Anonym (Erfaren kvinna) skrev 2018-10-03 15:30:59 följande:
Om du älskar honom och vill vara lycklig och fortsätta utveckla ert liv tillsammans så ska du absolut se till att få professionell hjälp.
Det är ett mycket vanligt problem och i de flesta fall relativt enkelt att komma över detta om man får god professionell hjälp.
Eftersom du är kvinna har du sannolikt chansen få gratis hjälp genom kommunens familjerådgivning. Dock kan det variera i kompetensen och möjligheten att få "god" hjälp, särskilt i dessa tider då alla kommunala resurser är ansträngda pga våra nya samhällsproblem.
Jag skulle råda till privat hjälp, även om ni måste betala.
I ett längre perspektiv är det säkert även ekonomiskt lönsamt för dig och er att få hjälp.
Om din man älskar dig och vill fortsätta så borde detta vara ert gemensamma intresse och att kostnaden är er gemensamma. Sannolikt behöver ni även gemensam konsultation och ni båda var för sig behöver enskild konsultation.
Kolla upp en terapeut som är välrenommerad.
Det är väl värt pengarna och jag talar av egen erfarenhet.
Lycka till!
Naje, alltså jag håller med om det mesta du skriver och terapi är bra, det borde alla par göra med jämna mellanrum :)
Men, det jag hakar upp mig på är "om DU älskar honom", jag tror inte det räcker med att en person i ett förhållande älskar den andra, det måste båda göra. Och jag tror heller inte det räcker med att en av personerna gör allt för att försöka få förhållandet funka det måste båda göra.
Han har genom sin otrohet visat att han tydligen inte värderade deras förhållande speciellt mycket, och inte nog med det, därefter verkar han heller inte anstränga sig speciellt mycket för att bevisa motsatsen. Det kan ju bli lite svårt för TS att utöver den "käftsmäll" hon redan fått dessutom vara den som ska på egen hand ska försöka lösa problemen som HAN skapat medan han helt enkelt kan sitta med tummen i röven och tycka att hon bara ska släppa det.
Jag tycker HAN behöver visa TS att han ångrar det han gjort och är villig att göra allt för att kompensera henne för det och få en andra chans för att TS öht ska överväga att ge honom en andra chans och återfå sitt förtroende. Varför kan inte HAN boka in dem på terapi?