• Amne18

Gravid med Letrozol

Hej!

Fick i förra veckan reda på att jag har PCOS. Väldigt jobbigt då jag endast är 21 och förväntade mig att jag skulle kunna bli gravid hur lätt som helst.
    Men det finns hjälp att få och det är lugnande, igår fick jag letrozol utskrivet. Jag ska börja med enkel dos så fort min mens kommit vilket förhoppningsvis är om max 7 dagar då den är beräknad. Är väldigt förväntansfull på att få ägglossning och försöka bli gravid "påriktigt".

Ni som blivit gravida med PCOS, hur såg er resa ut? Hur lång tid tog det, med hur många doser krävdes för ett plus, endast letrozole eller några fler hjälpmedel?

Tack för att ni hjälper mig med min nyfikenhetSkrattande

• Svar på tråden Gravid med Letrozol
  • Enmsik
    becca90 skrev 2019-02-18 21:04:25 följande:

Jaa det är nog som du säger.. men jag har ju aldrig någonsin blivit gravid :( hoppas ivf är rätt för oss!

Ne inte jag heller förrän i december 2018. Då har vi kört sedan september 2017. Så ge inte upp! Ivf kanske funkar för er! Jag brukar försöka tänka att slött har en mening, även fast vissa tider är svåra.. <3
  • Mema9
    MariaMi skrev 2019-02-18 20:23:55 följande:

Så spännande att följa din utveckling :) håller tummarna för dig, uppdatera gärna när det ?händer? saker

Jag är på dag 7 av 10 på provera och kommer (förhoppningsvis) få blödning cirka torsdag-fredag denna veckan. Sedan börjar jag med Letrozol, 2 tabletter/dag.

Någon som fuskat och tagit fler tabletter än angivelsen?

Jag har ju provat två enklar kurer utan resultat så jag är LIVRÄDD att även den dubbla inte kommer ge resultat. Funderar på om man vågar ta typ 2,5 tablett/dag, kanske varannan av dagarna i alla fall. Vad tror ni? Hur vanligt är det egentligen med överstimulering på dubbeldoz? Min ägglossning verkar ju onekligen vara extremt seg/trög

PS. Jag vet att man ska lita på läkarens rekommendation såklart, men ni som vet ni vet hur man (jag) tänker..

kram :)

Jag har inte fuskat men jag kan ge ett exempel som jag var med om. Första gången med Letrozol åt jag 1tab i 5 dagar, blev inte önskat resultat så vi höjde dosen till 2tab de två första dagarna och de tre sista endast 1tab. Jag blev överstimmulerad av den lilla ökningen så vi fick hoppa över den cykeln. Nu funkar 1 tab jättebra för mig.
  • MariaMi
    Enmsik skrev 2019-02-18 20:44:47 följande:

Förstår hur du tänker.. man vill ju bara att det ska hända något NU. Man vill inte vänta en månad till. Jag blev så glad senast att det bara blev ägglossning. Struntade egentligen hur det skulle gå sen. Var bara så skönt att veta att man fick ett ordentligt försök med säker ägglossning när man tidigare troligtvis inte haft någon eller väldigt glesa. Men lyckades ju då. Så hoppas det ska ta sig lika fort även denna gång.

Vet tyvärr inte exakt hur det känns med oron ang dubbeldos då jag DIREKT efter enkelkur fick gå på trippel då läkaren misstänkte att dubbeldos inte skulle räcka. Vilket förmodligen stämde eftersom jag ?bara? fick 2 äggblåsor på trippel. Beror väl på hur känslig man är för stimuleringen och hur kroppen hanterar läkemedlet.

Kan ju faktiskt vara från gång till gång. Jag läser till sjuksköterska och läser lite om läkemedel. läkemedlets effekt beror ju ibland på hur mycket av läkemedlet som tas upp. Jag försöker köra samma rutiner kring letrozol som förra omgången eftersom det funkade. Försök tänka på det, för läkemedels upptagsförmåga kan ha att göra med bla. typ intag av mat, kaffe osv beroende på läkemedelstyp såklart.

Men jag skulle nog inte gå på högre dos utan att rådfråga läkare då man inte vet hur det blir.. ska du få VUL och kolla sen? Tänker bara att om jag skulle höja dosen själv och bli överstimulerad och då inte få ?försöka? utan att bara vänta till nästa månad skulle jag ju få skylla mig själv, men det vore ju så surt och tråkigt att behöva vänta om man kanske inte behövt det om man följt ordinationen...

Jag skulle hellre ta det säkra före det osäkra. Men du gör såklart som du känner för! :)

Det är som om du läser och förstår mig innantill

Jag känner precis samma, kommer bli överlycklig bara om det blir en ägglossning sen är allt annat en bonus just nu. Vill bara veta om den går att framkalla.

Ja jag vet ju att du fick trippel dos direkt men antar att dom inte vågar på mig för jag har så många äggblåsor (pcos) då finns nog en större risk att fler lossar. Och ja det skulle ju vara riktigt irriterade att gå från vul och inte få gå hem och ha sex pga att för många lossat.

