• Anonym (globaliseringen har inget slut)

Amazon i Sverige! Vad tycker ni?

De planerar att bli världens största företag och expanderar nu till Katrineholm och är förmodligen ett extremt hot mot all handel i Sverige och tusentals jobb.

Vad tycker ni? Vad händer med våra fysiska butiker om allt går att beställa på Amazon?

• Svar på tråden Amazon i Sverige! Vad tycker ni?
  • Anonym (Madde)

Allt går att beställa på nätet sedan länge redan, så jag har svårt att se att Amazon är ett sånt hot mot alla butiker och tar bort tusentals jobb.

• klyban
    Anonym (Madde) skrev 2018-09-20 11:07:53 följande:
    Allt går att beställa på nätet sedan länge redan, så jag har svårt att se att Amazon är ett sånt hot mot alla butiker och tar bort tusentals jobb.

De kommer ju ta betydande marknadsandelar, om man inte ser det som ett hot så vet jag inte vad som ska ske för detta.
    Så det kommer bli omskiftningar i vart handeln sker, sen om det är negativt eller positivt, ja, det återstår och se.

hur många meter var det?
  • elyse

Vi är redan många som handlar från Amazon i Storbritannien, USA och Tyskland. Liknande sortiment har redan Cdon.

På nätet köper jag det fysiska butiker inte har.

• Kjell2
    klyban skrev 2018-09-20 12:48:27 följande:

De kommer ju ta betydande marknadsandelar, om man inte ser det som ett hot så vet jag inte vad som ska ske för detta.
    Så det kommer bli omskiftningar i vart handeln sker, sen om det är negativt eller positivt, ja, det återstår och se.

Frågan är av vem? Det har länge varit möjligt att beställa från Amazon från Sverige. Sen har alla större kedjor e-handel och utöver det finns firmor som Wish och Alibabar.

Kommer Amazon ta i huvudsak ta marknadsandelar av andra e-handelplatser eller påverka den förändring som redan sker i Sverige?

• Anonym (A)

Tror många svenska företag kommer att behöva slå igen. Amazon är kända för att ha lägre (oftast) priser än här. Större utbud och framför allt fler varianter av allt.

Sedan har de långt bättre kundservice också än de flesta företagen här.

Som konsument gillar jag det men som företagare är jag inte så glad.

• klyban
    Kjell2 skrev 2018-09-20 12:56:18 följande:
    Frågan är av vem? Det har länge varit möjligt att beställa från Amazon från Sverige. Sen har alla större kedjor e-handel och utöver det finns firmor som Wish och Alibabar.

Kommer Amazon ta i huvudsak ta marknadsandelar av andra e-handelplatser eller påverka den förändring som redan sker i Sverige?

Tror du inte Amazon kommer ta marknadsandelar om de börjar med försäljning i Sverige?

De två du tar upp där, anser jag är lågkvalitativt skräp, och sen inte speciellt seriösa(även om man får okey grejer till bra pris.)
    Kanske får göra en reservation för wish, är inte så bekant med dom.
    Men den andra så sålde dom min mailadress, och tiden av spam började på mitt grundmail(skedde aldrig före).

Sen är frågan hur stor andel de tar, det tänker jag inte sia om, då det känns omöjligt.
    Men kommer garanterat få skiftningar, det är som sagt vad inget litet företag vi pratar om.

hur många meter var det?
  • Anonym (Elle)

Som sagt så har man ju kunnat beställa från Amazon till Sverige jättelänge redan + att man redan kan köpa "allt" från diverse onlineshops. Om något kommer det väl komma fler jobb för någon måste ju jobba hos dem om dom startar upp ett lager (?) i Sverige.

• Aniiee

Fast Amazon är ju en marknadsplats som samlar företag hos sig. Visst kan man handla direkt från Amazon, men det är ju dyrt så man ska ju handla från handlarna som är anslutna till Amazon.

Eller är det bara jag som gör det?

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (A)

Spekulerar vilt här och tänker att många är rädda för utlandshandel då de måste skaffa paypal tex, det blir så stort. Enklare att handla från ellos...
    Enklare när det är klarna... gamla hederliga svenska klarna... typ

Tror nog att många anser att det är dyrt (utan att ta reda på fakta) att handla, för många anser ju att amazon är ju i usa... och därifrån tillkommer ju tull.
    Många tycker det är jobbigt att läsa på engelska.

Vet många från min generation -70 talet som är helt usla på engelska.... märkligt nog.
    Finns nog många hinder som folk sätter upp och det blir då enklare att handla lokalt.
    Eller?

• Aniiee
    Anonym (A) skrev 2018-09-20 13:25:49 följande:

Spekulerar vilt här och tänker att många är rädda för utlandshandel då de måste skaffa paypal tex, det blir så stort. Enklare att handla från ellos...
    Enklare när det är klarna... gamla hederliga svenska klarna... typ

Tror nog att många anser att det är dyrt (utan att ta reda på fakta) att handla, för många anser ju att amazon är ju i usa... och därifrån tillkommer ju tull.
    Många tycker det är jobbigt att läsa på engelska.

Vet många från min generation -70 talet som är helt usla på engelska.... märkligt nog.
    Finns nog många hinder som folk sätter upp och det blir då enklare att handla lokalt.
    Eller?

Varför skulle man skaffa paypal för att handla på amazon (eller någon annan näthandel) utomlands? "Alla" i Sverige har ju Visa eller Mastercard. Men visst, många är ju då rädda för att ge ut sina kortuppgifter (till utländska företag).
    Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
Svar på tråden Amazon i Sverige! Vad tycker ni?