• Erikkkk

Vi bråkar om pengar...

Hej!
    I slutet av månaden bråkar jag och min sambo alltid om pengar. Jag studerar för närvarande och har en inkomst som är betydligt lägre än min sambos. Jag har inga pengar på banken, men dock en lägenhet som jag nu hyr ut i andra hand. Jag shoppar inte mycket, bidrar med att köpa mat, betalar hyran efter bästa förmåga men min sambo kräver mer. Känner mig så otroligt ledsen över detta, det känns inte som att hon förstår min ekonomiska situation fast jag har förklarat den för henne. Det är som att hon tror att jag har pengar men VÄLJER att inte bidra mer till det gemensamma hushållet. Det har nu gått till en gräns där jag snart inte orkar längre, funderat på att göra slut, för att slippa denna press varje månad.

Så, vad tycker ni, har min sambo rätt? Har jag rätt att känna det jag känner? Tips på hur vi ska lösa detta? Är det rimligt att min sambo står för den större delen av kostnaderna under min studieperiod?

• Svar på tråden Vi bråkar om pengar...
  • sextiotalist
    Ascendere skrev 2018-09-24 22:25:54 följande:

Du blir alltså försörjd av din kvinna och du beklagar dig över att hon är arg på dig?
    Styr upp din ekonomi så att du står på egna ben istället för att göra dig beroende av en kvinna. 

Jag tolkar det inte så att han blir försörjd, han bidrar med halva hyran och hälften av maten. Det är hans sambo som vill leva ett liv som han inte har råd med (resor och allmänt lull-lull), ts skulle med all säkerhet kunna stå på egna ben.
  • sextiotalist
    Gameofthrones skrev 2018-09-25 08:36:15 följande:

Har du lgh? Säg inte upp den ha en hyresgäst.

Ni mår inte bra, att bråka om pengar är inte bra eller sunt förhållande. Vet 8nte vad ni har sagt innan ni flyttade in till tillsammans.

Planera inte för framtiden förrän ni har rett ut ekonomin och stå för vad ni säger ha skriftligt för framtiden så inte det blir tjafs.

Barn är inte gratis det är utgifter. Det gäller ha ett socialt nätverk eller ha tur. Köpa barnvagn, kläder, mm. Du nämnde familj i tidigare tråd.

Jag skulle nog rekommendera att ts flyttar tillbaka till sin lägenhet och sedan får ts sambo leva sitt lull-lull-liv så mycket hon vill.
  • Aiyana
    sextiotalist skrev 2018-09-25 08:51:02 följande:
    Jag skulle nog rekommendera att ts flyttar tillbaka till sin lägenhet och sedan får ts sambo leva sitt lull-lull-liv så mycket hon vill.
    Jag håller med här, det låter vettigt. 
  • Jonnynilsson

Tråkigt det där med bråk om pengar. Förmodligen blir det inte lättare framöver.

När vi möttes då nån gång på stenåldern pluggade min fru så jag betalde det mesta. Många år senare blev jag helt plötsligt arbetslös och i glappet innan jag började dra in pengar igen betalde min fru det största lasset. ingen av oss ens kommenterade det för den andre.

Jag tycker det där med delade ekonomier  bara är konstigt. Men det är ju jag det...

• FuckGoggleAskMe
    Erikkkk skrev 2018-09-24 09:24:36 följande:
    Nej... det gör det inte. Jag har försökt med att reda ut det, kanske på fel sätt, men senast kom hon med argumentet att det är jag som måste hålla igen med mina utgifter.

Ja? Är det så orimligt att du håller igen med dina utgifter, när det är du som valt att studera? Ni borde betala hälften var och du borde dra ner på dina utgifter så att du klarar det. ( Sen borde hon bjuda dig på restaurang, resa etc ibland, om hon har råd.) Du kan ju inte anta att du kan spendera som om du hade vanlig lön, utan att först ha diskutera detta med henne. Det är ingen mänsklig rättighet att välja att dra in mindre pengar men samtidigt få spendera lika mycket som innan.
  • sextiotalist
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-09-25 11:32:18 följande:

Ja? Är det så orimligt att du håller igen med dina utgifter, när det är du som valt att studera? Ni borde betala hälften var och du borde dra ner på dina utgifter så att du klarar det. ( Sen borde hon bjuda dig på restaurang, resa etc ibland, om hon har råd.) Du kan ju inte anta att du kan spendera som om du hade vanlig lön, utan att först ha diskutera detta med henne. Det är ingen mänsklig rättighet att välja att dra in mindre pengar men samtidigt få spendera lika mycket som innan.
    Har du läst TS

