• Amne18

Gravid med Letrozol

Hej!

Fick i förra veckan reda på att jag har PCOS. Väldigt jobbigt då jag endast är 21 och förväntade mig att jag skulle kunna bli gravid hur lätt som helst.
    Men det finns hjälp att få och det är lugnande, igår fick jag letrozol utskrivet. Jag ska börja med enkel dos så fort min mens kommit vilket förhoppningsvis är om max 7 dagar då den är beräknad. Är väldigt förväntansfull på att få ägglossning och försöka bli gravid "påriktigt".

Ni som blivit gravida med PCOS, hur såg er resa ut? Hur lång tid tog det, med hur många doser krävdes för ett plus, endast letrozole eller några fler hjälpmedel?

Tack för att ni hjälper mig med min nyfikenhetSkrattande

• Svar på tråden Gravid med Letrozol
  • becca90
    Enmsik skrev 2019-02-13 12:29:08 följande:

Fick en positiv överraskning idag när jag mejlade läkaren om att blödning börjat igår och att jag påbörjar letrozol på lördag fick jag svar att jag skulle börja redan imorgon och få VUL nästa vecka. Verkar som jag får köra dag 3-7 istället för dag 5-9 som jag fick förra omgången. Så skönt! :D

Åh vad kul!!! Vi kommer ligga nära med en dag mellan:D
  • Enmsik
    becca90 skrev 2019-02-13 18:19:32 följande:

Åh vad kul!!! Vi kommer ligga nära med en dag mellan:D

Vad roligt! När får du göra VUL? Mig bokade hon in nästa fredag, den 22/2. :)
  • becca90
    Enmsik skrev 2019-02-13 21:31:01 följande:

Vad roligt! När får du göra VUL? Mig bokade hon in nästa fredag, den 22/2. :)

Åh spännande!!

Jag fick dessvärre inget vul denna månad. Vi har ju gått på privat klinik i Uppsala men flyttades denna månaden med remiss till kvinnokliniken på Sundsvalls sjukhus inför ivf. Så jag ska köra letrozol i väntan på ivf och dom tyckte inte vul behövdes då, väntan kunde ta 3 månader fyyyyyyyy :'(
  • lilagrodautanben
    becca90 skrev 2019-02-14 06:53:29 följande:

Åh spännande!!

Jag fick dessvärre inget vul denna månad. Vi har ju gått på privat klinik i Uppsala men flyttades denna månaden med remiss till kvinnokliniken på Sundsvalls sjukhus inför ivf. Så jag ska köra letrozol i väntan på ivf och dom tyckte inte vul behövdes då, väntan kunde ta 3 månader fyyyyyyyy :'(

Oh Sundsvall! Går privat i Härnösand men föder i sundsvall! Kul :) okul med så lång väntetid dock :(
  • MariaLilli

Hej tjejer,

Tog en lite paus från familjeliv och barntänk mellan mens och ägglossning. Men nu är jag tbk =) 

Jag var på VUL i måndags och hade en follikel på 20 mm och en slemhinna på 10 mm, tre-skiktad .

Tog Ovitrelle på tis morgon.
    Jag har haft positivt på ägglossningstest sedan i tisdags kväll, är det normalt? Eller är det hormonerna i sprutan som äl.testet reagerar på?

Jag har börjat fundera på om vi ska fråga om IVF, jag slutade med p-piller i aug 2017 och sedan dess har vi inte skyddat oss. Vi har prickat ägglossning varje månad i 15 mån utan att bli gravida trots bra AMH och spermier. 

Vet ni hur länge de vill att man ska försöka med letrozol innan man gör IVF? 

• MariaLilli
    becca90 skrev 2019-02-14 06:53:29 följande:
    Åh spännande!!

Vilken lång väntan :( <3

Får jag fråga vilken klinik du går på i Uppsala? Varför ska du göra IVF i Sundsvall och inte i Uppsala? 

Jag går på fetilitetshälsan i uppsala men bor i sthlm. Har inte varit helt nöjd med dom. Har funderat på att byta klinik till CVL. 
  • Oliwia92
    Mema9 skrev 2019-02-09 21:17:56 följande:

Dagarna går så långsamt.. vill bara att det ska bli den 14e så spolningen och VUL är överstökat! Så vi kan få försöka igen.

Hur gick spolningen idag ?
  • Mema9
    Oliwia92 skrev 2019-02-14 21:01:06 följande:

Hur gick spolningen idag ?

Det gick bra men vill aldrig göra om det. Fruktansvärt obehagligt! All spänning jag byggt upp under dagen släppte där och då i stolen, i pausen mellan spolningarna började jag gråta. Men det var fri passage i båda äggledarna så det är skönt att veta.. fick även två antibiotikatabletter efteråt i förebyggande.
  • Lisun

Jag började med min första omgång med letrozol nu i februari, är på cd15 och har inte fått ngn höjning på äl-testerna än...Någon som har erfarenhet av när man haft äl när man tagit letrozol cd 3-7?

Drabbades av både uvi och hemska biverkningar av letrozolen fram till cd11 (därav tyvärr inget sexande) så chansen finns ju att jag missat min äl om den var under den perioden :(

• Ma18
    MariaLilli skrev 2019-02-14 11:55:32 följande:

Hej tjejer,

Tog en lite paus från familjeliv och barntänk mellan mens och ägglossning. Men nu är jag tbk =) 

Jag var på VUL i måndags och hade en follikel på 20 mm och en slemhinna på 10 mm, tre-skiktad .

Tog Ovitrelle på tis morgon.

Jag har haft positivt på ägglossningstest sedan i tisdags kväll, är det normalt? Eller är det hormonerna i sprutan som äl.testet reagerar på?

Jag har börjat fundera på om vi ska fråga om IVF, jag slutade med p-piller i aug 2017 och sedan dess har vi inte skyddat oss. Vi har prickat ägglossning varje månad i 15 mån utan att bli gravida trots bra AMH och spermier. 

Vet ni hur länge de vill att man ska försöka med letrozol innan man gör IVF? 

Till oss har de sagt ungefär 6 försök med letrozol innan ivf blir aktuellt.

Är på försök 4 nu, om det inte tar sig blir det spolning nästa gång och sedan något försök till med letrozol innan vi sätts upp på väntelista till ivf. Får dock fortsätta med letrozol under väntetiden också. Vi har försökt sedan september-17, så nästan lika länge som er..
Svar på tråden Gravid med Letrozol