• Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;))

Jag vill skriva en bok om Goran Kotaran(torpeden och mördaren) som var medlem i OG - kan det bli något?

Jag har skrivet en del noveller lite på skoj, men egentligen är jag mest intresserad av att skriva någonting som inte är fiktivt utan reellt. Jag tror det hela grundar sig i att jag har ett stort samhällsintresse och att jag alltid velat läsa berättelser om saker som verkligen har hänt.

Jag vill skriva en bok om en person som heter Goran Kotaran. För den stora massan är i Sverige är Goran en relativt okänd kille, men i den undre världen vet i stort sett alla vem han är. Goran växte upp i Bosnien, och som jag förstått det är han bosnierserb, serber som bor i Bosnien. Goran var i sina tonår en lovande handbollsspelare, han ska som jag förstått det ha spelat för det bosniska ungdomslandslaget. Denna karriär ska dock ha fått ett abrupt slut i samband med att Goran pappa sköts till döds framför ögonen på sonen. Pappan hade själv varit aktiv i den undre världen på Balkan, och en smuggling av cigaretter hade gått fel, varpå han senare sköts till döds.   
    Goran kom sedan till Malmö i Sverige, för att slutligen hamna i Göteborg, där han ganska snabbt blev medlem i OG(Original Gangsters). Denna organisation skapades av assyriern Dehno Acar, som växte upp i förorten Bergsjön. OG var under sin "storhetstid" en av de mest fruktade organisationerna i Sverige, OG var i krig med både albanska Naserligan och Bandidos X-Team.
    Goran har dömts för flera mord, både i Sverige och i Bosnien där han nu sitter fängslad för mord. Hur många personer som Goran har haft ihjäl är oklart, men det spekuleras i att han kan ha begått så många som 6-12 mord. Ett av offren som Goran bragt om livet ska ha dödats efter en kommentar om att Goran mamma var "snygg". I etablerade medier och på sociala medier har det spekulerats i att Kotaran är den person som haft ihjäl flest människor i Sverige modern tid. Goran sitter idag fängslad i Bosnien, dömd för flera mord. Vad som kännetecknar Goran är att han "aldrig backar för något eller någon" i en skarp situation. Han ska ha bland annat varit ute efter Bandidos ledare Mehdi Seyeed, då ledaren enligt Goran hade "snackat mycket om honom". Han ska ha sökt efter Mehdi i Göteborg, men ledaren ska vid tidpunkten ha dömts och suttit bakom lås och bom.

Mina frågor:

1. Tror ni att en bok om honom kan bli en storsäljare?
    2. Tror ni att Goran själv går med på att medverka?
    3. Vad brukar vara en rimlig procentuell fördelning av intäkterna när man skriver en biografi om någon?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-03 11:56
    Goran:
    www.google.se/search&safe=strict&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwiCmonXgOrdAhWEhaYKHT7BDXAQ_AUICSgA&biw=1920&bih=985&dpr=1
  • Svar på tråden Jag vill skriva en bok om Goran Kotaran(torpeden och mördaren) som var medlem i OG - kan det bli något?
    Anonym (Förläggaren) skrev 2018-10-03 14:07:36 följande:
    Det är ett intressant uppslag men frågan är om du är en duktigt författare? Det räcker inte med en bra ide eller ens att ha tillgång till alla fakta du måste kunna skriva en trovärdig bok.

Om du gör detta skall du ägna massa tid åt att ta fram alla domar, prata med offer, prata med familj, gamla vänner, poliser, utredare med mera. En sån här bok kommer att at minst ett år att ta fram på fulltid.

Har du ett riktigt bra avtal kan du få 7-10 kr per såld bok, tryckeriet, förläggaren och bokhandeln skall ha sitt. Får du den uppmärksammad i press, kanske kan medverka i några radioprogram osv kan du få en bra försäljning.

Debutanter säljer i snitt runt 1000 exemplar, mellansegmentet är runt 3000 exemplar. En debutant som är storsäljare kan komma upp i 10 000 exemplar.

