Anonym (därför) skrev 2023-05-12 16:27:04 följande:
Vi pratar inte om sex, vi pratar om graviditeter och abort.
Jag frågade inte dig om en 16 åring ska kunna ha sex eller ej, jag frågade dig om en 16 åring som blir GRAVID ska ha rätt att abortera eller ej.
Vi tar det igen.
1) Anser du att abort ska förbjudas?
2) Ska en 16 årig tjej ha rätt att göra abort om hon blir gravid?
3) Ska en kvinna som blir gravid genom en våldtäkt kunna göra abort?
De 3 frågorna du ställer hör till den JURIDISKA diskussionen, Jag för i stället den ETISKA abortdiskussionen
Dvs alldeles OAVSETT vilka lagar som gäller är det sådana värderingar hos enskilda män och kvinnor, att de som individer väljer att inte efterfråga aborter, jag vill tala för. Jag är mycket mer intresserad av diskussionen om de allra djupaste värderingarna än av lagstiftningsdiskussionen. Jag vill tala för fosters etiska värde, inte det juridiska. Jag vill säga att et foster har ett värde, och att man kan avstå från abort även om aborten är tillåten rent juridiskt.
De flesta aborter är inte våldtäktsaborter. Jag talar om de vanliga aborterna, den stora huvudmassan av aborter, Vi för inte samma diskussion, Du talar hela tiden om lagstiftningen, jag om något helt annat.
Sen är aborter efter en viss vecka redan förbjudna i Sverige, men jag talar för att inte göra abort före det heller,