfundstillhörigheten på papperet är inte det som är viktigt som jag ser det. Men en del avser med begreppet ett visst samfund eller en viss byggnad eller något annat.


    2) Att i öppen laglig debatt argumentera för en viss etik är sannerligen inte att köra ned något i någons hals över huvud taget. Ingen tvingas ju ta del. Det går att välja bort det också - så nej: Här är inget i-halsenkörande. Jag använder enbart yttrandefrihet, och jag bryter inte på minsta sätt mot forumets regler genom det jag skriver.


    3) Du frågar varför någon som inte tror skulle avstå. Mitt svar har 2 delar - A o B.


    A) T.ex av andra etiska skäl. I USA finns det "Secular Pro Lifers", dvs icke troende PL:are som ser etiska skäl ändå. Bara som exempel: icke våld/ icke blodsutgjutelse -vilket är EXAKT varför jag sökte och fick VAPENFRI placering på min tid. Frågorna är mycket lika


    B) Självfallet vill jag i andra sammanhang än abortfrågan vara med och vinna flera vad gäller tron på Jesus. Naturligtvis inte just för aborternas skull, men en sekundäreffekt är ju att människor som får en ny syn på livet får också en ny syn på massor av frågor, t.ex aborter. Jag var själv icke troende förr i tiden.


    4) Varken Katolska Kyrkan eller något annat samfund är en lagstiftande myndighet. Länders lagar stiftas av deras parlament och paralamentsledamöter väljs i allmänna val. De tär väljarnas vilja när det kommer till lagstiftning. Och jag är som sagt såväl protestant som katolik/ ortodox - ser mig som ekumenisk allmänkristen, egentligen obunden av samfund, även om jag har min bas i Senska Kyrkan och mitt medlemskap inom den.


    5) Som jag sa är normen i Sverige ateism, men det skiter jag högaktningsfullt i. Jag har en annan övertygelse, och den står jag för.. Ja, du som ateist ser väl mig som en komplett idiot förstås, men tro i kristen mening är inte samma sak som vad ordet används för att beskriva i dagligt tal. 


    I dagligt tal används ordet ungefär synonymt med "förmodar".. Men det är inte vad ordet tro används för att beskriva i en kristen kontext. Ett kort inlägg i en debattråd kan naturligtvis inte uttömmande svara på varför jag tror, men jag kan säga så mycket som att det INTE BARA handlar om bibeln. Jag har också egna erfarenheter och har tagit del andras med, från levande livet som stärkt min tro, Jag vet vad jag har sett med mina egna ögon så att s.


    6) Vad gäller etik så har jag en konsekvent icke-vålds-linje där jag säger nej till allt dödande-nej till all blodsutgjutelse. Jag säger nej till  abort/ nej till krig - bära vapen (anser att vi ska ge humanitär men inte militär hjälp till Ukraina som exempel/ nej till dödsstraff och nej till kött. (Jag råkar vara djurrättsaktivist samtidigt som jag är kristen - men ja, jag vet att det finns många kristna som tvärtom försvarar "ett köttsamhälle", och dem debatterar jag då och då med.


    Dessa 4 frågor är faktiskt rätt lika.

  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-22 18:50:54 följande:
    1) Det spelar ingen roll vad det kallas, det är fortfarande tro och inte fakta

    2) Du skriver ju själv att din etik är baserat på din tro, men verkar ha svårt att fatta varför människor som inte delar din tro inte delar dina värderingar heller

    3) B: Ja som sagt, köra ner sin tro i halsen på andra 

    4) Kyrkan har som tur är inte samma makt som tidigare och de flesta länder har övergått till demokrati, dock tror jag du vet lika bra som jag att kyrkan i många länder fortfarande har stor politisk inflytande och makt. Varför låtsas att det inte skull vara så? Och på vilket sätt menar du att förbud mot sexualkunskap, preventivmedel och abort har gynnat dessa samhällen?

