• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • Anonym (Pro life & vegan)
    nihka skrev 2023-05-15 14:07:43 följande:
    Nej, det finns inget som hindrar från att lagstifta om att alla kvinnor som blir gravida måste göra en abort.
    Rent teoretiskt går det förstås, men det är otroligt osannolikt.
  • nihka
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-15 14:10:34 följande:
    Även om olika personer tycker kvinnor inte ska tvingas till en abort så kan de ev tänka sig tvinga kvinnor till något annat.
    Varför tvinga kvinnor till en abort när man inte gillar vad som händer när graviditeter måste avslutas?
    Det finns fortfarande ingen lag som tvingar kvinnor att göra abort.
  • nihka
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-15 14:14:45 följande:
    Rent teoretiskt går det förstås, men det är otroligt osannolikt.
    Synd att man inte kan säga detsamma om det omvända.
  • Anonym (Aborter)
    nihka skrev 2023-05-15 16:31:59 följande:
    Det finns fortfarande ingen lag som tvingar kvinnor att göra abort.
    Även samma personer som du påstår inte vill införa tvångsaborter vill vanligen ha regler för när man inte får göra en abort 
  • Tow2Mater
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-15 09:30:28 följande:

Nu ger du mig bara 2 alternativ när det finns flera- vilket då ju  blir en så kallad falsk diktomi. Alternativen du ger mig är följande:

Alternativt 1) Abort är bäst om en kvinna blir gravid

Alternativ 2) Att jag inte skulle tro på helvetet.

Jag tror att helvetet finns, men nu tror jag ju inte att det bara är icke aborterade  barn som riskerar det här tillståndet, utan även personer som är inblandade i aborter. Jag såg ett klipp där någon berättade om en syn hon/ han haft där hon/ han såg en kvinna i helvetet som personen inte hade väntat sig vara där. Den som var där hade ganska nyligen (kanske oväntat) avlidit och varit en till synes väldigt "from" människa i församlingen och hade sjungit i församlingens kör med liv och lust, och gett ett "perfekt" intryck. Men det visade sig senare att hon hade gjort en abort (ganska nyligen?).

Den sidan måste jag också ta med i ekvationen, så mitt alternativ blir självfallet alternativ 3.. Bla därmed faller att det bara skulle kunna finnas 2 alternatv.

Alternativ 3) Gör inte abort även om helvetet finns.

Jag har sett den där argumentationen du beskrev förut, men den håller helt enkelt inte. Dessutom tror jag att oddsen är "lite bättre" att hamna i saligheten än vad en del andra tror. Förvisso tror jag att den enda frälsning som finns i universum är i Kristi verk, MEN sen är det en helt annan fråga vilka som står inom räckhåll för eller inte inom räckhåll för Jesu verk.

För min personliga del tror jag att vissa personer som dör som formellt icke kristna, kanske som ateister eller agnostiker, kanske i anda religioner, ändå, utan att ha vetat det själva i jordelivet, har stått Kristus nära och ändå är frälsta i Kristi blod (inte egen perfekthet, för ingen av oss är nämligen perfekt på hela den här jorden).

Jag gav inte alls alternativ, jag undrade bara om din syn på detta. Tack att du svarade. Det är komplexa frågor.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Tow2Mater skrev 2023-05-15 16:55:11 följande:
    Jag gav inte alls alternativ, jag undrade bara om din syn på detta. Tack att du svarade. Det är komplexa frågor.
    Bra att du är en av dem som inser det. Ofta blir argumenteringen allt för enkel på nätet i komplexa och svåra frågor.
  • Anonym (Aborter)
    nihka skrev 2023-05-15 16:33:36 följande:
    Synd att man inte kan säga detsamma om det omvända.
    Även om någon snackar om att aborter är fel så kan det handla om att man ska få välja 
  • Anonym (därför)
    Anonym (Aborter) skrev 2023-05-15 14:04:21 följande:
    Tvingas till en abort och tvingas till en gravid ser inte helt likadant ut. 
    Det gör inte att tvingas till att avstå en abort genom förbud heller
  • Anonym (Aborter)
    Anonym (därför) skrev 2023-05-16 10:04:41 följande:
    Det gör inte att tvingas till att avstå en abort genom förbud heller
    Enligt vilken lag då?
    Så om det inte går att förbjuda aborter, hur kommer det sig att det finns tidsgräns redan på aborter i Sverige?
    (vecka 18 plus tillstånd tilk vecka 22) 
  • Anonym (Aborter)

Kvinnor måste acceptera att de inte får allt som de vill utan det finns andra personer med andra åsikter

Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?