• Anonym (..)

Varför anses det så illa att vara emot abort?

Aldrig har väl något i modern tid irriterat folk så mycket som abortmotsånd. Vad är det för fel att tycka att abort är mord? Som det på sätt och vis är.. även ett embryo är en levande varelse. Nu är jag kvinna och har själv gjort abort och jag blev abortmotståndare efter aborten. Ännu värre irritation och debatter skapar det när män är emot aborter. Varför bryr sig folk så mycket om vad andra tycker? Man går emot naturen när man gör abort

• Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?
  • nihka
    Anonym (konstigt argument) skrev 2023-05-13 11:35:57 följande:
    Fast ett våldtäktsfoster är väl lika mycket ett liv, vad säger din Gud om det?

Vad jag vet så kan en kvinna välja att behålla ändå men abortivrarna tar alltid för givet att det vill man inte.
    Det finns inga "abortivrare". Det finns ingen som är för abort som försöker tvinga kvinnor till att göra någon öht så som det är med abortmotståndarna. Enbart personer som ställer sig bakom att kvinna får välja själv om hon ska behålla eller inte.
  • Anonym (Pro life & vegan)
    Tow2Mater skrev 2023-05-13 15:49:35 följande:
    Vad anser du om tanken att ofödda barn som aborteras kommer ju direkt till himlen med Gud, medan om de inte aborteras kommer en del med stor sannolikhet växa upp i otroende familjer och förbli otroende och till slut (även om av eget val) komma hamna i helvetet. Abort kan ju ur det evighetsperspektivet ses som det bättre alternativet för otroende. Eller tillhör du den minoritet kristna som inte tror på ett helvete, fast Bibeln ganska väl beskriver platsen?

Nu ger du mig bara 2 alternativ när det finns flera- vilket då ju  blir en så kallad falsk diktomi. Alternativen du ger mig är följande:

Alternativt 1) Abort är bäst om en kvinna blir gravid

Alternativ 2) Att jag inte skulle tro på helvetet.

Jag tror att helvetet finns, men nu tror jag ju inte att det bara är icke aborterade  barn som riskerar det här tillståndet, utan även personer som är inblandade i aborter. Jag såg ett klipp där någon berättade om en syn hon/ han haft där hon/ han såg en kvinna i helvetet som personen inte hade väntat sig vara där. Den som var där hade ganska nyligen (kanske oväntat) avlidit och varit en till synes väldigt "from" människa i församlingen och hade sjungit i församlingens kör med liv och lust, och gett ett "perfekt" intryck. Men det visade sig senare att hon hade gjort en abort (ganska nyligen?).

Den sidan måste jag också ta med i ekvationen, så mitt alternativ blir självfallet alternativ 3.. Bla därmed faller att det bara skulle kunna finnas 2 alternatv.

Alternativ 3) Gör inte abort även om helvetet finns.

Jag har sett den där argumentationen du beskrev förut, men den håller helt enkelt inte. Dessutom tror jag att oddsen är "lite bättre" att hamna i saligheten än vad en del andra tror. Förvisso tror jag att den enda frälsning som finns i universum är i Kristi verk, MEN sen är det en helt annan fråga vilka som står inom räckhåll för eller inte inom räckhåll för Jesu verk.

För min personliga del tror jag att vissa personer som dör som formellt icke kristna, kanske som ateister eller agnostiker, kanske i anda religioner, ändå, utan att ha vetat det själva i jordelivet, har stått Kristus nära och ändå är frälsta i Kristi blod (inte egen perfekthet, för ingen av oss är nämligen perfekt på hela den här jorden).

• Anonym (Pro life & vegan)
    nihka skrev 2023-05-15 09:13:41 följande:
    Det finns inga "abortivrare". Det finns ingen som är för abort som försöker tvinga kvinnor till att göra någon öht så som det är med abortmotståndarna. Enbart personer som ställer sig bakom att kvinna får välja själv om hon ska behålla eller inte.

Det finns SANNERLIGEN abortivrare, t.ex, män som mer eller mindre pressar sina fruar/ flickvänner till abort. Jag har sett saker i min närmaste krets.

Det finns också de som i olika situationer säger "så klart du ska göra abort".

• Anonym (därför)
    Anonym (Pro life & vegan) skrev 2023-05-15 08:49:41 följande:
    Jag skulle lyssna på vad hon ville, och stötta henne om hon valde att behålla.
    Skulle du stötta henne om hon INTE ville behålla barnet?
  • Anonym (Aborter)
    nihka skrev 2023-05-12 23:28:55 följande:
    Ja, man ska inte tvinga en kvinna att föda ett barn hon inte vill ha.
    Finns ingen sån lag som förhindrar en kvinna att födda ett emot mot hennes vilja
  • Anonym (Aborter)
    Många som snackar om fri abort vill ha en åsikt över varför någon ska göra en abort eller inte, exempelvis tonårsgraviditeter, flickaborter 
  • Anonym (Aborter)
    Även kvinnor vill vilja bestämma över när något är bra eller dåligt exempelvis männens kroppar. 
  • Anonym (Aborter)
    Hur kommer det säg då att hel del män vill att kvinnan ska göra en abort om de inte vill bli pappa till ev barnet som födds? 
  • Anonym (Aborter)
    Så du tycker du inte ska ha någon åsikt alls om aborter förutom en där kvinnan ska få bestämma helt själv?
  • Anonym (Aborter)
    Juridisk abort?
Svar på tråden Varför anses det så illa att vara emot abort?