    5) Japp vi lyckades som tur är göra oss av med kyrkans inflytande och de flesta tror inte längre på fiktiva allsmäktiga väsen. Men det var ju inget som skedde över en natt eller var smärtfritt och det finns ju tyvärr folk som skulle vilja ge religion makt över samhället igen och det är något samhället givetvis behöver vara på sin vakt för. Varför skulle vi vilja återgå till medeltiden?

    6) Att döda ett foster som inte är medveten än är inte riktigt detsamma som krig.
    Om du är emot att celler dödas borde du väl vara emot operationer oxå? Cancerceller är väl oxå levande?

    1)Det kan finnas mycket goda och mycket logiska skäl för att tro vissa saker som inte är bevisade. DÄREMOT skall man inte då hävda att de är bevisade. Det gör jag aldrig. Jag hävdar aldrig att jag kan bevisa något.


    De flesta sanningar i universum är faktiskt inte bevisade Det är inte så enkelt att antingen är något formellt bevisat eller så är det falskt. Det finns en lång gråskala med många mellanlägen, och det finns saker där det finns en hel del observationer som drar åt samma håll, som det då finns goda skäl att tro på och som sannolikt är fakta, men inte bevisade  (eller ännu inte bevisade).


    Även du håller faktiskt många saker för sanna som i strikt formell mening inte är bevisade. Det gör nämligen alla. Sanningen är att annars skulle vardagen över huvud taget inte fungera.


    2) Jag skrev faktiskt aldrig meningen " Min etik är baserad på min tro".. Kanske extrapolerade du saken. Däremot stämmer den överens med min tro, men jag hade nog haft samma uppfattning om både aborter och annat om jag inte varit troende. Jämför med "Secular Pro Life.


    3) Nej. För i så fall kan man ju lika gärna säga att du kör ner dina åsikter i halsen.. Det är 100% frivilligt att läsa något jag skriver. Alltså kan man inte säga köra ner. Jag tror att du vill stämpla det jag skriver med ett värdeladdat uttryck. Men jag tänker inte tiga därför.


    4 A) Om du med kyrka menar någon form av organisation (vilket kyrka förresten?) så är det självfallet så att dess medlemmar också är medborgare i sina länder och har rösträtt. Vill du frånta dem rösträtten? Ingen kyrka har som kyrka någon rösträtt i något parlament, utan det har de valda ledamöterna. Jag låtsas ingenting. Sen påverkar givetvis min tro hur jag röstar i kommun, landsting och riksdag. Det är definitivt ingen hemlighet.


    4B) Exakt vad menar du med begreppet "kyrkan"?


    4C) Nu gör du flera halmgubbar. Exakt var skulle jag ha skrivit något om förbud mot sexualkunskap och preventivmedel. Jag undervisar ju för 17 SJÄLV i sexualkunskap.. Jag skrev inte ett ord om något förbud.


    5) Vilken medeltid ? Exakt var har jag skrivit något om denna? När det gäller allmakt har jag inte en förenklad syn. Jag tror personligen inte att allt som sker är Guds vilja. I så fall skulle jag ju självfallet inte invända mot aborter.


    Jag såg någon skriva i en debatt  att ett ord som översatts med det svenska ordet "allsmäktig" egentligen på originalspråk betyder " den som strider och skall segra". Så tror jag om Gud - den som vinner i slutänden, snarare den formen av allmakt. Jag tror att den avgörande segern är vunnen en gång för alla, men då att det onda fortfarande härjar, och kommer att så göra ytterligare en tid.


    Jag tänker inte böja mig. Jag tänker inte sluta med mitt kyrkliga engagemang, och jag förblir troende, även om du är emot det. Jag menar att det finns goda skäl att tro åtminstone på huvudkonturerna i klassisk kristen tro, även om jag inte är vad den del skulle kalla "fundamentalist" - mycket långt därifrån, men inte heller liberalteologisk, utan i en mellanposition.


    6A) Det finns en biologisk skillnad på cellplanet. Mig veterligt är inte cancerceller stamceller av typen totipotenta stamceller, som kan utvecklas till en mänsklig individ, utan cancer uppstår väl i regel i celler som redan är specialiserade.. Det är ju därför det finns olika typer. Det finns ca 20 kända mjukdelstumörer.


