• Erikkkk

Vi bråkar om pengar...

Hej!
    I slutet av månaden bråkar jag och min sambo alltid om pengar. Jag studerar för närvarande och har en inkomst som är betydligt lägre än min sambos. Jag har inga pengar på banken, men dock en lägenhet som jag nu hyr ut i andra hand. Jag shoppar inte mycket, bidrar med att köpa mat, betalar hyran efter bästa förmåga men min sambo kräver mer. Känner mig så otroligt ledsen över detta, det känns inte som att hon förstår min ekonomiska situation fast jag har förklarat den för henne. Det är som att hon tror att jag har pengar men VÄLJER att inte bidra mer till det gemensamma hushållet. Det har nu gått till en gräns där jag snart inte orkar längre, funderat på att göra slut, för att slippa denna press varje månad.

Så, vad tycker ni, har min sambo rätt? Har jag rätt att känna det jag känner? Tips på hur vi ska lösa detta? Är det rimligt att min sambo står för den större delen av kostnaderna under min studieperiod?

• Svar på tråden Vi bråkar om pengar...
  • GGN
    Erikkkk skrev 2018-09-23 21:38:46 följande:

Utveckla gärna...

Barn kostar.
  • Skalmans

I ett förhållande är man ett team och det låter inte som ni är ett team.

Låter som din partner vill ha ett liv i lyx och prioriterar fel.

När den ena vill studera så ställer man upp.

Vilket är viktigast för din partner att kunna konsumera eller att ni har en bra grund att stå på som innebär att man får ändra sitt beteende på ett nyttigt sätt/konsumera mindre för en vettig sak.

Hur skulle din partner göra om du blir arbetslös och knappt kan bidra alls?

Är det tack och hej då? Låter lite så när hon kräver mer när du studerar.

Anledningen oftast i förhållande är att man har för mycket egotänk.

Skulle min sambo vilja plugga eller bli arbetslös så försörjer jag henne gärna, man måste kunna bortse och tänka pengar för huvudsaken är att man har varandra och få dela livet med den man Älskar.

Livet är för kort för att tjafsas bort.

Sätt er ner och prata hur ni ska göra så ni får det bra och ett sunt synsätt på pengar.

• Erikkkk
    Tonårsmamman1 skrev 2018-09-23 22:23:44 följande:
    Låter detta som bra förutsättningar för att skaffa barn:

Vi har varit ihop i 2 år och planerar skaffa barn, om vi nu inte gör slut pga. detta... (Låter kanske väl drastiskt, men det finns annat som strular just nu också) så jag skulle säga att det är seriöst. För övrigt befinner vi oss i något av en brytpunkt i vårt förhållande just nu... Nu kommer allt på en gång, men det är mer än bara pengar vi inte är överens om...

Red ut era problem, de försvinner inte för att ni skaffar barn.
    Nej... det gör det inte.

Jag har försökt med att reda ut det, kanske på fel sätt, men senast kom hon med argumentet att det är jag som måste hålla igen med mina utgifter.
  • Sharper

Dela på gemensamma utgifter procentuellt. Det är rättvist isåfall.

Jag och min man har gemensam ekonomi så pass att jag betalar det mesta av räkningarna (jag har mitt ekonomiska tänk med att tex dela kvartalsräkninar på 3 och sätta undan varje månad) han tar den del jag säger att han ska betala och sen delar vi det som blir över på 2 så i regel swishar han mig så vi har lika mycket kvar. Skulle den enas pengar ta slut och det är.något som behövs slut tex till barnen (vi har 2 barn var sen tidigare mellan 2-10 år men vi ser det som VÅRA barn när det gäller ansvar både ekonomiskt och praktiskt) så swishar den andra :)

• Gameofthrones

Jag har varit gift i 19 år har två fina barn med världens bästa make.

Jag tycker inte att ni ska fortsätta planera in barn när man bråkar om pengar varje månad.. vad tror du vad ni kommer bråka om barn behöver uppmärksamhet ? Ska det låta såhär? nu vill hon leka det är din tur nu, hon vill ha mat på natten, vem ska gå upp då ( om ni väljer nappflaska) det finns värre saker och tjafsa om du pluggar hon har det bättre ställt. Egentligen ska hon stå för hyran, du tar hushållet, har inte läst allt men du har bil? Såg ordet bensin.

