• Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;))

Jag vill skriva en bok om Goran Kotaran(torpeden och mördaren) som var medlem i OG - kan det bli något?

Jag har skrivet en del noveller lite på skoj, men egentligen är jag mest intresserad av att skriva någonting som inte är fiktivt utan reellt. Jag tror det hela grundar sig i att jag har ett stort samhällsintresse och att jag alltid velat läsa berättelser om saker som verkligen har hänt.

Jag vill skriva en bok om en person som heter Goran Kotaran. För den stora massan är i Sverige är Goran en relativt okänd kille, men i den undre världen vet i stort sett alla vem han är. Goran växte upp i Bosnien, och som jag förstått det är han bosnierserb, serber som bor i Bosnien. Goran var i sina tonår en lovande handbollsspelare, han ska som jag förstått det ha spelat för det bosniska ungdomslandslaget. Denna karriär ska dock ha fått ett abrupt slut i samband med att Goran pappa sköts till döds framför ögonen på sonen. Pappan hade själv varit aktiv i den undre världen på Balkan, och en smuggling av cigaretter hade gått fel, varpå han senare sköts till döds.   
    Goran kom sedan till Malmö i Sverige, för att slutligen hamna i Göteborg, där han ganska snabbt blev medlem i OG(Original Gangsters). Denna organisation skapades av assyriern Dehno Acar, som växte upp i förorten Bergsjön. OG var under sin "storhetstid" en av de mest fruktade organisationerna i Sverige, OG var i krig med både albanska Naserligan och Bandidos X-Team.
    Goran har dömts för flera mord, både i Sverige och i Bosnien där han nu sitter fängslad för mord. Hur många personer som Goran har haft ihjäl är oklart, men det spekuleras i att han kan ha begått så många som 6-12 mord. Ett av offren som Goran bragt om livet ska ha dödats efter en kommentar om att Goran mamma var "snygg". I etablerade medier och på sociala medier har det spekulerats i att Kotaran är den person som haft ihjäl flest människor i Sverige modern tid. Goran sitter idag fängslad i Bosnien, dömd för flera mord. Vad som kännetecknar Goran är att han "aldrig backar för något eller någon" i en skarp situation. Han ska ha bland annat varit ute efter Bandidos ledare Mehdi Seyeed, då ledaren enligt Goran hade "snackat mycket om honom". Han ska ha sökt efter Mehdi i Göteborg, men ledaren ska vid tidpunkten ha dömts och suttit bakom lås och bom.

Mina frågor:

1. Tror ni att en bok om honom kan bli en storsäljare?
    2. Tror ni att Goran själv går med på att medverka?
    3. Vad brukar vara en rimlig procentuell fördelning av intäkterna när man skriver en biografi om någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-03 11:56
    Goran:
    www.google.se/search&safe=strict&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiCmonXgOrdAhWEhaYKHT7BDXAQ_AUICSgA&biw=1920&bih=985&dpr=1
  • Svar på tråden Jag vill skriva en bok om Goran Kotaran(torpeden och mördaren) som var medlem i OG - kan det bli något?
  • Anonym (jösses)

Varför hedra en idiot och gangster med en bok frågar jag mig... Och ja, han kommer säkert gärna på en intervju med dig. Såna här snubbar har stort ego, och vill väldigt gärna ha publicitet. 

Anonym (jösses) skrev 2018-10-03 12:07:16 följande:

Varför hedra en idiot och gangster med en bok frågar jag mig... Och ja, han kommer säkert gärna på en intervju med dig. Såna här snubbar har stort ego, och vill väldigt gärna ha publicitet. 

För att han har en unik historia och är en unik person. Det handlar inte om att hylla honom, utan om att skildra hans liv. 
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-03 12:11:43 följande:
    För att han har en unik historia och är en unik person. Det handlar inte om att hylla honom, utan om att skildra hans liv. 
    Om du tror att han kommer erkänna brott så tror du fel. Nej, han är inte nån unik person. Han är kriminell och borde sitta inne för resten av sitt liv. Och glömmas bort. 
  • OlgaElvira

Ja visst kan det bli något som säljer, allt beror på om du kan få honom att medverka fullt och om du kan få familj, skolkamrater och vänner att bidra med underlag. Naturligtvis måste du vara en bra skribent också. Det enda säkra sättet att misslyckas är ju att inte försöka.