    6B) Vissa foster är visst medvetna.


    6C) Även ett omedvetet foster eller ett embryo, med totipotenta stamceller, menar jag har ett värde

  • Anonym (Pro life & vegan)

    Rättelse - 200 olika kända typer av mjukdelstumörer - inte 20.

  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-22 20:32:26 följande:
    Nu får du nog förklara - var ska jag ha insinuerat att jag vill bestämma över andras liv? 
    Vad jag menade var att svensk lagstiftning är bra som den är och att det ska vara upp till kvinnan att välja om hon vill genomgå en abort eller inte. 

    Du tycker alltså inte att viss sjukvård (aborter) ska vara skattefinansierad? Resonerar du likadant kring exempelvis traumavård vid motorcykelolycka där man kört alldeles för fort och medvetet utsatt sig för livsfara. Ska dessa patienter också bekosta sin egen vård? 
    Jag anser att det är fantastiskt med möjlighet till skattefinansierad sjukvård - oavsett vad man söker för. Då finns det hellre andra aspekter inom samhället som jag ser att mina skattepengar INTE går till, exempelvis saftiga fallskärmar och omställningsstöd till politiker. 

    Skillnaden är att vid en abort finns det en 3:e part, nämligen fostret. Jag ger gärna skattepengar till vård av olycksoffer, men inte till aborter (undantag om det är ett medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas.)


    Sen är det i verkligheten ibland mannen som mer eller mindre bestämmer, även om det på papperet är kvinnan. I många fall är det faktiskt mannen som först föreslår och önskar aborten


    För min del säger jag så här : " Gör inte abort , ÄVEN OM lagen tillåter det!" Jag är etisk abortmotståndare och mindre intresserad av den juridiska debatten. Jag är för sådana värderingar hos män och kvinnor att de inte efterfrågar aborter, ÄVEN OM dessa aborter är lagliga.

  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-23 11:20:37 följande:
     Jag anser att svensk lagstiftning är bra och utgår från den, således finns ingen tredje part vid aborter som utförs utifrån regelverket här. Man kan absolut anse det men det är inget annat än en personlig åsikt. 
    Vidare anser jag att all sjukvård som bedrivs ska vara skattefinansierad. Att börja argumentera för att vissa aspekter av sjukvården inte skulle vara det utifrån personliga åsikter tror jag är en mycket farlig väg att ta. 

    Vari ligger problemet med att mannen föreslår eller uttrycker önskan om abort? Vid diskussion kring en uppkommen graviditet borde väl både kvinnan och mannen få uttrycka sina åsikter.
    Relationsförtryck är alltid fel men att använda det i en abortdebatt blir absurt. För att motverka att en kvinna tvingas till abort av sin partner ska alltså kvinnor som efter eget beslut vill genomföra en abort tvingas fullgå graviditeten? Jag tycker det blir fullkomligt fel att ställa två grupper mot varandra på detta vis. En lämpligare lösning är väl att erbjuda enskilda samtal med den berörda kvinnan för att säkerställa att beslutet är hennes eget och i de fall påtryckning förekommer hjälpa henne ta sig ur ett uppenbart mycket destruktivt förhållande.

    Jag förstår din ställning och varken jag eller någon statlig myndighet ska kunna kräva av dig att genomgå/inte genomgå en abort - det är din rättighet att själv fatta det beslutet. På samma vis ska en annan individ ha rätt att få genomgå en abort, om så önskas, vid en oönskad graviditet. 

    1) Lagstiftning som sker genom röstning kan självfallet inte bestämma vad som är fakta eller inte. Jag talar inte om 3:e part i rent juridisk mening, utan i etisk/ andlig mening.


    2) Alla beslut bygger i slutänden på personliga åsikter. Vill du ta ifrån mig yttrandefriheten och rösträtten? Självfallet har jag som medborgare och skattebetalare rätt att säga vad jag tycker skattemedel ska användas till eller inte. Där tycker jag du argumenterar mycket märkligt.


