• Anonym (TS)

Förtroendekris

Han var otrogen nästa ett år in i vårt förhållande. Jag fick veta detta nyligen. Det var fem år sen. Men jag lider av förtroendekris och vet inte hur jag ska tänka. Även om det var länge sedan så gör det ju ont ändå? Speciellt eftersom att jag aldrig fick bearbeta det då. Tips?!

• Svar på tråden Förtroendekris
  • Meriall

Du måste få bearbeta det nu. Det är ju när du får veta som spelar roll, inte när det hände. Det är tom värre nu eftersom han ljugit i alla år.

• Anonym (TS)

Han säger att han valde mig, att jag måste släppa det och att det var länge sedan. Det är svårt att låta bli att älta.

• Meriall
    Anonym (TS) skrev 2018-10-01 11:46:29 följande:

Han säger att han valde mig, att jag måste släppa det och att det var länge sedan. Det är svårt att låta bli att älta.

Det var länge sedan för honom men för dig hände det ju nyss. Nej du behöver inte släppa detta än. Älta så mkt du vill och förstår han inte att du behöver bearbeta så kommer du knappast komma över det.
  • Anonym (jag)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-01 10:54:31 följande:

Han var otrogen nästa ett år in i vårt förhållande. Jag fick veta detta nyligen. Det var fem år sen. Men jag lider av förtroendekris och vet inte hur jag ska tänka. Även om det var länge sedan så gör det ju ont ändå? Speciellt eftersom att jag aldrig fick bearbeta det då. Tips?!

DU lider inte av förtroendekris NI lider av förtroendekris eftersom jag förmodar att ert förhållande berör er båda?

Vad gäller förtroende så tycker jag personligen det är precis som allt annat, den som har sönder skiten får fixa den. Tyvärr är ju folk rätt slappa idag och har sönder saker till höger och vänster och förväntar sig att det är någon annan som ska fixa det.

Mao, om HAN bedrog dig och sabbade förhållandet så får HAN se till att du kan lita på honom igen. Om han är för slapp för att göra det så vet du att han inte är lämplig att ha ett förhållande med. För vem fan vill vara ihop med en respektlös mupp som inte ens kan städa upp efter sig?
  • Anonym (jag)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-01 11:46:29 följande:

Ja men självklart lägger ju han allt ansvar på dig, han sabbar men sen är det du som bara ska släppa det, inte fan ska han behöva anstränga sig för att du ska förlåta honom, nejdå det är ju alldeles för jobbigt.

Ärligt talat, vad ser du i en sån omogen liten fjant?
  • Anonym (jag)

Om jag vore du skulle jag sluta dalta med idioten och ställa lite krav... börja med att påpeka att....

"DU sabbade vårt förhållande genom att doppa i fel hål, ge mig en lista på 10 bra skäl till varför jag inte ska be dig dra åt helvete och skaffa mig en bättre man så ska jag fundera lite"

Och vips så har du vänt på ansvaret och han får sig förhoppningsvis en liten hint om att han kanske också behöver anstränga sig lite för att få en andra chans

• Anonym (Ka)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-01 10:54:31 följande:

Hur fick du reda på det ?
    Det är ju detta som en otrogen aldrig kan fatta. Bara för att det gått en tid har det aldrig hänt.
    Idioter finns det gott om...
  • Anonym (Erfaren kvinna)

Om du älskar honom och vill vara lycklig och fortsätta utveckla ert liv tillsammans så ska du absolut se till att få professionell hjälp.
    Det är ett mycket vanligt problem och i de flesta fall relativt enkelt att komma över detta om man får god professionell hjälp.
    Eftersom du är kvinna har du sannolikt chansen få gratis hjälp genom kommunens familjerådgivning. Dock kan det variera i kompetensen och möjligheten att få "god" hjälp, särskilt i dessa tider då alla kommunala resurser är ansträngda pga våra nya samhällsproblem.

Jag skulle råda till privat hjälp, även om ni måste betala.
    I ett längre perspektiv är det säkert även ekonomiskt lönsamt för dig och er att få hjälp.
    Om din man älskar dig och vill fortsätta så borde detta vara ert gemensamma intresse och att kostnaden är er gemensamma. Sannolikt behöver ni även gemensam konsultation och ni båda var för sig behöver enskild konsultation.
    Kolla upp en terapeut som är välrenommerad.
    Det är väl värt pengarna och jag talar av egen erfarenhet.
    Lycka till!

