• Amne18

Gravid med Letrozol

Hej!

Fick i förra veckan reda på att jag har PCOS. Väldigt jobbigt då jag endast är 21 och förväntade mig att jag skulle kunna bli gravid hur lätt som helst.
    Men det finns hjälp att få och det är lugnande, igår fick jag letrozol utskrivet. Jag ska börja med enkel dos så fort min mens kommit vilket förhoppningsvis är om max 7 dagar då den är beräknad. Är väldigt förväntansfull på att få ägglossning och försöka bli gravid "påriktigt".

Ni som blivit gravida med PCOS, hur såg er resa ut? Hur lång tid tog det, med hur många doser krävdes för ett plus, endast letrozole eller några fler hjälpmedel?

Tack för att ni hjälper mig med min nyfikenhetSkrattande

• Svar på tråden Gravid med Letrozol
  • Enmsik
    Anonym (Ovetande) skrev 2019-03-10 15:25:58 följande:

Jaha okej! Det sa inte min gyn något om alls. ????

Hur vet jag om det är överstimulerat eller inte om man inte gör kontroller. Nu blir det två tabletter a 5 dagar om det inte tar sig denna cykeln. Men blir ju väldigt förvånad att min gyn inte sa något.

Det kan man inte veta om man inte får göra VUL. Jättekonstigt tycker jag, speciellt om du inte haft läkemedlet förut, då borde du få kontroller. Jag tycker du ska ta kontakt med dem och be om VUL kontroller.. det skulle jag ha gjort.

Jag går ju dock privat men hon är jättenoga. Denna cykel fick jag ett VUL och då fanns det en större och flera mindre men som ändå var lite större än normalt. Fick då ett till VUL 3 dagar senare för att verkligen se så inte alla de små växte också. Jag fick börja med en enkeldos (en tablett). Det funkade inte alls. Fick gå direkt på trippeldos (3 tabletter) och då fick jag två ägg som växte. Men fick mycket kontroller då innan för att se att allt gick som det skulle. Men kändes ingen skillnad av dessa doser så det märks inte om det istället skulle växa 5 ägg.

Ofta får man höra av sig till sin gyn när mensen börjar för att de ska kunna boka in ett VUL på rätt dag i cykeln. Så jag tycker verkligen att du ska kontakta dem.
  • Anonym (Ovetande)
    becca90 skrev 2019-03-10 14:26:35 följande:

Det låter ju super bra!! :) håller tummarna!!

Är du också på Letrozole kur?

Känner mig väldigt osäker i denna djungel.
  • becca90
    Anonym (Ovetande) skrev 2019-03-10 15:42:24 följande:

Är du också på Letrozole kur?

Känner mig väldigt osäker i denna djungel.

Ja men precis, 4e letrozolkuren nu..har ätit enkeldos alla gångerna dag 3-7 I cykeln. Har gjort bil 2 av 4 gånger.

Det är bara fråga dina frågor i denna, här är vi ett gäng tjejer som äter letrozol :)
  • Anonym (Ovetande)
    Enmsik skrev 2019-03-10 15:41:58 följande:

Det kan man inte veta om man inte får göra VUL. Jättekonstigt tycker jag, speciellt om du inte haft läkemedlet förut, då borde du få kontroller. Jag tycker du ska ta kontakt med dem och be om VUL kontroller.. det skulle jag ha gjort.

Jag går ju dock privat men hon är jättenoga. Denna cykel fick jag ett VUL och då fanns det en större och flera mindre men som ändå var lite större än normalt. Fick då ett till VUL 3 dagar senare för att verkligen se så inte alla de små växte också. Jag fick börja med en enkeldos (en tablett). Det funkade inte alls. Fick gå direkt på trippeldos (3 tabletter) och då fick jag två ägg som växte. Men fick mycket kontroller då innan för att se att allt gick som det skulle. Men kändes ingen skillnad av dessa doser så det märks inte om det istället skulle växa 5 ägg.

Ofta får man höra av sig till sin gyn när mensen börjar för att de ska kunna boka in ett VUL på rätt dag i cykeln. Så jag tycker verkligen att du ska kontakta dem.