    3) I många fall handlar  det inte bara om att "föreslå", utan om starka påtryckningar/ stark press.


    4) Som jag ser det har ett foster (som man kallar det vecka 9-40) och ett embryo, (som man kallar det vecka 1-8) ett värde. Därför ser jag det som ett problem att driva fram aborter.


    5) Exakt var har jag skrivit något om att tvinga någon att fullfölja graviditeter. Då läste du inte mitt inlägg så noga. Jag sa klart och tydligt att jag är mer intresserad av den ETISKA abortdebatten än av den JURIDISKA. Dvs mitt budskap är snarare "Gör inte abort  ÄVEN OM den rent juridiskt är tillåten" än "Skärp lagstiftningen". Dvs jag vill verka för värderingar som bidrar till att män och kvinnor inte efterfrågar aborter ÄVEN OM de är tillåtna rent juridiskt. (Undantag rena medicinska nödfall där inte både kvinnans och barnets liv kan räddas.)


    Sen, om man ser det i ett mera andlig perspektiv, tror jag att både män och kvinnor en gång kommer att stå inför den allra yttersta rättvisan, och möta de yttersta andliga konsekvenserna utav genomförda aborter.


    6) En abort är inte bara en sak för den som gör den. Den ställer krav på medverkan av andra personer, dels rent direkt fysiskt, och dels ekonomiskt. Jag vill inte vara en del av det som skattebetalare. EXAKT som jag också är emot att som skattebetalare bidra med vapen till krigförande land. Jag är mot rent militär hjälp till Ukraina, eftersom jag är pacifist, och inte vill ha blod på mina händer, varken genom militärt stöd eller genom aborter, men jag vill däremot öka den humanitära hjälpen dit och till andra idag allvarligt drabbade krisområden.

  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-23 13:18:28 följande:

    I detta fallet är det så, enligt lagstiftningen har vi de facto ingen tredje part framtill vecka 22.


    Individens beslut bygger på personliga åsikter, samhälleliga beslut bygger på kollektiva åsikter där individuella åsikter får stå åt sidan. Du får nog dessutom ta och läsa igenom vad jag skrev ytterligare några gånger. Jag har aldrig påstått att du inte ska få uttrycka dina åsikter eller att vi på något vis skulle inskränka yttrandefriheten. Däremot tycker jag att din åsikt, vilken öppnar upp till diskussion för huruvida vissa patientgrupper inte ska ha samma rätt till skattefinansierad vård, är mycket farlig och djupt oetisk.


    Utveckla gärna ditt resonemang kring att starka påtryckningar i många fall föregår ett abortbeslut ? var har du hämtat denna faktan ifrån?


    Sista stycket under punkt 5 är ett direkt hot, skrivet från dig som påstått andlig person, om du menar på att en kvinna kommer få möta de yttersta andliga konsekvenserna av sitt beslut. Jag tror du vinner mer på att visa ödmjukhet och förståelse för dina medmänniskor ? även de som inte delar din religiösa övertygelse.


    Givetvis ställer den krav på andra personer och sjukvårdspersonal över lag är rätt insatta i vilka arbetsmoment man förväntas utföra inom diverse vårdinrättningar innan man söker arbete där. Vi finns ju trots allt till för våra patienter.


    Jag är också pacifist men ser inte riktigt vad skattebetalarens bidragande till vapen åt Ukraina, eller krig överlag, har för relevans i denna frågan.


    1) Jag talar inte alls om lagstiftningen. Jag talar om vad som ger en etisk skillnad mellan fallen. Det har inget med lagstiftning att göra. Om man behandlar en trafikskadad dödas inget foster.


    2) Stopp o belägg. "Kollektiva åsikter" bygger i sin tur på individuella åsikter, så där har du helt fel. Jag tycker tvärtom att min åsikt är djupt etisk och jag backar inte en millimeter där. Det är stor principiell skillnad på att behandla sjukdom elelr skada och på att göra abort. Graviditet är ingen sjukdom och vid behandling ab en skada eller sjukdom dödas inget foster. Eftersom  graviditet inte är någon skada eller sjukdom använder jag inte ordet vård om aborter - om det inte är ett medicinskt nödfall där inte båda liven kan räddas. DÅ invänder jag inte mot att bidra.


