• Kakan71k

Kan Robinul påskynda döendet??

Jaha, då var det jag här igen.Nu har Pappa dött i lunginflammation..

Alla på boendet inkl ssk och läkare, tyckte att det gick snabbt.

Jag satt hos honom de sista 6 timmarna.Sista par timmarna hörde jag hur saliv hade samlats bak i halsen och jag ringde på beredskapssk som sa man kunde ge Robinul.

Ca 30 min efter den injektionen dog Pappa.

Jag frågade läkaren idag om det gått så snabbt pga detta, men hon sa nej.

Nu läser jag på FASS att det kan ge hjärtarytmi!!!

Ingen sa detta! Beredskapssk frågade inte om Pappa hade hjärtproblem.

Ni som arbetar inom vården, har ni hört/ nån erfarenhet av Robinul??

Hälsn

Ledsen ts

• Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??
  • Fru Ve
    Tiina87 skrev 2018-10-04 17:57:59 följande:

Din pappas kropp och hjärta orkade inte mera. Det har inget med göra med Robinulen. Robinulen lindrade så att han fick en fin och värdig död utan plågor.

Precis så är det! Palliativ vård går ut på att lindra symtom utan att varken förlänga eller skynda på förloppet.
  • Kakan71k

Tack så mkt, Fru Ve! Jag läste dock på FASS efter, att en vanlig biverkning är hjärtarytmi:(...

• Anonym (Jobbar inom vården)
    Nixe skrev 2018-10-04 17:32:56 följande:

Men ts, nu förstår jag att du är i sorg men den som felat är väl din bror som sket i att komma till er fars dödsbädd? Läste i din andra tråd att han kommer bli förbannad om du påpekar att han birde ha kommit så är det därför du nu istället försöker flytta skulden till vårdpersonalen som gjorde allt för att minska er fars lidande? Hade det verkligen varit bättre om han hade legat i lidande med rossel, ångest och kanske smärta en hel natt tills han son ?behagat? (ditt ord) släpa sig dit?

Din bror gjorde sitt val. Om det valet gjorde din pappa ledsen i slutskedet så är det sorgligt men skulden och ansvaret är ju isf din brors och ingen annans.

Riktigt bra skrivit! Bättre att pappan fick somna in lugnt än att kanske behöva dö i plågor,ångest för att vänta på sonen som tydligen ej hade tid att komma. Sluta lägg skulden på vårdpersonalen de jobbar för patientens bästa och inte på att vänta på en son som tydligen inte kommer
  • Pope Joan II

Jag har ju läst dina trådar om din mammas bortgång och all ångest det medförde för din del och ser att du har ungefär samma oro nu som du hade då och väldigt lång tid efteråt. Det liknar till stora delar tvångstankar, tycker jag. Se till att få hjälp med det här nu så att du slipper våndas i flera år igen.

Beklagar också förstås din pappas bortgång, men precis som för alla människor som förlorar någon så har du rätt att må bra. Att du lägger över ett ansvar du inte har och aldrig haft på dig själv verkar tjäna syftet att förhindra dig från att må bra. Jag skulle tro att din ångest och dina samvetskval handlar om något helt annat egentligen. 

• Tiina87
    Fru Ve skrev 2018-10-04 19:14:52 följande:

Precis så är det! Palliativ vård går ut på att lindra symtom utan att varken förlänga eller skynda på förloppet.

Ja.

Är själv resurssjuksköterska inom palliation, har gått endel kurser om det.
  • Tiina87
    Kakan71k skrev 2018-10-04 19:20:35 följande:

Tack så mkt, Fru Ve! Jag läste dock på FASS efter, att en vanlig biverkning är hjärtarytmi:(...

Det är det. Men ingen ting som påverkar i palliativ vård.
  • Tiina87
    Anonym (Jobbar inom vården) skrev 2018-10-04 19:24:49 följande:

Riktigt bra skrivit! Bättre att pappan fick somna in lugnt än att kanske behöva dö i plågor,ångest för att vänta på sonen som tydligen ej hade tid att komma. Sluta lägg skulden på vårdpersonalen de jobbar för patientens bästa och inte på att vänta på en son som tydligen inte kommer

Folk som inte accepterar att deras nära anhörig har gått pga att kroppen/hjärtat inte orkade mår inte bra och skyller då gärna på vårdpersonalen. Det är inget ovanligt.
  • Anonym (Jobbar inom vården)

[quote=79111279][quote-nick]Tiina87 skrev 2018-10-04 20:34:40 följande:[/quote-nick]Folk som inte accepterar att deras nära anhörig har gått pga att kroppen/hjärtat inte orkade mår inte bra och skyller då gärna på

vårdpersonalen. Det är inget ovanligt.[/

Ja jag har läst de andra kommentarerna och förstått att det ligger mer bakom detta inlägg än att bara undran om robinuls verkan på patienter

• Tiina87

TS, du behöver få prata med en psykolog och få bearbeta båda dina föräldrars död och det ångesten det har medför för dig. Det är inte bra att tro att de dog av för myclet Robinul och för mycket morfin. Sedan behöver du ockaå boka in ett möte med ssk och läkaren som ansvarade för vården av din far.

Var det samma boende de borde på? Då kanske du kan ta upp dina frågor ang din mors död också.

• Kakan71k

Tack ska ni ha. Jag har inte skyllt på vårdpersonalen.

Jag har sagt att det är viktigt att ge information till anhöriga vad dom ger, effekt och ev biverkningar.

Enligt Fass är hjärtarytmi en vanlig biverkan.

Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??