Om du lyckas riktigt bra kan du alltså tjäna 100000 kr för 1 års arbete, före skatt....
    Men tänk om den dessutom blir film? Eller om den översätts till serbiska och engelska. Jag tror att den kan bli en så kallad one hit wonder. Den har allt. Kan man dessutom väva in nutida händelser i den undre världen, det som sker idag i förorter, så tror jag vi kan komma upp i 100 000 - 300 000 sålda exemplar bara i Sverige. Och ta mig på orden, jag KAN skriva saker på ett väldigt fängslande sätt, det har jag sedan länge fått bekräftat för mig. Inte för att skryta, men det är sanningen.  
  • Anonym (Förläggaren)
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-03 14:18:19 följande:
    Men tänk om den dessutom blir film? Eller om den översätts till serbiska och engelska. Jag tror att den kan bli en så kallad one hit wonder. Den har allt. Kan man dessutom väva in nutida händelser i den undre världen, det som sker idag i förorter, så tror jag vi kan komma upp i 100 000 - 300 000 sålda exemplar bara i Sverige. Och ta mig på orden, jag KAN skriva saker på ett väldigt fängslande sätt, det har jag sedan länge fått bekräftat för mig. Inte för att skryta, men det är sanningen.  
    Visst kan den det men den mest sålda fackboken 2017 var Hans Roslings bok och den sålde 100 000 exemplar. Då var han mycket känd, framträdde i TV och dessutom dog han. 

Zlatan boken sålde 700 000 exemplar, och då ficka han en ersättning på 50 kr per bok, författaren fick inte lika mycket. 

Om man har möjlighet att ha en annan försörjning och är en duktig skribent så ska man givetvis köra på. Frågan är bara om Goran ska ha betalt
  • telly

Jag skulle aldrig våga rota i sånt där. Livsfarligt - du riskerar ju att reta någon och vem vill reta upp gängmedlemmar i den undre världen?

Glad norrländska med triss i tjejer!
  • OlgaElvira
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-03 13:03:01 följande:

Bör man i förhand kolla upp med olika förlag om det finns intresse från deras sida? Det känns om det mest logiska.

Kolla upp vilka förlag som gett ut den typen av litteratur vid k9ntakt bör du ha med ett bokförlag med utförlig synopsis och skisser på några kapitel. Om de inte är intresserade så

kan du ge ut boken själv. Problemet blir då kanaler för marknadsföring av din bok men det finns idag även lösningar på detta.
  • Anonym (Naiv)

Hur kommer du hantera saken när Goran skickar sina kompanjoner att knacka på din dörr och kräva att få även din del av ersättningen? För du förstår väl att han inte hade nöjt sig med 'en procentuell fördelning'? 

• Anonym (kan)
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-03 12:51:21 följande:
    Jo, han är unik.
    Varför är han unik? Därför att han gått från att vara en av de mest lovande handbollsspelarna på Balkan till att bli Sveriges mest ökända torped. Allt ska ha vänt när fadern sköts till döds framför ögonen på honom, det gjorde det svårt för honom att fortsätta spela. Hans pappa hade frekvent följt hans matcher, och han skulle hela tiden associera spelandet med mordet på fadern. 

Det här är inget jag kan bekräfta stämmer, det här är sånt jag läst på sociala medier, men det spekuleras att han har bragt folk om livet av tillsynes triviala anledningar som inte är gangsterrelaterade. Exempelvis mördat folk som han stört sig på av någon anledning, det urskiljer honom från gemene gangstermördare i Sverige.   
    Om jag förstår dig rätt så är det en biografi du vill skriva och då är det redan här du gör flera fel. 
    "Han är unik",
    "en av de mest lovande handbollsspelarna på Balkan"
    "Det spekuleras i "
    "det skiljer honom från gemene gangstermördare i Sverige"

Allt detta är dina egna tyckande, tänkande och uppfattning. I en biografi måste du ha fakta inte personligt tyckande.
    För att veta om han verkligen var en så lovande handbollsspelare så gäller det att få tag på och intervjua tränaren och ledare för den klubben han spelade i, det nationella förbundet och helst även från något av de andra förbunden på Balkan. 