Jag pluggade när jag träffade min make. Han jobbade heltid och han stod för dem dyraste utgifterna och jag stod för maten ( tillsammans) vi gifte oss ganska snabbt så vi hade en gemensam ekonomi vår ekonomi kommer på våra konton men vi samsas tillsammans.

Det gäller ha en stabil kommunikation även om det är svårt.

Man kan leva även 9m det är liten ekonomi. Just nu är det bara ni två. Om ni hade barn så hade ni två slagit ihop era kloka huvud tillsammans. Som ni borde göra nu.

Man ska inte göra slut för man får motgångar utan man växer tillsammans och blir starkare.

Du måste bli hörd och kommunicera. Stå på dig. Va konsekvent , bestämd, framförallt vad känner du just nu? Är du på bristnings humöret eller bara trött på allt skit?

• Ascendere

Du blir alltså försörjd av din kvinna och du beklagar dig över att hon är arg på dig?
    Styr upp din ekonomi så att du står på egna ben istället för att göra dig beroende av en kvinna. 

• zapi

Tycker det är konstigt att folk säger att din partner borde ställa upp nu när du pluggar. Allt handlar väl om vad man kom överens om innan. Ni har bara varit ihop i två år och jag gissar att ni hade separat ekonomi innan du började plugga. Då är det inte självklart att hon ska betala mer än hälften.

När du kom på att du skulle plugga måste du väl ha satt dig ner och tänkt på hur det skulle se ut ekonomiskt? Då måste du ha kommit fram till något av följande;

1. Att du inte skulle klara av att bidra med hälften av era gemensamma utgifter. Då utgår jag ifrån att du berättade det för din sambo som därmed har sista ordet om detta är ok för henne eller inte. Sa hon att "jo det är ok och då lovar jag att bidra med mer" ja då måste du sätta ner foten och säga att hon bryter något hon lovat. Sa hon "nej det vill jag inte bidra med" ja då förstår jag att hon är arg.

2. Eller så kom du fram till att du kunde bidra med hälften trots plugg. Och då måste du ju ha räknat fel om du nu plötsligt inte kan bidra med hälften. Och då förstår jag att hon är arg.

Men egentligen förstår jag inte problemet. Om du får ut 12000 plus lön från helgjobb; Om ni splitter på hyran som då blir 6000, splittar på mat nu tar jag i lite men vi säger 2500 (ni borde verkligen klara er på 5000 det är i överkant så låter konstigt att du lagt 3000 på mat en månad, ät billigare), vad har ni mer? El, försäkringar? Du borde fortfarande kunna bidra med hälften. Alla räkningar betalar man ju direkt när man får pengar så konstigt att du inte har till hälften av dem då. Kanske får du åka kommunalt istället för bil?

Bråkar ni om matpengar. Tips. När lönen/CSN kommer in så drar ni samma summa till ett gemensamt matkonto/matkort. Ha ett varsitt kort länkat till det kontot och det får ni bara köpa mat för.Då blir det inte tjafs om vem som betalade sist för maten och hur mycket.

• OchEnFisk
    Ascendere skrev 2018-09-24 22:25:54 följande:

Du blir alltså försörjd av din kvinna och du beklagar dig över att hon är arg på dig?

Styr upp din ekonomi så att du står på egna ben istället för att göra dig beroende av en kvinna. 

Han studerar, om det inte är att styra upp sin ekonomi (och sitt liv!) så säg vad som är det? Ska han hoppa av studierna och ta ett lågavlönat jobb för att flickvännen önskar att han hade mer pengar? Det är knappast att bli försörjd heller när man betalar hälften...

Nej, man delar procentuellt utifrån inkomst om man inte har gemensam ekonomi.
  • Whitehorse1979

Lägenheten du har får du ju säga upp om du inte har en ny hyresgäst på g.

Varför ens behålla en lägenhet om man bor ihop?

Nu kommer den ju få betalas av dig, hur tänker du där?

• Gameofthrones

Har du lgh? Säg inte upp den ha en hyresgäst.

Ni mår inte bra, att bråka om pengar är inte bra eller sunt förhållande. Vet 8nte vad ni har sagt innan ni flyttade in till tillsammans.

Planera inte för framtiden förrän ni har rett ut ekonomin och stå för vad ni säger ha skriftligt för framtiden så inte det blir tjafs.

Barn är inte gratis det är utgifter. Det gäller ha ett socialt nätverk eller ha tur. Köpa barnvagn, kläder, mm. Du nämnde familj i tidigare tråd.

Svar på tråden Vi bråkar om pengar...