• klyban

Amazon i Sverige! Vad tycker ni?

Anonym (Madde) skrev 2018-09-20 11:07:53 följande:
    Allt går att beställa på nätet sedan länge redan, så jag har svårt att se att Amazon är ett sånt hot mot alla butiker och tar bort tusentals jobb.

De kommer ju ta betydande marknadsandelar, om man inte ser det som ett hot så vet jag inte vad som ska ske för detta.
    Så det kommer bli omskiftningar i vart handeln sker, sen om det är negativt eller positivt, ja, det återstår och se.

hur många meter var det?
  • klyban
    Kjell2 skrev 2018-09-20 12:56:18 följande:
    Frågan är av vem? Det har länge varit möjligt att beställa från Amazon från Sverige. Sen har alla större kedjor e-handel och utöver det finns firmor som Wish och Alibabar.

Kommer Amazon ta i huvudsak ta marknadsandelar av andra e-handelplatser eller påverka den förändring som redan sker i Sverige?

Tror du inte Amazon kommer ta marknadsandelar om de börjar med försäljning i Sverige?

De två du tar upp där, anser jag är lågkvalitativt skräp, och sen inte speciellt seriösa(även om man får okey grejer till bra pris.)
    Kanske får göra en reservation för wish, är inte så bekant med dom.
    Men den andra så sålde dom min mailadress, och tiden av spam började på mitt grundmail(skedde aldrig före).

Sen är frågan hur stor andel de tar, det tänker jag inte sia om, då det känns omöjligt.
    Men kommer garanterat få skiftningar, det är som sagt vad inget litet företag vi pratar om.

hur många meter var det?
  • klyban
    Kjell2 skrev 2018-09-20 14:43:22 följande:
    Om Amazon starta en svensk site kommer de ta marknadsandelar. frågan är av vem?

Kan du se i spåkulan och berätta???
    Men nu vart ju det bara serverar.
    Men inbilla sig de inte skulle ta marknadsandelar, tror du på det själv ens?
    Sen kan vi diskutera vad, men det blir vilda spekulationer då.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (lina) skrev 2018-09-21 02:35:09 följande:
    Ser inga problem alls. "Allt" går inte att köpa på Amazon, och dom flesta har väl redan handlat där? 

Väldigt konstigt..Jag har haft paypal i 15 år och dom har aldrig någonsin sänt "massa skit" till mig. Har aldrig haft problem med dom.

Ja, det undrar jag också. Det jag handlat under alla år med amazon och ebay, är inte produkter jag skulle kunnat köpa i svensk butik ändå. 
    .

Så du tror Amazon ENBART kommer sälja sånt som inte går hitta här?
    Låter det speciellt realistiskt en sådan tanke?

Sen hur mycket, det är en omöjlig fråga att verkligen svara på.

hur många meter var det?
  • klyban
    elyse skrev 2018-09-22 13:37:48 följande:
    Går att hitta var? På Konsum, ClasOhlson, Hemtex... Om man bor långt ifrån en stad förstår jag att man använder näthandeln.

Tror du Amazon bara säljer saker som vi inte har här?
    För du svarar nu på att Amazon tar i så fall vid en etablering marknadsandelar.

hur många meter var det?
  • klyban
    elyse skrev 2018-09-22 15:19:33 följande:
    Jag vet vilket utbud Amazon har eftersom jag handlar därifrån. Jag handlar saker som inte finns i min hemstad - inte så mycket då jag bor i en stor stad och har tillgång till bil. Mina inköp hade sett annorlunda ut om jag bodde i en by i Norrland. Då hade jag tyckt att det vore väldigt smidigt att handla från ett och samma ställe på nätet istället för en handfull nätbutiker.

Vad har detta med marknadsandelar och göra?

För hela diskussionen utgår ur detta, där jag sa att Amazon skulle ta marknadsandelar om de flytta handel till Sverige.(nu visade ju det sig det bara handlade om servrar).
    För det verkar finns en konstig idé om att man BARA skulle handla det man inte kunde hitta i sin närhet.
    Det tror inte jag, utan jag tror man även skulle köpa det man kunde köpa i sin närhet också.
    Och enbart för det är enkelt och smidigt.

hur många meter var det?
  • klyban
    Konservativ skrev 2018-09-23 13:38:26 följande:
    Köper du bara svensktillverkat annars, är du ekonomisk nationalist? Amazon ska inte flytta handel till Sverige eftersom de redan har handel till Sverige (via nätet). Jag har inget emot att importera varor eftersom jag tror på de svenska företagarnas förmåga att konkurrera.

Vad har detta med marknadsandelar och göra?

Inget du tog upp har jag ens diskuterat.
    Och en flytt, så pratar jag om en svensk sida med Svensk frakt.
    Men nu var det bara servrar och inte hemsidor, så bara hypotetiskt.
    Men tror du inte heller att Amazon skulle ta marknadsandelar, eller är detta en diskussion ur Trumpnissar och deras hat emot Amazon?
    Frågan är här, pratar du ur detta hat, eller pratar du normalt vad som borde ske vid en etablering?

hur många meter var det?
  • klyban
    Konservativ skrev 2018-09-23 14:10:27 följande:
    Varför är det ett problem för dig om Amazon skulle ta marknadsandelar? Om det nu är det.

Nej, jag trodde bara att du själv blivit trumpnisse på gamla dar eftersom det är den sortens ekonomiska protektionism han har blivit anklagad för.

Ett företag som etablerar sig i Sverige tar antagligen marknadsandelar men det kan också vara så att de ökar den svenska ekonomin och t.ex. exporterar till Norden. Kanske enklare för danskar att handla från Sverige efter Brexit?

I vilket fall är det bra för Sverige att företag kommer till landet. Kan vi enas om det åtminstone??
    Jag berättar vad du svarar på, är det ett problem för dig?
    hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (lina) skrev 2018-09-27 23:35:46 följande:
    Nej, Amazon säljer så klart även varor som man kan få tag på i andra butiker. Men jag förstår inte riktigt varför just Amazon skulle vara ett sånt hot. Om det är varor som finns på många andra ställen redan så är det ju redan stor konkurrens.

I dagsläget köper jag på ebay och Amazon främst för att det är sånt som inte finns i Sverige alls. Det finns hopplöst mycket olika produkter som inte finns här. Gäller även storstäderna.

Amazon är ett hot emot Trumpnissar, men om vi förbi ser dessa.
    Så är Amazon ett stort företag med en extremt imponerande logistik.
    Detta kommer locka folk och handla, tom helt utan reklam.

Sen hur stor marknadsandel dom tar, ja, där är din gissning lika bra som min.
    Men tro de bara kommer sälja nischade varor då är man rätt naiv.

Men nu vart det bara servrar.

hur många meter var det?
Svar på tråden Amazon i Sverige! Vad tycker ni?