Vad vet du eller någon annan om gangstermördare? Är det ett speciellt sätt att mörda, speciella orsaker som gör att man mördar eller är det offret som gör ett mord till ett gangstermord? Alltså egentligen, hur många gangstermördare (torpeder) känner du för att kunna säga att han är annorlunda?

Det finns liksom en orsak till att många som skriver faktaböcker är journalister för här är nog inte det svåra att få till en bra textmassa utan att få öppnat de dörrar som behövs för att komma åt sanningen bakom hur han har gjort sig själv till en myt som ingen ändå kommer ihåg

Anonym (Förläggaren) skrev 2018-10-03 14:39:52 följande:
    Visst kan den det men den mest sålda fackboken 2017 var Hans Roslings bok och den sålde 100 000 exemplar. Då var han mycket känd, framträdde i TV och dessutom dog han. 

Zlatan boken sålde 700 000 exemplar, och då ficka han en ersättning på 50 kr per bok, författaren fick inte lika mycket. 

Om man har möjlighet att ha en annan försörjning och är en duktig skribent så ska man givetvis köra på. Frågan är bara om Goran ska ha betalt
    Han måste få betalt. Allt annat är ju uteslutet. Frågan är hur stor procentuell andel som är rimlig. 
    Anonym (kan) skrev 2018-10-03 19:39:50 följande:
    Om jag förstår dig rätt så är det en biografi du vill skriva och då är det redan här du gör flera fel. 
    "Han är unik",
    "en av de mest lovande handbollsspelarna på Balkan"
    "Det spekuleras i "
    "det skiljer honom från gemene gangstermördare i Sverige"

Allt detta är dina egna tyckande, tänkande och uppfattning. I en biografi måste du ha fakta inte personligt tyckande.
    För att veta om han verkligen var en så lovande handbollsspelare så gäller det att få tag på och intervjua tränaren och ledare för den klubben han spelade i, det nationella förbundet och helst även från något av de andra förbunden på Balkan. 

Vad vet du eller någon annan om gangstermördare? Är det ett speciellt sätt att mörda, speciella orsaker som gör att man mördar eller är det offret som gör ett mord till ett gangstermord? Alltså egentligen, hur många gangstermördare (torpeder) känner du för att kunna säga att han är annorlunda?

Det finns liksom en orsak till att många som skriver faktaböcker är journalister för här är nog inte det svåra att få till en bra textmassa utan att få öppnat de dörrar som behövs för att komma åt sanningen bakom hur han har gjort sig själv till en myt som ingen ändå kommer ihåg
    Jag är ju väl medveten om att stoffet måste baseras på fakta och inte mitt egna tyckande eller mina egna teorier. 
    Men i tråden skriver jag ju sånt som jag själv har läst via etablerade medier, givetvis utan djupare källgranskning. I tråden är mitt syfte att beskriva Goran så att folk i tråden förstår ungefär vem han är, det jag skriver i tråden grundar sig på vad jag läst i böcker där hans namn förekommit(svensk maffia, som är en bok från 2011 om den organiserade brottsligheten i Sverige), sånt som stått i tidningarna och sånt som skrivits på Flashback. Självklart förstår jag vilket fördjupande arbete och granskning av källor som krävs när man skriver en biografi/bok. 

• Anonym (Förläggaren)
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-04 11:06:02 följande:
    Han måste få betalt. Allt annat är ju uteslutet. Frågan är hur stor procentuell andel som är rimlig. 
    Det beror på hur du skriver den. Är du "spökskrivare" som i Zlatans fall skall han ha det mesta av honoraret. Räkna med att han skall ha 8 av 10 kr.

Om du skriver en biografi om honom där allt av materialet grävs fram av dig och det består av information från många andra källor skall han egentligen inte ha någonting.
    Anonym (Förläggaren) skrev 2018-10-04 11:14:57 följande:
    Det beror på hur du skriver den. Är du "spökskrivare" som i Zlatans fall skall han ha det mesta av honoraret. Räkna med att han skall ha 8 av 10 kr.