Men ja, behövde bara skriva av mig min frustration. Jag vågar nog ej chansa på att det blir fel hellre vänta en extra månad och allt blir rätt. Men hatar att ?skynda långsamt? som min gyn säger.. vilket jäkla uttryck

Jag ska på vul på cd 11 (om allt går som planerat med blödningen som ska komma i veckan).

Tacksam att vi är fler här i samma båt ändå även om jag verkligen önskar alla slapp detta! Kram
  • MariaMi
    Mema9 skrev 2019-02-18 22:17:18 följande:

Jag har inte fuskat men jag kan ge ett exempel som jag var med om. Första gången med Letrozol åt jag 1tab i 5 dagar, blev inte önskat resultat så vi höjde dosen till 2tab de två första dagarna och de tre sista endast 1tab. Jag blev överstimmulerad av den lilla ökningen så vi fick hoppa över den cykeln. Nu funkar 1 tab jättebra för mig.

Okej tusen tack för detta svar, jag misstänkte att det kanske är så här känsligt men du vet man e ju desperat. Men ska hålla mig till min dos, vill inte riskerar att det blir fel pga nått jag själv gjort.

Trevlig kväll!
  • becca90
    Enmsik skrev 2019-02-18 21:35:35 följande:

Ne inte jag heller förrän i december 2018. Då har vi kört sedan september 2017. Så ge inte upp! Ivf kanske funkar för er! Jag brukar försöka tänka att slött har en mening, även fast vissa tider är svåra.. <3

Åh hoppas hoppas!! Vi har försökt sen december 2016.. och även innan med annan partner.. hoppet börjar försvinna men känns skönt att ha ivf på g.

Men denna gång ska både du och jag plussa!!! Tack för ditt stöd <3
  • Enmsik
    MariaMi skrev 2019-02-18 22:17:51 följande:

Det är som om du läser och förstår mig innantill

Jag känner precis samma, kommer bli överlycklig bara om det blir en ägglossning sen är allt annat en bonus just nu. Vill bara veta om den går att framkalla.

Ja jag vet ju att du fick trippel dos direkt men antar att dom inte vågar på mig för jag har så många äggblåsor (pcos) då finns nog en större risk att fler lossar. Och ja det skulle ju vara riktigt irriterade att gå från vul och inte få gå hem och ha sex pga att för många lossat.

Men ja, behövde bara skriva av mig min frustration. Jag vågar nog ej chansa på att det blir fel hellre vänta en extra månad och allt blir rätt. Men hatar att ?skynda långsamt? som min gyn säger.. vilket jäkla uttryck

Jag ska på vul på cd 11 (om allt går som planerat med blödningen som ska komma i veckan).

Tacksam att vi är fler här i samma båt ändå även om jag verkligen önskar alla slapp detta! Kram

Ja så mycket lättare att vara fler så man inte är ensam. Ja jag har också pcos men beror ju även på hur mycket man väger, vad som är lämplig dos. Jag kanske har fler kilon än dig på kroppen så min läkare också kanske hade erfarenheter att det ofta inte funkar med dubbeldos då och att man går direkt på trippel i det fallet. Finns mycket som spelar in i dosering och hur dess verkan på kroppen. :)
  • Mema9
    MariaMi skrev 2019-02-18 22:20:49 följande:

Okej tusen tack för detta svar, jag misstänkte att det kanske är så här känsligt men du vet man e ju desperat. Men ska hålla mig till min dos, vill inte riskerar att det blir fel pga nått jag själv gjort.

Trevlig kväll!

Nej precis, been there done that.. jag fick testa sprutor (Puregon) tre gånger pga att vi inte visste hur vi skulle dosera mig med Letrozolen. Första gången blev bra, andra inte så bra, tredje ville han att jag skulle ta samma dos som andra gången men jag mixtrade och tog samma dos som första eftersom den blev bäst (enligt mig). Slutade i att inga ägg växte så han chockhöjde dosen för att få igång de och då växte alldeles för många så vi fick avstå. Och DEN ångesten jag fick då var inte att leka med när man själv sabbat det bara för man är så ivrig och bara vill för mycket och ja desperat!! Så haha.... lyd doktorn ;D
  • Mema9
    becca90 skrev 2019-02-18 22:28:49 följande:

Åh hoppas hoppas!! Vi har försökt sen december 2016.. och även innan med annan partner.. hoppet börjar försvinna men känns skönt att ha ivf på g.

Men denna gång ska både du och jag plussa!!! Tack för ditt stöd <3

Det är verkligen eran tur nu! Din och Enmsik. Håller tummarna hårt hårt :)
  • MariaLilli
    Oliwia92 skrev 2019-02-19 15:51:03 följande:

Fick detta på teststickan nyss? Kan ngn snälla hjälpa mig att tyda?

Ser absolut två streck =) men det är ju ganska svagt. Håller tummarna <3 Är det morgonurin?
    När hade du ägglossning? Tog du ovitrelle? 
Svar på tråden Gravid med Letrozol