Vad tycker Du om valresultatet?
Nej det finns inga alternativ - fast deras motivering till att S inte ska styra är att de bara har stöd av drygt 28%. 28% är ändå mer än 26% sist jag räknade. Och ska man bryta upp Alliansen kan lika gärna C och L regera ihop med S vilket skulle ge drygt 43%. V och MP skulle inte fälla den regeringen.
Nej det finns inga alternativ - fast deras motivering till att S inte ska styra är att de bara har stöd av drygt 28%. 28% är ändå mer än 26% sist jag räknade. Och ska man bryta upp Alliansen kan lika gärna C och L regera ihop med S vilket skulle ge drygt 43%. V och MP skulle inte fälla den regeringen.
Ett vanstyre med en extrem högerregering skulle mycket väl kunna ge fler röster åt S - de behöver dock byta partiledare. Jag har alltid gillat S även om jag inte alltid röstat på dem, men Löfvén är sämst hittills. Han kan inte förklara saker ordentligt och har verkligen inte talets gåva. När han skulle fördöma terrordåd säger han "Det är inte OK". Inte OK?! När han får frågan om hur en viss reform ska bekostas darrar han på stämman och säger "Det ska tas från statskassan". Eh, no shit Sherlock.
...och ändå vill Alliansen att S ska göra exakt det som var innebörden av D.Ö.
Ja, nu ja. Motsättningarna var mindre på 90-talet. Mycket mindre. Det kan de bli igen, men partiledningarna måste först bytas ut.
Du menar att efter en M-KD-regering med kraftiga nedskärningar i välfärdssystemet mm så kommer folk att vilja ha mer av den varan?
Om man skall behandla (sd) och (v) på samma sätt och (v) idag och sedan länge har betraktats som en fullgod samarbetspartner av (s) (+(mp)) för att bilda regering så måste i så fall logiskt sett Alliansen kunna bilda regering genom ett samarbete med (sd).
Elller betraktar man bägge som paria och som att de inte gjort upp med sitt förflutna (och, ibland, nutid) och anser att ingen av dem kan vara en rimlig samarbetspartner. I så fall är Alliansen större än de dagens regeringspartier. Enda sättet att få det till något annat är att behandla (v) och (sd) olika, vilket jag menar är helt ologiskt.