Om du skriver en biografi om honom där allt av materialet grävs fram av dig och det består av information från många andra källor skall han egentligen inte ha någonting.
    Man borde kunna komma fram till en uppgörelse med honom?

Men någon i tråden är inne på att han sedan inte kommer nöja sig med en procentuell andel, utan kanske kräva allt? Det är ju väldigt riskabelt. Vågar man ens?
  • Thereisthat
    Anonym (jösses) skrev 2018-10-03 12:29:27 följande:

Om du tror att han kommer erkänna brott så tror du fel. Nej, han är inte nån unik person. Han är kriminell och borde sitta inne för resten av sitt liv. Och glömmas bort. 

Så bara för att en person är vidrig ska man inte skriva en bok om denne? Då borde du vara starkt emot böcker om Lasermannen, Jackie Arklöv, Ted Bundy, Zodiakmördaren och Thomas Quick (visserligen ingen mördare - förutom hans mordförsök på en homosexuell man 1974 - men fortfarande en människa som ställt till med ett oerhört lidande).
  • Anonym (Förläggaren)
    Thereisthat skrev 2018-10-04 11:28:11 följande:
    Så bara för att en person är vidrig ska man inte skriva en bok om denne? Då borde du vara starkt emot böcker om Lasermannen, Jackie Arklöv, Ted Bundy, Zodiakmördaren och Thomas Quick (visserligen ingen mördare - förutom hans mordförsök på en homosexuell man 1974 - men fortfarande en människa som ställt till med ett oerhört lidande).
    Det är väl viktigt att man inte glorifierar honom. Att man tar fram offrens syn på det hela, de som misshandlats och fått sina barn dödade. Att berätta den "sanna" historien är svårt.

Tyvärr finns det massor med böcker och filmer som glorifierar mördare, allt från Capone till Escobar.
  • Thereisthat
    Anonym (Förläggaren) skrev 2018-10-04 11:34:56 följande:

Det är väl viktigt att man inte glorifierar honom. Att man tar fram offrens syn på det hela, de som misshandlats och fått sina barn dödade. Att berätta den "sanna" historien är svårt.

Tyvärr finns det massor med böcker och filmer som glorifierar mördare, allt från Capone till Escobar.

Det håller jag med om. Dock så tror jag att om man skriver en helt objektiv bok om en mördare så kommer nog sanningen om personen komma fram utan att författaren lägger in egna åsikter.
  • Zlisken
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-04 11:21:02 följande:
    Man borde kunna komma fram till en uppgörelse med honom?

Men någon i tråden är inne på att han sedan inte kommer nöja sig med en procentuell andel, utan kanske kräva allt? Det är ju väldigt riskabelt. Vågar man ens?
    Du borde INTE göra en bok om honom, eller ha med den här människan att göra. Goran är värre än en psykopat. Killen är psykiskt sjuk, han hamnade på rättspsyk när han dömdes i Sverige.

Han har slagit ihjäl människor han knappt träffat tidigare bara för att han stört sig på dom av någon anledning, som inte har något med den kriminella världen att göra! Folk som han retat sig på av någon anledning, folk som inte gjort honom ett skit. 

Vad tror du sker om han får för sig att du skrivit något som honom som han inte gillar? Då ryker du garanterat. Den här människan har inga spärrar eller gränser, han skiter helt och hållet vilken status personen han mördar har i samhället. Han ville mörda presidenten Mehdi i Bandidos bara för att han som du själv säger hade sagt saker om honom som Goran inte gillade. 

Den grejen du skrev om, när han skulle ha mördat en person som sa att hans mamma såg bra ut. Den här personen var en bekant eller kompis till Goran. Hans kompis hade sagt något positivt om Gorans mamma, i välmening. Goran flippade då över och slog honom så hårt att han bröt nacken, sedan kastade Goran ner honom i en sjö där han sedan avled. 
    Zlisken skrev 2018-10-04 11:40:07 följande:
    Du borde INTE göra en bok om honom, eller ha med den här människan att göra. Goran är värre än en psykopat. Killen är psykiskt sjuk, han hamnade på rättspsyk när han dömdes i Sverige.

