• skruttensnöt

    Bra 1 av 13 blev blastocyst :( Vart går det fel? Hur såg er/era IVF ut?

    Hej,

    Jag och min man har påbörjat IVF eftersom vi fick ett utomkvedshavandeskap då de operera bort ena äggledaren och vi nu inte blivit gravida på egen hand på snart 1 år.

    Vi har varit ganska positiva och hoppfulla eftersom vi blev gravida naturligt på "bara" 4mån första gången (som fastnade i äggledaren då - vilken sorg. En annan historia). Vi har tänkt att våra könsceller borde funkar iaf...

    Men nu vet jag inte längre

    2 dagar efter ÄP (av 13 ägg) hade vi 6 embryon som de skulle odla till blastocyster. När vi kom tillbaka ÄP +5 dagar var bara 1 redo som de satte in och dagen efter meddelade de att ingen av de kvarvarande fem var tillräckligt god kvalité för att frysa... 

    Jag får panik. Snälla hjälp mig!

    Alltså, att 1 av 6 ägg överlever från dag 2 till 5... är det så det brukar vara? Mina ägg måste ju va KASSA. Och att bara hälften av äggen (6/13) blir befruktade...

    Snälla skrev hur det varit för er! Hur många har ni plockat/befruktat. När gjorde ni ET. Har ni lyckats frysa, isf vilken dag? Har ni sedan lyckats använda de frysta embryona?

    jag:
    ÄP: 13 ägg - 6 befruktade
    ÄP+2: 6 embryon
    ÄP+5: 1 redo.
    ÄP+6: 5 dålig kvalité kasseras.


    Kram!

    P.S. Vet att det finns liknande trådar men de e så gamla och tekniken har ju gått framåt och blivit bättre. Jag vill så gärna höra hur det gått för er senaste åren.

    Tack!

  • Svar på tråden Bra 1 av 13 blev blastocyst :( Vart går det fel? Hur såg er/era IVF ut?
  • Dhalia
    Lina2302 skrev 2020-09-08 13:37:35 följande:

    Det verkar vara så himla olika för alla så tror det är svårt att jämföra oss med varandra men man vill ju gärna göra det ändå, vår resa kan du se nedan:

    1 IVF

    Fick ut 12 ägg, alla befruktades och började långtidsodlas och resulterade i 8 blastocyster.

    Har gått igenom:

    1 ET = negativ

    2 FET = negativ

    3 FET = negativ

    4 FET = insättning av 2 blastocyster igår, ruvar och har testdag 16/9


    Oj ändå fick ni så många blastocyster till frys också. Jag håller tummarna för dig!
  • Dhalia

    Kan uppdatera lite kort hur det gått för oss:

    1a IVF(gonal f): ca 16 äggblåsor, 7 ägg ut, alla mogna, 3 befruktade, 2dagars tillbaks, inget till frys, negativt. Via landstinget

    2a IVF (gonal f): mer än 30 äggblåsor, 27 ägg ut, 18 mogna ägg, 10 befruktade, inget till frys ca 3 st hade blivit blastocyster men dåliga, totalfrys så inget tillbaks heller. Via landstinget

    3e IVF (Menopur): 10 äggblåsor, 10 ägg ut, 9 mogna ägg, 5 befruktade, en 3dagars tillbaks, 1 blastocyst till frys, positivt (v6+1 just nu). Privat klinik

  • Lina2302
    Dhalia skrev 2020-09-08 18:43:54 följande:

    Oj ändå fick ni så många blastocyster till frys också. Jag håller tummarna för dig!


    Tack.. ja jag.misstänker att min endometrios gör att ägget inte fäster sig trots att det verkar vara bra kvalité. Nu tar jag kortison denna gång så håller tummarna jag med. Stort lycka till med din graviditet!
  • Dhalia
    Lina2302 skrev 2020-09-08 21:03:15 följande:

    Tack.. ja jag.misstänker att min endometrios gör att ägget inte fäster sig trots att det verkar vara bra kvalité. Nu tar jag kortison denna gång så håller tummarna jag med. Stort lycka till med din graviditet!


    Vad bra hoppas att det hjälper! Tack så mycket!
  • Marialinnea91

    Måste också skriva av mig lite.

    ICSI 1: 6 ägg, 0 befruktade. Kliniken bad oss fundera på spermiedonation. Fy fan..

    ICSI 2: 8 äggblåsor, 5 ägg, 4 befruktade. Alla odlade till blastocyst. En femdagars insatt, 3 odlades till sexdagars, 2 överlevde frysen.

    Ruvar på min första nu och är på rd 9. Haft nidblödning i två dagar och tog ett test nu som var negativt. Vet att det egentligen inte betyder något men fan vad ångesten för misslyckande är stor! Svårt att få dagarna att gå. Speciellt tiden mellan plock och insättning och första dagarna efter det. Sen glömde jag bort det tills nidblödningen kom och oron är nu i taket.

    Vet inte om det hjälpte men skillnaden mellan ICSI 1 och 2 var att jag käkade profertil. Kan ju vara ett tips till andra som haft svårt att få mogna ägg.