Citerar
    "Från csn får jag, kanske i snitt 11 000:- i månaden. Av dom går 6000:- till vår gemensamma hyra som ligger på 12 000:- (nyproduktion = hög hyra). Denna månad har jag handlat mat för 3000:-. Bensin till bilen kanske går på 1500:-/månad (?)? "
    Och i ett annat inlägg så skriver han vad han lägger pengar på. Han bidrar med 9000 till de gemensamma kostnaderna (hyra halva, 6000 och mat 3000). Inte så mycket på sig själv.
  • Trädgårdsland

Är det så att du har sparade pengar någonstans, som du inte vill röra?

Eftersom förhållandet är så pass nytt, och ni inte riktigt verkar komma så bra överens just nu, kan det ju vara så att hon känner att det liksom blir hon som får bekosta dina studier. Hon får inga pengar att spara medan du studerar, om ni går isär så har dina studier varit en förlust för henne. Har du sparade pengar någonstans, tex i andra lägenheten, så kan hon ju tycka det är rimligt att du bör använda dessa för att bekosta dina studier.

• sextiotalist
    Trädgårdsland skrev 2018-09-25 12:03:14 följande:

Är det så att du har sparade pengar någonstans, som du inte vill röra?

Eftersom förhållandet är så pass nytt, och ni inte riktigt verkar komma så bra överens just nu, kan det ju vara så att hon känner att det liksom blir hon som får bekosta dina studier. Hon får inga pengar att spara medan du studerar, om ni går isär så har dina studier varit en förlust för henne. Har du sparade pengar någonstans, tex i andra lägenheten, så kan hon ju tycka det är rimligt att du bör använda dessa för att bekosta dina studier.

Vet inte om ni verkligen läser ts. Han är ju väldigt tydlig med att han bidrar med hälften till de gemensamma kostnaderna, han lever inte på sin sambo alls. Däremot verkar det som att sambon vill leva ett liv som han inte har råd med och det verkar som det är det de bråkar om.
    Hon kommer inte förlora ett öre, däremot kan det bli väldigt dyrt för henne om hon driver det så långt att han väljer att flytta tillbaka till sin lägenhet.
  • FuckGoggleAskMe
    sextiotalist skrev 2018-09-25 11:38:46 följande:
    Har du läst TS Citerar "Från csn får jag, kanske i snitt 11 000:- i månaden. Av dom går 6000:- till vår gemensamma hyra som ligger på 12 000:- (nyproduktion = hög hyra). Denna månad har jag handlat mat för 3000:-. Bensin till bilen kanske går på 1500:-/månad (?)? " Och i ett annat inlägg så skriver han vad han lägger pengar på. Han bidrar med 9000 till de gemensamma kostnaderna (hyra halva, 6000 och mat 3000). Inte så mycket på sig själv.

Visst, men eftersom utgifterna ifrågasätts, måste det väl finnas lite utrymme för förändring där? ?Bidrar efter bästa förmåga? låter dock inte som 50/50 tycker jag. Hyresintäkten och ibland lite lön - var hamnar dom pengarna? Och kurslitteratur verkar räknas som övriga kostnader ... TS verkar ju mer intresserad av att diskutera fördelningsprincipen än exakta kostnader.
  • sextiotalist
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-09-25 12:12:16 följande:

Visst, men eftersom utgifterna ifrågasätts, måste det väl finnas lite utrymme för förändring där? ?Bidrar efter bästa förmåga? låter dock inte som 50/50 tycker jag. Hyresintäkten och ibland lite lön - var hamnar dom pengarna? Och kurslitteratur verkar räknas som övriga kostnader ... TS verkar ju mer intresserad av att diskutera fördelningsprincipen än exakta kostnader.
    Så han ska betala mer än hälften tycker du alltså, så halva hyran låter inte som hälften, inte heller 3000 i matkostnader låter som hälften (de har ju inga barn heller). Ja du, var försvinner pengarna? mig veterligen är varken kurslitteratur eller resor till och från studierna gratis.
    Ts har väl 2000 över efter detta från studielånet och en tusenlapp från uthyrningen.
Svar på tråden Vi bråkar om pengar...