    3) Fall från verkliga livet involverande människor jag träffat + vittnesmål från andra människor.


    4) Nej. Det är inget hot Det är en snarare en varning. Jag tror ärligt på existens av helvetet och jag tror att både män och kvinnor som varit involverade i aborter, liksom andra som inte varit det, kan gå en sämre väg bortom det här livet. Jag kommer ihåg ett klip där någon berättade om att en syn av helvetet. Där såg personen en kvinna som hon/ han allra minst hade väntat sig där, en kvinna som nyligen avlidit och som varit med i vittnets församling, och på ytan hade älskat Jesus, och sjungit med liv o lust i församlingskören (en gospelkör? Jag minns inte).Det visade sig att hon varit falsk - visat upp en "from yta -en falsk fromhet", men ganska nyligen gjort en abort.  Jag tror att BÅDE män och kvinnor kan komma att möta det de varit involverade i vad gäller aborter - och även allt ANNAT  i livet.


    Det betyder inte att jag är perfekt. Jag tror att jag själv är en syndare, och i ett beroende av nåden i Kristi verk. Jag har inget att berömma mig av själv. Jag har andra missgärningar och underlåtenheter även om jag inte gjort någon abort.


    5) Vilka arbetsuppgifter som ingår styrs ytterst av det individuella avtalet. Men i vilket fall som helst vill inte jag ha blod på mina händer, och därför bär det mig emot att betala skatt till aborter på friska foster där det inte är någon medicinsk fara för varken fostret eller kvinnan.


    6) Det är enkelt. Det är samma princip. Jag vill som skattebetalare och konsument inte bidra till någon blodsutgjutelse, något dödande. Därför vill jag inte bidra till vapen som dödar, eller aborter som även de dödar. Därför valde jag vapenfri placering. Därför är jag vegan. Därför är jag emot dödsstraff.

  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (Autonomi) skrev 2023-05-23 16:59:41 följande:
    Du skrev att lagstiftning inte kan bestämma vad som är fakta eller inte, jag svarade att enligt fallet med 3:de part är det så.

    Givetvis är det så, jag har aldrig påstått något annat. Men de behöver inte vara förenliga med varandra - såsom exempelvis med din åsikt om att vi ska göra skillnad på patienter - och där får din (individens) åsikt stå åt sidan för den kollektiva.

    Bra - att använda godtyckliga personliga erfarenheter kan väl knappast anses såpass representativt att du kan slänga dig med att det i många fall handlar om starka påtryckningar. Då får du betona att det är just utifrån dina erfarenheter. Mina erfarenheter är precis motsatta - kvinnan har varit fri från påpressning och stöttats oavsett vad.

    Du ser det som en varning, jag ser det som ett hot vars syfte enbart är till för att skrämma kvinnor till att fatta ett visst beslut och denna skrämseltaktik anser jag vara fel och en form av psykologisk terror.

    Du har all rätt till din tro men måste också förstå att det blir knepigt att dra in den i debatter med icke-troende. Dessutom ingenstans i de litterära verk som kristendomen baseras på finns väl ett tydligt avståndstagande mot abort. Nu anser jag att Jesus är en fiktiv karaktär likt Harry Potter men för er som tror på honom kan jag inte för mitt liv förstå hur ni kan tro att en person som ska vara så god hade godkänt att man kastar kvinnors kroppar åt sidan på detta sätt.
    Istället för att sprida skräckpropaganda om helvetet tror jag det varit nyttigt för troende individer att försöka lyfta blicken från sina mentala bubblor, ta tillvara på livet här och nu samt rå om sigsjälva snarare än att förhålla sig till magi och "det eviga livet".

    1) inte om man med 3:e part menar något helt  annat än juridisk part, vilket jag ju gjorde.


