• Anonym (TS)

Lägenhet där man byggt bort öppen planlösning- hade du köpt?

Vi (2 pers) ska köpa nyproduktion, en liten trea. Tyvärr med öppen planlösning så vi funderar på om vi ska sätta upp en vägg mellan kök och vardagsrum. Jag AVSKYR öppen planlösning. Vi använder idag vardagsrummet även som gästrum, men det kommer ju inte funka sen. Så vi förlorar ett rum.

Sätter en vägg stora käppar i hjulet för oss sen om vi vill sälja? Eller bryr man sig inte så mycket som köpare?

• Svar på tråden Lägenhet där man byggt bort öppen planlösning- hade du köpt?
  • villbusa

Finns säkert köpare som tänker som ni eller som kan tänka sig o ta ner väggen igen om de vill ha öppet.

• Bunny on speed

Det beror på. Många nya har mindre utrymme till kök/vardagsrum just pga den öppna planlösningen. Kommer det kännas instängt eller trångt? Annars inga problem: jag gillar inte heller öppen planlösning nämligen.

Bunnies, it must be bunnies!
  • riboflavin

Bygg på ett sånt sätt att det blir enkelt att öppna upp igen, dvs inga hål i golvet och ta själva ner väggen och återställ vid en försäljning så slipper ni oroa er. Många vill idag ha öppen planlösning, själv har jag i många år hatat det men tycker det fungerar bra i nuvarande lägenhet.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • SupersurasunkSara

Om det fortfarande fanns plats för köksbord och vardagsrumsmöbler så hade jag köpt. Jag avskyr också öppen planlösning. 

• SupersurasunkSara

Man kan ju ha höga bokhyllor där istället, med hyllorna ut mot vardagsrummet. Sen sätter man träskiva bakom hyllorna som man kan tapetsera på eller måla. Om det fungerar så klart, beror ju på hur planlösningen är. 

• Anonym (Praktisk)

Man talar om för köparen att det är en lättvägg som han kan ta bort. Skall du välja tapeter efter hur du tror nästa ägare vill ha det ?

• OlgaElvira

Du verkar vara inne på det nya som kommer. Läste just en kort artikel i tidningen Bygginsustrin om att alltfler väljer. Bort öppen planlösning. Intressant utveckling.

Öppen planlösning snart ett minne blott?

Öppna planlösningar har länge dominerat på bostadsmarknaden. Nu visar en ny undersökning från Skanska på ett trendbrott där efterfrågan av separat kök och vardagsrum ökar på bekostnad av den öppna planlösningen.

NYHET

/

25 JULI

/

Av: ANDERS SILJEVALL

Öppna planlösningar har länge varit det självklara valet bland bostadsköpare. En rikstäckande Sifo-undersökning från Skanska visar dock på ett trendskifte där man ser att allt fler föredrar ett separat kök och vardagsrum före öppen planlösning mellan kök, matsal och vardagsrum.

? Mycket tyder på att det kommer bli vanligare med separata kök framöver även om vi fortfarande kommer att se mycket öppna planlösningar ett tag till. En anledning är att man vill kunna nyttja utrymmena för olika syften och behov. I takt med ökat ?brus? i samhället i stort ökar också behovet att kunna krypa undan lite grann, säger Magnus Lambertsson, marknadschef på Skanska Nya Hem.

Skanskas undersökning visar att hela 62 procent, utöver måltider och matlagning, nyttjar köket till att umgås med familj och vänner. Nästan varannan använder det dessutom som en arbetsplats för jobb och läxor.

• MissMagnolia
    Bunny on speed skrev 2018-10-01 17:58:49 följande:

Det beror på. Många nya har mindre utrymme till kök/vardagsrum just pga den öppna planlösningen. Kommer det kännas instängt eller trångt? Annars inga problem: jag gillar inte heller öppen planlösning nämligen.

Håller med!
  • Tihi

Jag ogillar starkt öppen planlösning men det får inte heller vara så där instängt som 50-tals lägenheter är. Lagom är bäst heter det ju.

Svar på tråden Lägenhet där man byggt bort öppen planlösning- hade du köpt?