• Anonym (jag)
    Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-03 15:30:59 följande:

Om du älskar honom och vill vara lycklig och fortsätta utveckla ert liv tillsammans så ska du absolut se till att få professionell hjälp.
    Det är ett mycket vanligt problem och i de flesta fall relativt enkelt att komma över detta om man får god professionell hjälp.
    Eftersom du är kvinna har du sannolikt chansen få gratis hjälp genom kommunens familjerådgivning. Dock kan det variera i kompetensen och möjligheten att få "god" hjälp, särskilt i dessa tider då alla kommunala resurser är ansträngda pga våra nya samhällsproblem.

Jag skulle råda till privat hjälp, även om ni måste betala.
    I ett längre perspektiv är det säkert även ekonomiskt lönsamt för dig och er att få hjälp.
    Om din man älskar dig och vill fortsätta så borde detta vara ert gemensamma intresse och att kostnaden är er gemensamma. Sannolikt behöver ni även gemensam konsultation och ni båda var för sig behöver enskild konsultation.
    Kolla upp en terapeut som är välrenommerad.
    Det är väl värt pengarna och jag talar av egen erfarenhet.
    Lycka till!

Naje, alltså jag håller med om det mesta du skriver och terapi är bra, det borde alla par göra med jämna mellanrum :)

Men, det jag hakar upp mig på är "om DU älskar honom", jag tror inte det räcker med att en person i ett förhållande älskar den andra, det måste båda göra. Och jag tror heller inte det räcker med att en av personerna gör allt för att försöka få förhållandet funka det måste båda göra.

Han har genom sin otrohet visat att han tydligen inte värderade deras förhållande speciellt mycket, och inte nog med det, därefter verkar han heller inte anstränga sig speciellt mycket för att bevisa motsatsen. Det kan ju bli lite svårt för TS att utöver den "käftsmäll" hon redan fått dessutom vara den som ska på egen hand ska försöka lösa problemen som HAN skapat medan han helt enkelt kan sitta med tummen i röven och tycka att hon bara ska släppa det.

Jag tycker HAN behöver visa TS att han ångrar det han gjort och är villig att göra allt för att kompensera henne för det och få en andra chans för att TS öht ska överväga att ge honom en andra chans och återfå sitt förtroende. Varför kan inte HAN boka in dem på terapi?
  • Anonym (Erfaren kvinna)

Anonym Jag; nu behöver du skärpa dina sinnen en liten aning och förmå dig själv att ta fram åtminstone en gnutta läsförståelse Tungan ute

TS skriver mycket tydligt i jag-form och därför svarar jag till TS.

Du öppnar liksom ett helt annat kapitel än det som TS frågar om, eller hur?

Mitt tips och mitt förslag framgår av mitt svar.
    Men den självklara grunden för TS är ju att först fastställa för sig själv om hon älskar honom. Det är en självklar förutsättning för att mitt tips till TS ska ha någon som helst bäring. 

Att du ens kan inbilla dig själv, och dessutom försöker inbilla TS, att hennes partner (HAN som du skriver) skulle kunna lösa och bota att TS har en egen personlig förtroendekris är helt enkelt obegriplig.

Visst kan det ligga något i dina egna åsikter och uppfattningar om otrohet osv, men det har ju ingenting med TS trådstart att göra. 
    Tvärtom så väljer du att öppna upp ett kapitel som snarare spär på TS förtroendekris (!).

Men om jag läser dig rätt i denna tråden och i andra trådar så är det din personliga önskan att TS förhållande ska krascha och ta slut, liksom du önskar att alla andra förhållanden som varit utsatta för otrohet tar slut på samma sätt.

Jag tycker du är ute i ogjort väder när du driver din egen personliga tes (vendetta?) på andras bekostnad.

Till TS vill jag säga ett stort lycka till.
    Låt inte "Anonym Jag" och liknande domedagsprofeter få störa dig. Flera av dem har förmodligen egna obearbetade problem.
    Det finns väldigt många förhållanden som klarar av en otrohet och många par, ofta kanske tack vare professionell hjälp, som klarar av att gå vidare stärkta, lyckligare och med en starkare kärlek.
    Jag talar av egen erfarenhet. Skrattande

Svar på tråden Förtroendekris