Han har slagit ihjäl människor han knappt träffat tidigare bara för att han stört sig på dom av någon anledning, som inte har något med den kriminella världen att göra! Folk som han retat sig på av någon anledning, folk som inte gjort honom ett skit. 

Vad tror du sker om han får för sig att du skrivit något som honom som han inte gillar? Då ryker du garanterat. Den här människan har inga spärrar eller gränser, han skiter helt och hållet vilken status personen han mördar har i samhället. Han ville mörda presidenten Mehdi i Bandidos bara för att han som du själv säger hade sagt saker om honom som Goran inte gillade. 

Den grejen du skrev om, när han skulle ha mördat en person som sa att hans mamma såg bra ut. Den här personen var en bekant eller kompis till Goran. Hans kompis hade sagt något positivt om Gorans mamma, i välmening. Goran flippade då över och slog honom så hårt att han bröt nacken, sedan kastade Goran ner honom i en sjö där han sedan avled. 
    Och? 
    Att han är en speciell person med ett udda liv är ju anledningen till att man vill skriva en bok om honom. Det är egentligen lite märkligt att ingen gjort det tidigare. 
  • Zlisken
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-04 12:51:31 följande:
    Och? 
    Att han är en speciell person med ett udda liv är ju anledningen till att man vill skriva en bok om honom. Det är egentligen lite märkligt att ingen gjort det tidigare. 
    Ja alltså vad jag menar är att du riskerar ditt liv. Det är svårt att skildra saker å ting utan att trampa folk på tårna. Problemet i detta fall är att du kommer att behöva trampa grovt kriminella på tårna. Se hur det gick för han som skrev boken Gomorra om den italienska maffian från Neapel, han lever ju med skyddad identitet och konstant bevakning pga boken han skrev. 
    Bortsett från att du med en sån här bok riskerar att avslöja och ta upp ouppklarade saker, är att du genom boken även skapar spänningar som leder till konflikter mellan alla dessa kriminella. 

Men visst hade boken varit intressant och läsa, jag hade antagligen läst den. Ska man säga någonting positivt till dig så är det förmodligen att det finns en ganska stor målgrupp som skulle vara intresserade av att läsa den och att den ligger jävligt rätt i tiden med tanke på alla skjutningar dom senaste åren. 
  • Anonym (Förläggaren)
    Zlisken skrev 2018-10-04 14:37:23 följande:
    Ja alltså vad jag menar är att du riskerar ditt liv. Det är svårt att skildra saker å ting utan att trampa folk på tårna. Problemet i detta fall är att du kommer att behöva trampa grovt kriminella på tårna. Se hur det gick för han som skrev boken Gomorra om den italienska maffian från Neapel, han lever ju med skyddad identitet och konstant bevakning pga boken han skrev. 
    Bortsett från att du med en sån här bok riskerar att avslöja och ta upp ouppklarade saker, är att du genom boken även skapar spänningar som leder till konflikter mellan alla dessa kriminella. 

Men visst hade boken varit intressant och läsa, jag hade antagligen läst den. Ska man säga någonting positivt till dig så är det förmodligen att det finns en ganska stor målgrupp som skulle vara intresserade av att läsa den och att den ligger jävligt rätt i tiden med tanke på alla skjutningar dom senaste åren. 
    OG, MC-gängen och den gamla juggemaffian är bortglömd sen länge. De flesta är döda, i fängelse eller flytt landet. Det finns tyvärr inget större intresse av den gamla 90/00-tals maffian längre. 

De böckerna som är intressanta är redan skrivna. Den Svenske Gudfardern från 2011 och Mammas Son banditen

Man kanske skulle skriva en bok och förklara för dagens människor att det var värre förr, att juggemaffian/mc-gängen var mycket våldsammare och att det sköts/bombades mycket mer på den tiden. krogskjutningra, skjutningar på badstränder, bombade resturanger med mera
  • HerrMumins
    Anonym (Hobby writer? 5 golden stars ;)) skrev 2018-10-04 12:51:31 följande:
    Och? 
    Börja skriv i stället för att häcka här. Kontakta honom och fråga om du får intervjua honom. Bla bla bla.

