Mina två äldsta är det 15 månader emellan, sedan är det tre år till trean, och fem år till fyran, och så tolv år till mina två yngsta som det är 18 månader emellan (ja, det är samma pappa till alla. Det är en av de vanligast frågorna jag får...).
Det är klart att det finns både för- och nackdelar med att ha syskon tätt. Nackdelar att det är väldigt intensivt de första två-tre åren, man är ständigt trött, och det är inte roligt när bägge två "är besvärliga" samtidigt.
Fördelen är att dessa första intensiva år, som är intensiva oavsett hur många barn man har, går över fortare om man har syskonen tätt. Det är också en hjälp att barnen kan roa varandra, och inte hela tiden kräver en förälders uppmärksamhet när de tröttnat på det de håller på med, utan har ett syskon att "vända sig till".
Syskonbråk får man räkna med oavsett åldersskillnad (om den inte är väldigt stor så att det äldsta är typ 10 år äldre), och ju närmre i ålder syskonen är, desto mer "jämbördiga" är de. Med det menar jag att en femåring är mycket mognare och starkare än en treåring, och kan därför "sätta sig på" det yngre syskonet i ett bråk på ett helt annat sätt än när en femåring och en fyraåring bråkar.
Om syskon blir goda vänner eller inte vet man aldrig i förväg, men förutsättningarna för en nära syskonrelation i uppväxtåren är bättre om de är nära i ålder. Tre-fyra år är väldigt stor skillnad i mognad när man är barn, i vuxen ålder är det såklart något annat.
Jag tycker ändå att fördelarna överväger, både ur mitt perspektiv som förälder och ur barnens.