• Erikkkk

Vi bråkar om pengar...

Hej!
    I slutet av månaden bråkar jag och min sambo alltid om pengar. Jag studerar för närvarande och har en inkomst som är betydligt lägre än min sambos. Jag har inga pengar på banken, men dock en lägenhet som jag nu hyr ut i andra hand. Jag shoppar inte mycket, bidrar med att köpa mat, betalar hyran efter bästa förmåga men min sambo kräver mer. Känner mig så otroligt ledsen över detta, det känns inte som att hon förstår min ekonomiska situation fast jag har förklarat den för henne. Det är som att hon tror att jag har pengar men VÄLJER att inte bidra mer till det gemensamma hushållet. Det har nu gått till en gräns där jag snart inte orkar längre, funderat på att göra slut, för att slippa denna press varje månad.

Så, vad tycker ni, har min sambo rätt? Har jag rätt att känna det jag känner? Tips på hur vi ska lösa detta? Är det rimligt att min sambo står för den större delen av kostnaderna under min studieperiod?

• Svar på tråden Vi bråkar om pengar...
  • Erikkkk
    Fiona M skrev 2018-09-23 14:11:33 följande:

Hur pratade ni om det innan?

Det gjorde vi uppenbarligen inte, inte i tillräcklig utsträckning i alla fall... Gråter
  • Solarn
    Erikkkk skrev 2018-09-23 14:18:11 följande:

Hyran från min lägenhet täcker ungefär kostnaden för den, får kanske 1000:- över. Kan ge en schablon över hur det brukar se ut:

Från csn får jag, kanske i snitt 11 000:- i månaden. Av dom går 6000:- till vår gemensamma hyra som ligger på 12 000:- (nyproduktion = hög hyra). Denna månad har jag handlat mat för 3000:-. Bensin till bilen kanske går på 1500:-/månad (?)?

Men det är ändå inte siffrorna i sig som är problemet för mig... Det är att jag känner att hon inte tror mig, att hon inte litar på mig, att hon inte ser och accepterar min situation... 

Men om du betalar hälften, vad är då problemet? Eller hur mycket lägger sambon på ert gemensamma?
  • lilleman2000

JAg hade haft stora problem med att bli försöjd av min kvinna, antar att jag har en traditionell och konservativ syn. För en kort tid kunde det väl gå för sig om det finns en god anledning, vilket studier iofs nog är, men att ha ett sådant arrangemang såpass länge som studier brukar ta... Nja. Hos oss är jag den som står får huvuddelen av vår försörjning, men hon tar hand om matlagning, städning, barnpassning m.m

• Valentina01

Nå kan alltid tänka igenom hur det blir när du hamnar i arbete. Hoppas hon då blir OK med att ni splittar 50/50 fast du kanske tjänar dubbelt hennes lön - om det är ett sådant upplägg hon hellre vill ha. 

• MrsAJ88

Här finns ju inga rätt eller fel, det viktiga är att ni pratar igenom er situation och kommer fram till ett gemensamt upplägg. Hur länge har ni varit tillsammans? Hur länge har ni bott ihop? Och hur länge har och ska du plugga? När min man började studera efter 10 års förhållande då vi redan hade gemensam ekonomi (har bara ett konto där alla våra pengar går in) var det en självklarhet att vi fortsatte på samma vis, dvs jag som har en bra lön bidrog ju med betydligt mer till vår gemensamma inkomst under några års tid. Om man däremot exempelvis är i en ganska ny relation där man på förhand har helt separat ekonomi kan jag förstå om man inte vill försörja sin partner (dvs. betala mer än 50% av de gemensamma kostnaderna), för att sen kanske relationen tar slut när studierna är klara och då får den andre ingen nytta av den ökade inkomst som studierna förhoppningsvis ger, och har då inte själv kunnat spara lika mkt under en period...

• Erikkkk
    MrsAJ88 skrev 2018-09-23 16:20:08 följande:

Här finns ju inga rätt eller fel, det viktiga är att ni pratar igenom er situation och kommer fram till ett gemensamt upplägg. Hur länge har ni varit tillsammans? Hur länge har ni bott ihop? Och hur länge har och ska du plugga? När min man började studera efter 10 års förhållande då vi redan hade gemensam ekonomi (har bara ett konto där alla våra pengar går in) var det en självklarhet att vi fortsatte på samma vis, dvs jag som har en bra lön bidrog ju med betydligt mer till vår gemensamma inkomst under några års tid. Om man däremot exempelvis är i en ganska ny relation där man på förhand har helt separat ekonomi kan jag förstå om man inte vill försörja sin partner (dvs. betala mer än 50% av de gemensamma kostnaderna), för att sen kanske relationen tar slut när studierna är klara och då får den andre ingen nytta av den ökade inkomst som studierna förhoppningsvis ger, och har då inte själv kunnat spara lika mkt under en period...

Vi har varit ihop i 2 år och planerar skaffa barn, om vi nu inte gör slut pga. detta... (Låter kanske väl drastiskt, men det finns annat som strular just nu också) så jag skulle säga att det är seriöst. För övrigt befinner vi oss i något av en brytpunkt i vårt förhållande just nu... Nu kommer allt på en gång, men det är mer än bara pengar vi inte är överens om...
  • MsM84

Jag tycker att ni ska sätta er tillsammans och diskutera er fram till hur ni vill ha saker. Att du ?bidrar med det du kan? hade inte jag heller varit ok med, utan utgå från era kostnader och vad ni tycker känns rättvist, diskutera också vad som händer vid perioder med andra förutsättningar (högre/lägre inkomster, mer kostnader). Sen behöver ni gå igenom hur mycket pengar det blir varje månad ni ska bidra med var och om ni (du) har råd med det, vad kan ni göra åt saken annars? Både hyran och bensinkostnaden känns extremt höga för en studerande.

• GGN
    Erikkkk skrev 2018-09-23 16:32:54 följande:

Vi har varit ihop i 2 år och planerar skaffa barn, om vi nu inte gör slut pga. detta... (Låter kanske väl drastiskt, men det finns annat som strular just nu också) så jag skulle säga att det är seriöst. För övrigt befinner vi oss i något av en brytpunkt i vårt förhållande just nu... Nu kommer allt på en gång, men det är mer än bara pengar vi inte är överens om...

Skaffa INTE barn!
  • Erikkkk
    GGN skrev 2018-09-23 20:24:01 följande:
    Skaffa INTE barn!
    Utveckla gärna...
  • Tonårsmamman1
    Erikkkk skrev 2018-09-23 21:38:46 följande:
    Utveckla gärna...
    Låter detta som bra förutsättningar för att skaffa barn:

Red ut era problem, de försvinner inte för att ni skaffar barn.
Svar på tråden Vi bråkar om pengar...