Vem fan bryr sig om den ekonomiska biten?

Du kommer tjäna 25 kronor, allt som allt.
  • Zlisken
    Anonym (Förläggaren) skrev 2018-10-04 15:35:00 följande:
    OG, MC-gängen och den gamla juggemaffian är bortglömd sen länge. De flesta är döda, i fängelse eller flytt landet. Det finns tyvärr inget större intresse av den gamla 90/00-tals maffian längre. 

De böckerna som är intressanta är redan skrivna. Den Svenske Gudfardern från 2011 och Mammas Son banditen

Man kanske skulle skriva en bok och förklara för dagens människor att det var värre förr, att juggemaffian/mc-gängen var mycket våldsammare och att det sköts/bombades mycket mer på den tiden. krogskjutningra, skjutningar på badstränder, bombade resturanger med mera
    Det finns ingen i svensk nutida brottshistoria som kommer nära GK. GK är förmodligen Sveriges värsta seriemördare någonsin och det finns ingen offentlig kriminell i Sverige som är i närheten av honom när det kommer till våldshandlingar. GK har inte bara släckt massa kriminella människors liv i olika gänguppgörelser, utan dessutom haft ihjäl massa människor han aldrig träffat tidigare och som inte har något med den kriminella världen att göra. Dessa har han mördat för att han retat sig på något. har för mig jag läst att han har mördat människor i hemlandet och sedan grävt ner dom på sin egen gård. GK troddes redan när han var 24 år gammal ha mördat uppemot 20 människor. 
    Finns ingen i Sverige som är i närheten av hans kaliber, GK har aldrig backat för någon eller något, han har noll respekt för andra, oavsett vilka dom är. 

Du pratar om boken "mammas son banditen". Mehdi.. Dom flesta gängmedlemmar i Sverige har aldrig ens haft ihjäl en människa, några har mördat vid ett tillfälle, och ett extremt fåtal har mördat fler än 1 gång. 

• Anonym (Förläggaren)
    Zlisken skrev 2018-10-05 12:17:40 följande:
    Det finns ingen i svensk nutida brottshistoria som kommer nära GK. GK är förmodligen Sveriges värsta seriemördare någonsin och det finns ingen offentlig kriminell i Sverige som är i närheten av honom när det kommer till våldshandlingar. GK har inte bara släckt massa kriminella människors liv i olika gänguppgörelser, utan dessutom haft ihjäl massa människor han aldrig träffat tidigare och som inte har något med den kriminella världen att göra. Dessa har han mördat för att han retat sig på något. har för mig jag läst att han har mördat människor i hemlandet och sedan grävt ner dom på sin egen gård. GK troddes redan när han var 24 år gammal ha mördat uppemot 20 människor. 
    Finns ingen i Sverige som är i närheten av hans kaliber, GK har aldrig backat för någon eller något, han har noll respekt för andra, oavsett vilka dom är. 

Du pratar om boken "mammas son banditen". Mehdi.. Dom flesta gängmedlemmar i Sverige har aldrig ens haft ihjäl en människa, några har mördat vid ett tillfälle, och ett extremt fåtal har mördat fler än 1 gång. 

Nu kanske inte det är en tävling om vems som är värst. Min poäng är att den gamla juggemaffian inte är så intressant längre. Det kan bli svårt att sälja en bok som är inaktuell. 

Men visst, skriv boken och försök att få den publicerd. Får du in nåt avslöjande, nån koppling till nån kändis eller något nytt och dessutom får tillfälle att prata i tv-sofforna kan du komma upp i 10 000 exemplar och har då tjänat en 100 000 kr för ett års arbete
Svar på tråden Jag vill skriva en bok om Goran Kotaran(torpeden och mördaren) som var medlem i OG - kan det bli något?