Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Att få ett förhållande att hålla i längden

Respekt. Och att man är mån om varandra, tar hand om varandra. Och att man passar ihop från början.

• AndreaBD
    Johnnyorange skrev 2018-09-25 20:57:49 följande:
    Fast om man är hetero så dras man ju till det motsatta. Kvinnor som är hetero dras knappast till män som beter sig extremt feminint. Precis som vi heteromän tycker det är avtändande med kvinnor som beter sig väldigt maskulint. 
    Nej du, så enkelt är det ju inte. Jag dras till ganska feminina  - eller låt oss säga mjuka och lugna - män och är ändå hetero. Iofs så tycker många att jag har relativt mycket maskulint för en kvinna. Men det är ju alltså lite olika.

Empati och förståelse för sin partner tycker jag är inte könsbunden överhuvudtaget. Efter att ha haft en partner som inte alls förstod mig, tycker jag det är väldigt viktigt att man just känner att man har stöd ifrån sin partner. Jag hade inte ens förväntat mig att partnern bidrar till att lösa problem. Dvs. jag förväntar mig att det är upp till mig att lösa mina problem. Men min partner är väldigt bra på att att verkligen stödja mig och hjälpa till när jag har något problem. Jag har liksom aldrig tidigare i livet haft sån stöd (inte av mina föräldrar heller). Desto mer uppskattar jag det nu, även om jag skulle klara mig utan också. Så jag försöker förstås att vara bra på att stödja honom också när det verkar läge.

Och jag tycker det är en väldigt viktig faktor för att förhållandet håller i längden. Det försvagar liksom en relation om man mår dåligt nån gång och partnern  gör det värre istället för att bemöta det på ett någorlunda bra sätt. Om man har stress och partnern bråkar om småsaker och skapar mer stress. Det är såna relationer där man kommer fram till att det inte är värd det.
  • AndreaBD
    Johnnyorange skrev 2018-09-25 21:34:07 följande:

Anonym (trio) skrev 2018-09-25 21:27:07 följande:

Hur länge anser du att längden är och när ska den ha börjat för att anses vara föremål för moderna människor?

Ja men typ att man träffas när man är 18-19 och håller ihop livet ut.
    Unga människor förändras ganska mycket fortfarande. Det är svårt att välja rätt när man är så ung. På ena sidan kan jag tycka det är fint när folk håller ihop sedan ungdomen. På andra sidan gör man värdefulla erfarenheter om man har flera relationer i sitt liv. Min man och jag träffades när vi var drygt 40 och vi vet att det inte hade blivit lika bra om vi hade träffats tidigare i livet. Just att vi har gjort negativa erfarenheter gör att vi uppskattar det vi har nu.

Det finns ganska många exempel också på att folk har en relation i några år när de är unga - och det kan vara stora kärleken och verkligen något allvarligt och mycket bra - men sedan går det över och man går vidare. Man är i en ny fas i livet, träffar en ny partner. Det är just ingen förlorad tid, för att man har utvecklats mycket. Och ofta har det ju inte  dåligt hela tiden, utan kanske bara i slutet.
  • AndreaBD
    Johnnyorange skrev 2018-09-26 17:26:12 följande:
    Ja till största delen är det ju bra. Men kriser och svårigheter kan ju göra att man kommer närmare varann med. Så det är både och.
    Bra att vara ekonomiskt beroende, eller vad menar du??
  • AndreaBD
    Johnnyorange skrev 2018-09-26 21:55:01 följande:
    Ekonomin kan vara en drivmotor.
    Personligen behöver jag ingen drivmotor. I en relation gör jag så gott jag kan. Om jag ser att det inte går, så skulle det vara ganska hemskt att inte kunna ta sig ur av ekonomiska skäl. Då har man kommit fram till att det inte går och är ändå tvungen att vara kvar. Och det innebär ju inte att man får det att fungera, utan man bara fortsätter i en dysfunktionell relation.