Mema9 skrev 2019-03-10 15:39:28 följande:

Jag fick 5 stycken ägg av 2 tabletter x 5 dagar så jag tycker absolut du ska prata med din läkare och kräva ett vul! :)

Ja det får jag ju göra!

Jag går på en privat klinik orkade inte med väntetiden på allmänvården. Grejen är den att jag har barn sedan innan men det var när jag var ung ( 11 resp 9 år ) sedan sist. Två olika pappor. Men nu när jag är äldre och vill ha en sladdis med mannen i mitt liv är det tvärstopp.

Jag har gått ner i vikt sedan efter mina barn men är ju fortfarande överviktig men jobbar ju ständigt med detta. Men varför ge mig Letrozole och inga kontroller ?

Hon sa att jag skulle höra av mig om jag och min man inte plussade inom dessa 4 kurer. Då skulle hon remittera oss vidare.., men känns ju jätte dumt nu när det kan bli flera barn och då öka risken för missfall pga av för många ägg...

hmm får ringa imorgon och prata med dom. Säga att hur ska jag veta om man inte gör kontroller.
  • Anonym (Ovetande)
    becca90 skrev 2019-03-10 17:46:12 följande:

Ja men precis, 4e letrozolkuren nu..har ätit enkeldos alla gångerna dag 3-7 I cykeln. Har gjort bil 2 av 4 gånger.

Det är bara fråga dina frågor i denna, här är vi ett gäng tjejer som äter letrozol :)

Tusen tack! Är ju så osäker så finns inte.

Jag testade ÄL test när jag läste att efter en kur med Letrozole så får man ÄL efter 7 dagar, så hela min cykel kortades ner med 7 dagar. Nu borde jag få mens den 15:e men är inte säker.

När man producerar östrogen igen efter ÄL har man grav symtom, istället för Pms?

För mina pms brukar vara humör från helvete, värk och huvudvärk. Stickande bröst. Men nu är det andra symtom.

Jag tänker att om nästa kur blir dubbla tabletter blir inte symtomen dubbelt så starka? Är rädd att få tillbaka min hormonmigrän...
  • Enmsik

Tog ett test nu och det verkar negativt. Men har ju inte bim förrän på torsdag och detta togs på kvällsurin och inte alls så koncentrerat som det är på morgonen så det känns lugnt för mig än så länge. Vid senaste graviditeten så testade jag på bim dagen, en söndag, på morgonen och då negativt, sen samma kväll fick jag ett svagt rosa men synligt streck. Samma streck höll i sig på både måndagen och tisdagen. Tisdagkväll fick jag positivt på digitalt, det var då bim+2. Så jag kanske inte får positivt förrän senare i veckan om det är nåt där inne. :)

• becca90
    Enmsik skrev 2019-03-10 18:40:14 följande:

Tog ett test nu och det verkar negativt. Men har ju inte bim förrän på torsdag och detta togs på kvällsurin och inte alls så koncentrerat som det är på morgonen så det känns lugnt för mig än så länge. Vid senaste graviditeten så testade jag på bim dagen, en söndag, på morgonen och då negativt, sen samma kväll fick jag ett svagt rosa men synligt streck. Samma streck höll i sig på både måndagen och tisdagen. Tisdagkväll fick jag positivt på digitalt, det var då bim+2. Så jag kanske inte får positivt förrän senare i veckan om det är nåt där inne. :)

Spännande! Jag ska testa imorgon:)
  • Enmsik
    becca90 skrev 2019-03-10 19:21:06 följande:

Spännande! Jag ska testa imorgon:)

Åh då håller jag tummarna! Lyckades redigera fram ett spökstreck idag. Oklart om det syns när man laddar upp på familjeliv haha sen vet jag ju att det inte räknas.. jag tycker ju bara att det är kul att analysera. Jag vet ju från förra grav. Hur ett svagt positivt ser ut för min del liksom. :)
  • Enmsik
    Enmsik skrev 2019-03-10 19:30:06 följande:

Åh då håller jag tummarna! Lyckades redigera fram ett spökstreck idag. Oklart om det syns när man laddar upp på familjeliv haha sen vet jag ju att det inte räknas.. jag tycker ju bara att det är kul att analysera. Jag vet ju från förra grav. Hur ett svagt positivt ser ut för min del liksom. :)

Svar på tråden Gravid med Letrozol