    2) Inte om det kollektiva BLIR samma som in åsikt i en fråga. Jag har faktiskt rätt att arbeta för det.


    3) För att korta ned texten nämnde jag bara lite kort fall med människor jag själv träffat, men självfallet har jag studerat frågan mer än så och tagit del av mycket material. Självfallet är det inte alltid så, men det finns många fall. De var det jag menade.


    4) Då har du  helt missuppfattat mig. Eftersom jag faktiskt tror på helvetet, och talar om det i helt andra sammanhang, som inte har ett jota med aborter att göra, och faktiskt vill andra väl även i hinsidesperspektivet, så är det inget hot. Om jag däremot inte trodde på det själv, och det var oärligt, vore det hort. Men jag menar det faktiskt. Det skrämmer dock inte någon som inte tror på det ett skit.


    5) Kristendomen baseras inte bara på skrift. Min egen tro baseras inte bara på bibeln, utan även på andra saker, bla erfarenheter


    6) "Du ska inte döda" ingår i dekalogen.


    7)Jag anser inte Jesus fiktiv. Jag anser att det finns förnuftiga skäl till att tro på honom. Jag menar bla att det finns många intressanta observationer och erfarenheter, som dessutom drar åt samma håll, och att de + annat sammantaget talar för att åtminstone huvudkonturerna av klassisk kristen tro sannolikt är sanna. ( Sen tillhör jag inte "fundamentalisterna", som jag är långt ifrån där jag står.)Det betyder dock inte att jag påstår mg kunna bevisa något Men jag vet varför jag har min övertygelse. Jag vet vad mina egna erfarenheter är och vad jag har sett med egna ögon.


    Jag anser att det finns  både goda och förnuftiga skäl att tro på Jesus, och jag skäms inte heller för det. Därför tänker jag fortsätta vara aktiv i olika kristna samfund, främst Svenska Kyrkan, men även andra samfund, som t.ex Katolska Kyrkan. ( De stora skillnaderna idag i kristenheten går inte mellan samfunden, utan tvärs igenom dem.) Vår lokal på Råslätt delas av Svenska Kyrkan, Syrisk-ortodoxa Kyrkan och en annan församling.


    8) Kasta kvinnors kroppar? Var i allsindar har jag föreslagit något sådant?


    9) Du förutsätter att vi inte tar vara på livet. Du vet inget om mitt liv, men du tror att jag är bakom flötet. Du ror att jag inte deltar i denna världens liv och är engagerad där. Det vet du inget om, och jag ÄR MYCKET engagerad i ett antal frågor.


    10) Nej, Ingen skräckpropaganda. Jag är ärlig och menar det jag skriver.. Om jag var oärlig kunde det ses som skräckpropaganda. Dessutom skiter väl den som inte tror på helvetet i det. Den kan jag inte skrämma ändå.


    11) Jag anser att det finns goda skäl att tro på hinsides liv.


    12) Magi är raka motsatsen till min tro. I magi så är det människan som är i centrum,och kan kontrollera elementen med trollformler o annat. I min tro I en kristen tro är det snarare Gud som finns i centrum, så raka motsatsen till magiblir det alltså.


     

  • Anonym (Pro life & vegan)
    nihka skrev 2023-05-23 19:54:52 följande:

    Trådens ämne är:


    "Varför anses det så illa att vara emot abort?"

    och alla svar på det möts av mestadels ändlöst tjafs från abortmotståndare om hur dessa skäl inte är giltiga. Snacka om att tala för totalt döva öron.

    Jag kan lägga till ytterligare en orsak och det är att den rabiata synen från abortmotståndare spär ytterligare på varför så många anser att det är så illa att vara emot abort.
    Nu förenklar du mycket. Du generaliserar. Jag har visserligen inte så detaljerat följt diskussionen mellan andra här, andra "dueller" som jag själv inte varit med i, utan mest svarat punkt för punkt på påståenden av just den som för tillfället diskuterat med mig. För min del brukar jag läsa noggrant vad motståndaren skriver och bemöta exakt i sak.
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?