Uppenbarligen utgår du ifrån att de flesta människor inte gör sitt bästa, men jag tycker att man egentligen bör förvänta sig det av vuxna människor.
  • AndreaBD
    Johnnyorange skrev 2018-09-26 21:29:51 följande:
    Kan det vara en bra idé att omfamna sin partner när hon står och diskar?
    Äh.... varför undrar du en sån detalj? Det beror väl på? Personligen gillar jag inte om någon håller fast mig när jag försöker uträtta något. Och jag har blivit irriterad på min man för sånt. Det är liksom fel tidpunkt. Men folk är olika.
  • AndreaBD
    Johnnyorange skrev 2018-09-25 20:42:43 följande:

Det är väldigt sällsynt i dagens läge. I alla fall här i Sverige. Det finns ju egentligen ingen anledning att stanna kvar i ett förhållande där glöden är borta. I vissa länder är man tvungen att hålla ihop för överlevnaden. Man borde egentligen byta ut det här med evig trohet mot trohet så länge man står ut med varandra.

Sen har ju könsgränserna till stor del suddats ut. Mannen har ju i forna tider alltid varit provider och beskyddare i förhållandet. Men det känns som att mannens roll börjar suddas ut mer och mer, vad har vi att erbjuda kvinnor liksom? Kärlek kommer ni säkert svara.

Men kärlek mellan partners är ju inte villkorslös, så det krävs ett hårt jobb för att hålla glöden vid liv. Det är ju enkelt när man är nyförälskad, men svårare när nyförälskelsen svalnar. Så vad är hemligheten till att få ett förhållande att hålla i längden? Eller är förhållanden i den form vi är van vid på väg att spela ut sin roll?

Jag tänkte svara lite mer exakt på det du skrev nu, det blev lite mera allmänt tidigare:

Glöden: Det är normalt att man inte är nyförälskad efter några år (vissa säger efter ett år). Att vara nyförälskad är dock egentligen inte kärlek - det är snarare en attraktion som är främst sexuellt. Med tiden växer det fram kärlek, om relationen är harmonisk. Man går igenom svårigheter, och det är då det visar sig om man kan lita på sin partner eller inte. Antigen växer gemenskapen - och kärleken - eller så går det inte så bra. Man kanske blir sviken av partnern just när man behöver hen som mest. Och det är ofta dessa par som sedan separerar efter några år. Vilket också är vettigt, för det finns ingen bra bas. En eller båda har helt enkelt inte varit bra partner. Ibland kan det också bero på att man inte passar ihop. Sedan finns det även de som förändras, utvecklas åt olika håll.

Könsgränserna har suddats ut? Personligen har jag inget problem med det. Jag ser mycket mer positivt än negativt där. Kvinnor vill i regel hellre ha en jämnställd relation. Jag är ute efter människan i en relation, inte efter en könsroll.

Som sagt, nyförälskad är inget som man ens vill ha i längden - för stressigt. Det idealiska är en djup kärlek som bygger på vänskap och som har lite av förälskelsen och attraktionen kvar. Jag tror det är ganska vanlig att man har sina moment där man känner att man är kär i partnern fortfarade. Men man går förstås inte 24/7 och känner så.

• AndreaBD
    sextiotalist skrev 2018-09-28 07:30:26 följande:
    Jag har inte heller förstått detta med att arbeta för en relation. En relation ska (i mina ögon) vara så kravlös som möjligt. Den dagen ett förhållande börjar omges av krav, då är det ofta dödsdömt eller blir väldigt olyckligt.
    När jag menar krav, då menar jag att man styr upp förhållandet. Att vara trogen är inte krav, det är en förutsättning, samma sak som att båda bidrar till hushållets arbete, barnens skötsel och ekonomin, det är för mig självklara förutsättningar.
    Jag har hört varianten att en relation är som ett bankkonto där man kan ta ut lite ibland OM man har betalat in en del också. Och det är inte helt fel, tycker jag. Det är klart att ju mer man ger desto mer kan man få tillbaka. Om man sedan har en partner som bara tar och inte ger något tillbaka, så är det förstås en helt olämplig partner.
  • AndreaBD
    sextiotalist skrev 2018-09-28 09:19:35 följande:
    Men om det kommer krav att betala in, så tycker jag att det är en obalans. Vi "betalar in" kravlöst. Vi finns där för varandra, utan att det känns som ett krav, utan för att vi vill det. Det är så vi "betalar in".
    Sälvklart. Det ska inte vara krav på det. Man ska bara vara medveten om att man inte heller kan förvänta sig att partnern gör en massa saker om man själv inte gör något. Jag menar, det kan ju också finnas par som är inne i en fas i livet där de inte orkar ge så mycket, och det kan också vara okej, framför allt om det är tillfälligt.
Svar på tråden Att få ett förhållande att hålla i längden