• Progressiv

Vad tycker Du om valresultatet?

• Svar på tråden Vad tycker Du om valresultatet?
  • Progressiv
    Mentat skrev 2018-09-17 16:38:03 följande:

Visst kan de det, men det vore betydligt enklare utan att ge sig in på det.

För övrigt anser jag att nazism och kommunism är lika illa: Två totalitära folkmordsideologier som borde behandlas på samma sätt.

Hur skulle det gå till? I nuläget är Alliansen 9,75 % ifrån majoritet.

Håller med, därför borde man också sluta slänga nazism- och kommunism-anklagelser på SD respektive V. Det leder ingenvart.
  • Progressiv
    Mentat skrev 2018-09-17 16:41:47 följande:

Ett annat alternativ vore att Alliansen bildar regering och gör upp med (s) om budgeten. Löfven har ju talat högt och brett i fyra år om hur viktigt det är att bryta upp blockpolitiken så det är ju bara att bevisa att det låg ett uns av allvar bakom orden, inte sant?

Absolut, men ett sådant förslag avvisades ju direkt med motiveringen att det faktiskt ger konstgjord andning åt fortsatt blockpolitik i 4 är till. Nej, Alliansen måste tyvärr spräckas för att blockpolitiken på allvar ska begravas, det tror i alla fall jag.
  • Progressiv
    cb66 skrev 2018-09-18 13:44:12 följande:

Du måste förstå skillnaden mellan ideologi och diktatur. Om man ser till marknadsekonomin och kolonialismen så har den dödat rätt många också - men vi ser inte det som en elak ideologi. Även om halva afrika strök med när marknadsekonomin körde på - vi ser inte ner på Moderaterna för det.

Jag tror emellertid att rätt många såg ner på dem när de t ex teg om Apartheid-regimen i Sydafrika.
  • Progressiv
    K Kalle skrev 2018-09-18 15:00:46 följande:

M kan alltså tänka sig en regering med bara M och KD, även om de helst vill ha Alliansen. M och KD har ett väljarstöd på 26,16%

De har väl inte gått ut offentligt och öppnat för det än?

Ja, en sådan regering blir svag men vad är alternativet ur Alliansens synvinkel?
  • Progressiv
    K Kalle skrev 2018-09-18 15:05:19 följande:

C och L vill inte regera med SD eller med ett aktivt stöd från SD, men de kan säkert godkänna en annan regering som har aktivt stöd från SD. Så trots att M och KD endast har ett väljarstöd på 26,16% (att jämföra med S 28,26%) så kan en sådan regering gå igenom.

Det skulle bli 4 eländiga år med mycket konservativt styre, men det skulle få det goda med sig att:

1) M och KD skulle marginaliseras

2) SD kan inte ta på sig offerkoftan utan blir en del av etablissemanget

3) SD kommer att minska i nästa val

4) S kommer att gå rejält fram i nästa val

5) C och L kommer troligtvis också att gå fram i nästa val

6) Alliansen är bruten så om S inte får majoritet eller "kvalificerad minoritet" i nästa val kan vi få en mittenregering med S + L + C

SD kommer inte att ge passivt stöd till en Alliansbudget eller till en M-KD-budget. De kommer att vilja vara med och bestämma, och det rejält.

S är väl inte särskilt mycket större?

Ja, utvecklingen skulle gå åt fel håll men man måste ändå respektera valresultatet som ju är en stor högermajoritet (röstade själv på ett rödgrönt parti).

Att S däremot skulle gå fram i nästa val finner jag helt orealistiskt, att dessutom spekulera i en eventuell S-majoritet är direkt löjeväckande. S är ett försvagat men inte knäckt parti och det tycker jag är bra (erhöll sitt sämsta resultat någonsin).

En S-regering med aktivt stöd från V och MP tror jag nog mer på i så fall än en mittenregering med S, C och L (men det förutsätter naturligtvis ett försvagat SD). Hursomhelst onödigt att spekulera om valutgången 2022.

Det tror inte jag, jag tror att de *nöjer sig* med en regering som genomdriver M:s migrations- och brottspolitik (som ju är inspirerad av just SD:s, enligt en del).
  • Progressiv
    K Kalle skrev 2018-09-18 15:16:40 följande:

Förtydligande: Med tanke på att Alliansen skrotade Decemberöverenskommelsen finns ju ingen anledning för S att stötta en alliansbudget.

Decemberöverenskommelsen var ett stort misstag. Det är synd att man ska behöva vara kristdemorkat och heta Sara Skyttedal för att begripa hur demokrati fungerar.
  • K Kalle
    Progressiv skrev 2018-09-19 07:53:25 följande:
    De har väl inte gått ut offentligt och öppnat för det än?

Ja, en sådan regering blir svag men vad är alternativet ur Alliansens synvinkel?
    Nej det finns inga alternativ - fast deras motivering till att S inte ska styra är att de bara har stöd av drygt 28%. 28% är ändå mer än 26% sist jag räknade. Och ska man bryta upp Alliansen kan lika gärna C och L regera ihop med S vilket skulle ge drygt 43%. V och MP skulle inte fälla den regeringen.
  • K Kalle
    Progressiv skrev 2018-09-19 08:05:55 följande:
    S är väl inte särskilt mycket större?

Ja, utvecklingen skulle gå åt fel håll men man måste ändå respektera valresultatet som ju är en stor högermajoritet (röstade själv på ett rödgrönt parti).

Att S däremot skulle gå fram i nästa val finner jag helt orealistiskt, att dessutom spekulera i en eventuell S-majoritet är direkt löjeväckande. S är ett försvagat men inte knäckt parti och det tycker jag är bra (erhöll sitt sämsta resultat någonsin).

En S-regering med aktivt stöd från V och MP tror jag nog mer på i så fall än en mittenregering med S, C och L (men det förutsätter naturligtvis ett försvagat SD). Hursomhelst onödigt att spekulera om valutgången 2022.

Det tror inte jag, jag tror att de *nöjer sig* med en regering som genomdriver M:s migrations- och brottspolitik (som ju är inspirerad av just SD:s, enligt en del).
    Ett vanstyre med en extrem högerregering skulle mycket väl kunna ge fler röster åt S - de behöver dock byta partiledare. Jag har alltid gillat S även om jag inte alltid röstat på dem, men Löfvén är sämst hittills. Han kan inte förklara saker ordentligt och har verkligen inte talets gåva. När han skulle fördöma terrordåd  säger han "Det är inte OK". Inte OK?! När han får frågan om hur en viss reform ska bekostas darrar han på stämman och säger "Det ska tas från statskassan". Eh, no shit Sherlock.
  • K Kalle
    Progressiv skrev 2018-09-19 08:10:22 följande:
    Decemberöverenskommelsen var ett stort misstag. Det är synd att man ska behöva vara kristdemorkat och heta Sara Skyttedal för att begripa hur demokrati fungerar.
    ...och ändå vill Alliansen att S ska göra exakt det som var innebörden av D.Ö.
  • K Kalle
    Progressiv skrev 2018-09-19 08:10:22 följande:
    ...och ändå vill Alliansen att S ska göra exakt det som var innebörden av D.Ö.
Svar på tråden Vad tycker Du om valresultatet?