• Anonym (M)

    Förlossningar och kvinnokroppen är otroliga..

    Hur är det möjligt att föda ut en bebis på flera kilo från ett så litet hål och framförallt hur lyckas man?! Tanken skrämmer mig för det känns så omöjligt

  • Svar på tråden Förlossningar och kvinnokroppen är otroliga..
  • Anotherone

    Så känner jag också, även om jag idag har barn. Hur 17 ska de kunna komma ut därigenom?? Sen läser man att vävnaderna som tex. slidan består av ska kunna expandera x antal procent samt att man vet att barn föds varenda sekund av varje dag. Så det är ju liksom meningen att det ska gå till på det viset.
    Har dock fått båda mina barn via akuta snitt så kan inte svara för hur det fysiskt känns men visst är det häftigt.

  • Anonym (M)
    Anotherone skrev 2018-09-28 13:00:53 följande:

    Så känner jag också, även om jag idag har barn. Hur 17 ska de kunna komma ut därigenom?? Sen läser man att vävnaderna som tex. slidan består av ska kunna expandera x antal procent samt att man vet att barn föds varenda sekund av varje dag. Så det är ju liksom meningen att det ska gå till på det viset.

    Har dock fått båda mina barn via akuta snitt så kan inte svara för hur det fysiskt känns men visst är det häftigt.


    Varför blev det akuta snitt? Undrar hur många procent slidan kan expandera egentligen..
  • Anotherone
    Anonym (M) skrev 2018-09-28 13:05:32 följande:
    Varför blev det akuta snitt? Undrar hur många procent slidan kan expandera egentligen..
    Det kan man säkert googla på
    Första blev akut snitt pga förlossningen stannade upp och till slut kunde man inte vänta mer. Andra blev katastrofsnitt pga livmodern brast i det tidigare snitt-ärret.
  • Anonym (M)
    Anotherone skrev 2018-09-28 13:14:59 följande:

    Det kan man säkert googla på

    Första blev akut snitt pga förlossningen stannade upp och till slut kunde man inte vänta mer. Andra blev katastrofsnitt pga livmodern brast i det tidigare snitt-ärret.


    Handlade det om för trångt bäcken?
  • Anonym (Häftigt)

    Ja det är riktigt häftigt! Vi måste ju i alla fall kunna expandera och vara tillräckligt elastisk så att ett åtminstone 35 cm omfång kan ta sig igenom. Sedan hjälper det säkert till att bebisar är så mjuka. Deras huvud formas litet på gen ut så att de ska kunna komma ut också :) vårt barn hade 34 cm i huvudomfång när hon föddes och dagen efter hade hon 35 cm. Då hade huvudet rundat till sig litet efter förlossningen haha! MEN man mår ju som ett överkört djur veckorna efter också så helt fantastisk är inte kvinnokroppen ändå :P jag hade gärna önskat att jag sluppit sprickor på svanskotan, hemorrojder, stygn som gör livet extra surt ett tag, ärr som sedan pinar en ett tag till för att inte tala om kondisen man har i några veckor! Kunde knappt ställa mig upp utan att låta som en fet gubbe med andningssvårigheter, haha.

    Då hade jag ändå en fantastiskt snabb och smidig förlossning och hade bara ytterst ytliga bristningar plus att alla extra kilon rasade från kroppen på bara två veckor. Min svägerska har mått som vanligt efter båda sina förlossningar så det är väl olika hur det kan vara :)

  • Anonym (L)
    Anonym (M) skrev 2018-09-28 13:20:18 följande:

    Handlade det om för trångt bäcken?


    Är det du som startar en massa trådar om sånt här hela tiden? Lägg av nu i så fall. Riktigt tjatigt med alla dessa trådar om att vara rädd för smärtan, rädd för för trångt bäcken, rädd för snitt, rädd för att hålet är för litet och yadayadayada.
  • Anonym (M)
    Anonym (L) skrev 2018-09-28 14:15:52 följande:

    Är det du som startar en massa trådar om sånt här hela tiden? Lägg av nu i så fall. Riktigt tjatigt med alla dessa trådar om att vara rädd för smärtan, rädd för för trångt bäcken, rädd för snitt, rädd för att hålet är för litet och yadayadayada.


    Nej? Och har du såna problem med en sån tråd, varför ens öppna och läsa ? Fattar inte vad problemet är
  • Anotherone
    Anonym (M) skrev 2018-09-28 13:20:18 följande:
    Handlade det om för trångt bäcken?
    Ingen aning. Nu planerar vi inga fler barn så det är förmodligen inte aktuellt. Men annars hade man väl fått röntga mitt bäcken och se. 
Svar på tråden Förlossningar och kvinnokroppen är otroliga..