  • Dhalia
    Dhalia skrev 2020-09-08 18:51:49 följande:

    Kan uppdatera lite kort hur det gått för oss:

    1a IVF(gonal f): ca 16 äggblåsor, 7 ägg ut, alla mogna, 3 befruktade, 2dagars tillbaks, inget till frys, negativt. Via landstinget

    2a IVF (gonal f): mer än 30 äggblåsor, 27 ägg ut, 18 mogna ägg, 10 befruktade, inget till frys ca 3 st hade blivit blastocyster men dåliga, totalfrys så inget tillbaks heller. Via landstinget

    3e IVF (Menopur): 10 äggblåsor, 10 ägg ut, 9 mogna ägg, 5 befruktade, en 3dagars tillbaks, 1 blastocyst till frys, positivt (v6+1 just nu). Privat klinik


    Slutade upp i ett MA i v7+2, embryot hade stannat i början v5 :(
  • Dhalia
    Marialinnea91 skrev 2020-09-23 07:05:11 följande:

    Måste också skriva av mig lite.

    ICSI 1: 6 ägg, 0 befruktade. Kliniken bad oss fundera på spermiedonation. Fy fan..

    ICSI 2: 8 äggblåsor, 5 ägg, 4 befruktade. Alla odlade till blastocyst. En femdagars insatt, 3 odlades till sexdagars, 2 överlevde frysen.

    Ruvar på min första nu och är på rd 9. Haft nidblödning i två dagar och tog ett test nu som var negativt. Vet att det egentligen inte betyder något men fan vad ångesten för misslyckande är stor! Svårt att få dagarna att gå. Speciellt tiden mellan plock och insättning och första dagarna efter det. Sen glömde jag bort det tills nidblödningen kom och oron är nu i taket.

    Vet inte om det hjälpte men skillnaden mellan ICSI 1 och 2 var att jag käkade profertil. Kan ju vara ett tips till andra som haft svårt att få mogna ägg.


    Hoppas det vänder på testdagen för dig!

    Tack för tipset om profertil ska beställa det också.
  • Niila

    Hoppar in här!Är väldigt orolig nu då jag precis gjorde UL som end visade på fyra nästan tillräckligt stora äggblåsor:/.Så ska spruta vidare över helgen. Jag har dock inte mycket hopp just nu känner jag:(

  • Dhalia
    Niila skrev 2020-09-25 13:01:58 följande:

    Hoppar in här!Är väldigt orolig nu då jag precis gjorde UL som end visade på fyra nästan tillräckligt stora äggblåsor:/.Så ska spruta vidare över helgen. Jag har dock inte mycket hopp just nu känner jag:(


    Ville dem avbryta annars? utvecklades äggblåsorna så ojämnt alltså fanns det fler men små då? Håller tummarna någon mer hinner ikapp isåfall :( så himla jobbigt när inte allt kan flyta på som det ska bara:(
  • Niila
    Dhalia skrev 2020-09-26 09:00:48 följande:

    Ville dem avbryta annars? utvecklades äggblåsorna så ojämnt alltså fanns det fler men små då? Håller tummarna någon mer hinner ikapp isåfall :( så himla jobbigt när inte allt kan flyta på som det ska bara:(


    Jag var där igår och det visade sig att jag hade dubblerat mängden bra blåsor! Så imorgon blir det äggplock! Åtta stycken... kunde inte tro det :P Hoppas innerligt att det finns fina små ägg i också..!
  • Dhalia
    Niila skrev 2020-09-29 21:51:18 följande:

    Jag var där igår och det visade sig att jag hade dubblerat mängden bra blåsor! Så imorgon blir det äggplock! Åtta stycken... kunde inte tro det :P Hoppas innerligt att det finns fina små ägg i också..!


    Jahaa de va bara första UL. Ja de brukar bli så för dem flesta tror ja. Men jättebra håller tummarna att de finns många guldägg där :)
  • Niila
    Dhalia skrev 2020-09-30 15:10:13 följande:

    Jahaa de va bara första UL. Ja de brukar bli så för dem flesta tror ja. Men jättebra håller tummarna att de finns många guldägg där :)


    Tyvärr fick dom bara ut ett endaste ägg. Trots att dom tömde 9 blåsor. Så nu håller jag VERKLIGEN alla tummar och tår att det är ett guldägg...(!)
  • Enkeli
    Niila skrev 2020-09-30 19:27:53 följande:

    Tyvärr fick dom bara ut ett endaste ägg. Trots att dom tömde 9 blåsor. Så nu håller jag VERKLIGEN alla tummar och tår att det är ett guldägg...(!)


    Hoppas hoppas det blir bra för dig/er! Kramar
  • Dhalia
    Niila skrev 2020-09-30 19:27:53 följande:

    Tyvärr fick dom bara ut ett endaste ägg. Trots att dom tömde 9 blåsor. Så nu håller jag VERKLIGEN alla tummar och tår att det är ett guldägg...(!)


    Va tråkigt men krävs bara ett ja :( Håller alla tummar för dig!! Vet min första ivf blev också lite för få ägg jämfört med hur många äggblåsor. Vad jag senare läst så kan de va att man blev stimulerad lite för fort... jag hade då gonal f, men fick bättre med Menopur dvs lika många äggblåsor dem såg, lika mycket ägg fick jag ut och nästan samtliga var mogna också, bara ett var omoget.
Svar på tråden Bra 1 av 13 blev blastocyst :( Vart går det fel? Hur såg er/era IVF ut?