Anonym (jösses) skrev 2018-10-03 12:29:27 följande:
    Om du tror att han kommer erkänna brott så tror du fel. Nej, han är inte nån unik person. Han är kriminell och borde sitta inne för resten av sitt liv. Och glömmas bort. 
    Jo, han är unik.
    Varför är han unik? Därför att han gått från att vara en av de mest lovande handbollsspelarna på Balkan till att bli Sveriges mest ökända torped. Allt ska ha vänt när fadern sköts till döds framför ögonen på honom, det gjorde det svårt för honom att fortsätta spela. Hans pappa hade frekvent följt hans matcher, och han skulle hela tiden associera spelandet med mordet på fadern. 

Det här är inget jag kan bekräfta stämmer, det här är sånt jag läst på sociala medier, men det spekuleras att han har bragt folk om livet av tillsynes triviala anledningar som inte är gangsterrelaterade. Exempelvis mördat folk som han stört sig på av någon anledning, det urskiljer honom från gemene gangstermördare i Sverige.   
    OlgaElvira skrev 2018-10-03 12:31:20 följande:

Ja visst kan det bli något som säljer, allt beror på om du kan få honom att medverka fullt och om du kan få familj, skolkamrater och vänner att bidra med underlag. Naturligtvis måste du vara en bra skribent också. Det enda säkra sättet att misslyckas är ju att inte försöka.

Bör man i förhand kolla upp med olika förlag om det finns intresse från deras sida? Det känns om det mest logiska.
  • Anonym (jösses)
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-03 12:51:21 följande:
    Jo, han är unik.
    Varför är han unik? Därför att han gått från att vara en av de mest lovande handbollsspelarna på Balkan till att bli Sveriges mest ökända torped. Allt ska ha vänt när fadern sköts till döds framför ögonen på honom, det gjorde det svårt för honom att fortsätta spela. Hans pappa hade frekvent följt hans matcher, och han skulle hela tiden associera spelandet med mordet på fadern. 

Det här är inget jag kan bekräfta stämmer, det här är sånt jag läst på sociala medier, men det spekuleras att han har bragt folk om livet av tillsynes triviala anledningar som inte är gangsterrelaterade. Exempelvis mördat folk som han stört sig på av någon anledning, det urskiljer honom från gemene gangstermördare i Sverige.   
    Så han tyckte det var en bra idé att byta handboll till mord? Ja ja, det är ju vad de flesta gör, normalt.

(Ursäkta, jag hatar människor som tar sig rätten att leka gud. Vem skall leva och inte leva. Svin. Själv skulle jag aldrig gynna genom att köpa en sådan bok).
    Anonym (jösses) skrev 2018-10-03 13:07:39 följande:
    Så han tyckte det var en bra idé att byta handboll till mord? Ja ja, det är ju vad de flesta gör, normalt.

(Ursäkta, jag hatar människor som tar sig rätten att leka gud. Vem skall leva och inte leva. Svin. Själv skulle jag aldrig gynna genom att köpa en sådan bok).
    Han förkroppsligar uttrycket "när verkligheten överträffar dikten". 
    Återigen, det är ingen hyllning till hans mord, utan en skildring av hans liv. Det handlar inte om att glorifiera honom, utan en rak skildring. 

Det kan ju resultera i en film, och då dra in stålar. 
  • Anonym (Förläggaren)
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-03 13:14:01 följande:
    Han förkroppsligar uttrycket "när verkligheten överträffar dikten". 
    Återigen, det är ingen hyllning till hans mord, utan en skildring av hans liv. Det handlar inte om att glorifiera honom, utan en rak skildring. 

Det kan ju resultera i en film, och då dra in stålar. 
    Det är ett intressant uppslag men frågan är om du är en duktigt författare? Det räcker inte med en bra ide eller ens att ha tillgång till alla fakta du måste kunna skriva en trovärdig bok.

Om du gör detta skall du ägna massa tid åt att ta fram alla domar, prata med offer, prata med familj, gamla vänner, poliser, utredare med mera. En sån här bok kommer att at minst ett år att ta fram på fulltid.

Har du ett riktigt bra avtal kan du få 7-10 kr per såld bok, tryckeriet, förläggaren och bokhandeln skall ha sitt. Får du den uppmärksammad i press, kanske kan medverka i några radioprogram osv kan du få en bra försäljning.

Debutanter säljer i snitt runt 1000 exemplar, mellansegmentet är runt 3000 exemplar. En debutant som är storsäljare kan komma upp i 10 000 exemplar.

Om du lyckas riktigt bra kan du alltså tjäna 100000 kr för 1 års arbete, före skatt....
  • Anonym (A)
    OlgaElvira skrev 2018-10-03 12:31:20 följande:
    Håller med
Svar på tråden Jag vill skriva en bok om Goran Kotaran(torpeden och mördaren) som var medlem i OG - kan det bli något?