• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (konstigt argument)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-12 15:39:02 följande:
    Ok, jag formulerar om frågan:

Ponera att abort blir förbjudet. Vad ska en kvinna som blir gravid genom en våldtäkt göra då?
    Hon kan väl inte göra så mycket i så fall. Kanske vill hon inte ens det? Finns ju de som väljer att behålla ändå.

Men det är fortfarande inte att tvinga henne. Den enda som har tvingat är våldtäktsmannen.
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 17:26:09 följande:
    Hon kan väl inte göra så mycket i så fall. Kanske vill hon inte ens det? Finns ju de som väljer att behålla ändå.

Men det är fortfarande inte att tvinga henne. Den enda som har tvingat är våldtäktsmannen.
    Nä precis hon kan inte göra så mycket. Tycker du att det är ok?

Nej jag tycker inte det är OK att hon tvingades till det. 

Men jag fattar inte vad det har för betydelse vad jag tycker? Kan du förklara det? Det är ju inte relevant för vad som är tvång eller inte, det var ju det som jag vände mig emot och inte om det ska finnas abortförbud eller ej

Anonym (därför) skrev 2023-05-12 17:55:59 följande:
    Nä precis hon kan inte göra så mycket. Tycker du att det är ok?
  • Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 18:14:11 följande:

Nej jag tycker inte det är OK att hon tvingades till det. 

Men jag fattar inte vad det har för betydelse vad jag tycker? Kan du förklara det? Det är ju inte relevant för vad som är tvång eller inte, det var ju det som jag vände mig emot och inte om det ska finnas abortförbud eller ej

Det har bäring för vad du tycker för om du tycker att abort ska förbjudas så tycker ju du oxå att kvinnor ska utsättas för såna situationer för det är ju vad konsekvensen av att förbjuda abort blir.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-12 18:19:02 följande:
    Det har bäring för vad du tycker för om du tycker att abort ska förbjudas så tycker ju du oxå att kvinnor ska utsättas för såna situationer för det är ju vad konsekvensen av att förbjuda abort blir.
    Det var inte vad jag frågade. Jag frågade vad jag tycker om abortförbud har för betydelse för vad tvång innebär?
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-12 16:27:04 följande:
    Vi pratar inte om sex, vi pratar om graviditeter och abort.
    Jag frågade inte dig om en 16 åring ska kunna ha sex eller ej, jag frågade dig om en 16 åring som blir GRAVID ska ha rätt att abortera eller ej.

Vi tar det igen.

1) Anser du att abort ska förbjudas?
    2) Ska en 16 årig tjej ha rätt att göra abort om hon blir gravid?
    3) Ska en kvinna som blir gravid genom en våldtäkt kunna göra abort?

De 3 frågorna du ställer hör till den JURIDISKA diskussionen, Jag för i stället den ETISKA abortdiskussionen

Dvs alldeles OAVSETT vilka lagar som gäller är det sådana värderingar hos enskilda män och kvinnor, att de som individer väljer att inte efterfråga aborter, jag vill tala för. Jag är mycket mer intresserad av diskussionen om de allra djupaste värderingarna än av lagstiftningsdiskussionen. Jag vill tala för fosters etiska värde, inte det juridiska. Jag vill säga att et foster har ett värde, och att man kan avstå från abort även om aborten är tillåten rent juridiskt.

De flesta aborter är inte våldtäktsaborter. Jag talar om de vanliga aborterna, den stora huvudmassan av aborter, Vi för inte samma diskussion, Du talar hela tiden om lagstiftningen, jag om något helt annat.

Sen är aborter efter en viss vecka redan förbjudna i Sverige, men jag talar för att inte göra abort före det heller,

• Anonym (därför)
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-12 18:26:37 följande:
    Det var inte vad jag frågade. Jag frågade vad jag tycker om abortförbud har för betydelse för vad tvång innebär?
    Jag förstår att att gärna hellre ägnar dig åt ordlekar istället för att diskutera verklighet... men oavsett vad du vill kalla det så gör ingen som helst skillnad. Konsekvensen av ett förbud blir fortfarande densamma för en kvinna som blev gravid av en våldtäkt. Hon kommer inte kunna göra abort och det enda alternativ som återstår då är att föda ett barn som kom till genom en våldtäkt.

Och nej jag tror faktiskt inte det kommer vara mycket till hjälp att du kommer och säger att det minsann inte kan kallas för tvång. Eller hur?
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-12 16:31:07 följande:
    Ett foster lever men är inte medveten, det är en klump celler inte en tänkande varelse. Om man inte får döda celler varför får man då operera bort vävnad? Det är väl levande celler det med?

Jo, foster i ett visst stadium är visst medvetna, så nu  gör du det alldeles för enkelt för dig. Vecka 1-8 kallas det förresten embryo o och vecka 9-40 kallas det foster.

Sen är det skillnad på olika celltyper. T.ex. en cell i tarmslemhinnan (det finns ca 200 olika celltyper i människokroppen) utvecklas inte vidare till ett foster.

Jag är för att undvika aborter under hela graviditeten.

• Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-12 18:47:22 följande:

Jo, foster i ett visst stadium är visst medvetna, så nu  gör du det alldeles för enkelt för dig. Vecka 1-8 kallas det förresten embryo o och vecka 9-40 kallas det foster.

Sen är det skillnad på olika celltyper. T.ex. en cell i tarmslemhinnan (det finns ca 200 olika celltyper i människokroppen) utvecklas inte vidare till ett foster.

Jag är för att undvika aborter under hela graviditeten.

Ja de blir medvetna SENARE, men då är det inte tillåtet att göra abort. Så det är snarare du som gör det enkelt för dig själv och generaliserar i det absurda.

Ja människokroppen har olika celler, men celler är FORTFARANDE inte detsamma som en medveten och tänkande varelse. Prova och se om du kan föra ett samtal med din stortå så kan du snabbt konstatera det.

Och på tal om att göra det lätt för sig själv... du har inte svarat på mina frågor än.
    Anonym (därför) skrev 2023-05-12 18:42:58 följande:
    Jag förstår att att gärna hellre ägnar dig åt ordlekar istället för att diskutera verklighet... men oavsett vad du vill kalla det så gör ingen som helst skillnad. Konsekvensen av ett förbud blir fortfarande densamma för en kvinna som blev gravid av en våldtäkt. Hon kommer inte kunna göra abort och det enda alternativ som återstår då är att föda ett barn som kom till genom en våldtäkt.

Och nej jag tror faktiskt inte det kommer vara mycket till hjälp att du kommer och säger att det minsann inte kan kallas för tvång. Eller hur?

Det var just vad tvinga betyder som jag diskuterade, är du inte intresserad av att diskutera det utan någonting annat som jag inte diskuterade så förstår jag inte varför du citera mig.

Om det är till hjälp har ingen betydelse, det är ju inget argument emot någonting av det jag skrev.

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?