• Äldre 30 Sep 23:08
    9443 visningar
    17 svar
    17
    9443

    När kom erat första barn?

    När kom era första barn,

    Förre bf datumet? Efter?

    Hur började era förlossningar? Hur kände ni att det var dax?

  • Svar på tråden När kom erat första barn?
  • Anonym (K)
    Äldre 1 Oct 04:46
    #1

    V 38+5. Hade inga känningar förrän vattnet gick med besked mitt i natten. Det bara forsade ut så ingen tvekan om att förlossningen startade då.

    Min andra förlossning startade samma dag i graviditeten, samma tid på natten och på samma sätt. Skillnaden var att jag hade haft mycket onda sammandragningar och kraftiga förvärkar i tre veckor, även kvällen innan förlossningen startade. Jag tänkte inte på de värkarna som starten på själva förlossningen eftersom jag haft dem under så lång tid att de liksom blev normala. Men när vattnet gick visste jag ju vad som var på gång.

  • Äldre 1 Oct 05:00
    #2

    Första barnen BF+10. Startade på kvällen med sammandragningar (inte haft en ända kännbar sammandragning under hela graviditeten). Blev snabbt väldigt regelbundna kom med 1-2 min mellanrum. Upplevde de dock inte som så smärtsamma. Ringde förlossningen som tyckte att vi kunde avvakta till morgonen efter och komma på kontroll vid 10 tiden satte hon upp oss även fast jag sa att jag ville komma in nu för kontroll. Så åkte in ändå även fast hon sa att vi skulle avvakta hemma. Va öppen 7cm när jag kom in, vattnet tog de hål på hinnorna på förlossningen. två timmar senare vid 04 på natten är han född.

    Samma med andra barnet, inte haft några kännbara sammandragningar utan rätt som de var så var dom där och regelbundna. Åkte i direkt. Kom in kanske 1 timme efter sammandragningarna börja. Va öppet 10cm och de tog hål på hinnorna efter kanske 25 min. Efter 3 min var hon ute.

  • Anonym (Åse)
    Äldre 1 Oct 05:56
    #3

    37+5 gick vattnet utan förvarning, dotter född 37+6. Det tog 4timmar.

  • Anonym (M)
    Äldre 1 Oct 06:30
    #4

    39+3. En kraftig värk (inga förvärkar), reste mig upp och då gick vattnet. 3,5 h senare var bebis född.

  • Äldre 1 Oct 08:49
    #5

    Barn 1: Kom bf+8, start med värkar som aldrig blev regelbundna

    Barn 2: Kom i v33, start med vattenavgång i v32.

  • Äldre 1 Oct 11:56
    #6

    Tre dagar före BF, vattnet gick.

  • Äldre 1 Oct 12:02
    #7

    Officielt var det 40+5, eftersom UV har beräknat BF till 2/11, men enligt mensen skulle det vara 8/11 och dotter föddes 7/11, så rent praktiskt skulle det vara 39+6.
    Inga förkänningar alls - utan vaknade kl. 2 av värkar. Var länge osäker om det var bara sammadragningar, men runt 13-14 åkte vi in och det visade sig att jag hade helt riktiga värkar som var dessutom väldigt långdragna (hade inget att jämföra med). Tog hål på hinnorna runt kl. 16 och satte in både epidural och oxytocin och slutligen kom dottern ut kl. 3.50 nästa natt.

  • Äldre 1 Oct 16:38
    #8

    BF +7 fick en känning 2 dygn innan ett hugg i fogarna sen inget förrän första värken runt lunch. 9 timmar senare var hon ute.

  • Äldre 1 Oct 19:31
    #9

    39+4. Slemproppen lossnade tidigt på morgonen i vecka 39+3 och några timmar senare började jag känna av värkar. Hade värkar hela dagen och vattnet gick några timmar innan han föddes på natten. Helt underbar förlossning :)

  • Äldre 1 Oct 20:00
    #10

    Han är född bf+2, slemproppen släppte punktligt på bf, fick som mensvärk morgonen efter, som återkom i ca 10min intervaller tänkte att jag ev. var i latesfasen. Från ingenstans runt kl 22 blev värkarna täta och superkraftiga, han föddes 6tim senare Det var för övrigt inte jag som förstod att det var igång utan min man, jag tänkte att det blir nog bebis inom ett par dagar hade inte alls åkt in om inte han propsat på det, och tur var väl det!


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 2 Oct 14:16
    #11

    Bf+17. Blev igångsatt och avslutade med ks. Hade förvärkar ett par veckor innan, samt att slemproppen började ge med sig, men kroppen vägrade sätta igång det själv.

  • Äldre 2 Oct 14:40
    #12

    Bf+14. En kvart innan vi skulle åka in på igångsättning satte värkarna igång. Exakt 5 min mellan varje. Slapp igångsättning . Sonen föddes ca 11 timmar efter första värken.

  • Äldre 2 Oct 23:27
    #13

    37+0. Två dagar innan började jag läcka vatten. Hon låg i säte och vi skulle göra ett vändningsförsök, men eftersom det var så lite vatten kvar då gick det inte, och det började bli risk för infektioner så det blev akutsnitt istället. 

  • Anonym (BF+1)
    Äldre 2 Oct 23:34
    #14

    BF+1 Började dock på BF men hen kom inte ut förrän morgonen efter

  • Äldre 9 Oct 13:18
    #15

    Hon kom 2 veckor före utsatt datum. Började få värkar på kring 11-12 tiden på dagen, men som inte började göra ont förrän kring 19:00 på kvällen.

    Trodde hela tiden att det var Braxton hicks för jag hade inte haft det under graviditeten, så trodde inte det var the real deal om man säger så. Sen tog jag en varm dusch för att se om värkarna skulle avta, men då ökade dem i styrka istället och då visste jag att det var dags. Höll ut hemma till 23:30, sen tog vi taxi till BB (10 min hemifrån). Var då 3 cm öppen och fick stanna kvar. Hon föddes vid 10-tiden på förmiddagen.

  • Äldre 9 Oct 14:08
    #16

    Hon kom dagen innan bf så v 39+6. Började med kraftiga värkar direkt så fattade ganska snabbt att det var på g :) tog 7 h totalt...

    Väntar nr 2 nu så blir spännande att se hur det blir denna gången :p

  • Äldre 9 Oct 14:24
    #17

    Min son kom en vecka innan BF. Läs gärna min förlossningsberättelse här: 
    nouw.com/childs/tankar-om-forlossning-34766331 

    Med vänlig hälsning / Childs

Svar på tråden När kom erat första barn?