• Kakan71k

Kan Robinul påskynda döendet??

Jaha, då var det jag här igen.Nu har Pappa dött i lunginflammation..

Alla på boendet inkl ssk och läkare, tyckte att det gick snabbt.

Jag satt hos honom de sista 6 timmarna.Sista par timmarna hörde jag hur saliv hade samlats bak i halsen och jag ringde på beredskapssk som sa man kunde ge Robinul.

Ca 30 min efter den injektionen dog Pappa.

Jag frågade läkaren idag om det gått så snabbt pga detta, men hon sa nej.

Nu läser jag på FASS att det kan ge hjärtarytmi!!!

Ingen sa detta! Beredskapssk frågade inte om Pappa hade hjärtproblem.

Ni som arbetar inom vården, har ni hört/ nån erfarenhet av Robinul??

Hälsn

Ledsen ts

• Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??
  • Kakan71k

Tack Tiina, nej de bodde inte på samma boende.

Jag har släpot traumat kring min mammas död och accepterat vad som hände.

• Pope Joan II
    Tiina87 skrev 2018-10-04 20:34:40 följande:
    Folk som inte accepterar att deras nära anhörig har gått pga att kroppen/hjärtat inte orkade mår inte bra och skyller då gärna på vårdpersonalen. Det är inget ovanligt.
    Kakan71k klandrar sig själv och inte vårdpersonalen. Hon känner sig skyldig för att hon uppmärksammade personalen på föräldrarnas tillstånd/försämring och att det ledde till en medicinering som hon fruktar förkortade föräldrarnas liv. Det i sin tur ger henne skuldkänslor trots att det givetvis inte alls är ts som bestämde något som helst om vilken medicin som skulle ges och när och i vilken dos. 
  • Tiina87
    Anonym (Jobbar inom vården) skrev 2018-10-04 20:39:22 följande:

[quote=79111279][quote-nick]Tiina87 skrev 2018-10-04 20:34:40 följande:[/quote-nick]Folk som inte accepterar att deras nära anhörig har gått pga att kroppen/hjärtat inte orkade mår inte bra och skyller då gärna på

vårdpersonalen. Det är inget ovanligt.[/

Ja jag har läst de andra kommentarerna och förstått att det ligger mer bakom detta inlägg än att bara undran om robinuls verkan på patienter

Hennes mor dock också i lunginflammation och ta har skrivit trådar Ang att hennes mor dog av för mycket morfin. Hon hade fått 7.5mg morfin och 5mg stesiolid i två omgångar under ca 1.5h.
  • Anonym (ssk2)

Robinul ger tillfälligt en högre puls, men det är övergående. Det tar inte livet av någon. 

• Tiina87
    Kakan71k skrev 2018-10-04 20:42:37 följande:

Tack ska ni ha. Jag har inte skyllt på vårdpersonalen.

Jag har sagt att det är viktigt att ge information till anhöriga vad dom ger, effekt och ev biverkningar.

Enligt Fass är hjärtarytmi en vanlig biverkan.

Ja, självklart ska man ge information. I terminalvård än drt dock inte lika "viktigt".

Jag har haft massa patienter som fått Robinul och inte en enda har fått arytmier. På fass är det 1 av 100 personer som får det. Vilket i sig egentligen ibte säger om det är en vanlig biverkan.

Läkemedelsverket är skyldiga att dokumentera alla biverkningar oavsett hur många det är som faktiskt får det.
  • Tiina87
    Kakan71k skrev 2018-10-04 20:44:06 följande:

Tack Tiina, nej de bodde inte på samma boende.

Jag har släpot traumat kring min mammas död och accepterat vad som hände.

Du drar upp samma sak igen bara det att nu är det med din pappa. Men det är samma scenario.

Prata med en psykolog och få bearbeta allt. Även din mammas död.
  • Tiina87
    Pope Joan II skrev 2018-10-04 20:59:34 följande:

Kakan71k klandrar sig själv och inte vårdpersonalen. Hon känner sig skyldig för att hon uppmärksammade personalen på föräldrarnas tillstånd/försämring och att det ledde till en medicinering som hon fruktar förkortade föräldrarnas liv. Det i sin tur ger henne skuldkänslor trots att det givetvis inte alls är ts som bestämde något som helst om vilken medicin som skulle ges och när och i vilken dos. 

Ja?

Jag svarade generellt på en fråga som gällde att skylla på vårdpersonalen. Var alltså inte ts utan generellt.
  • Pope Joan II
    Tiina87 skrev 2018-10-04 21:09:56 följande:
    Ja?

Jag svarade generellt på en fråga som gällde att skylla på vårdpersonalen. Var alltså inte ts utan generellt.
    Ja? 

Och jag förtydligade att så alltså verkligen inte är fallet när det gäller ts. Förstår du? Tråden är ju Kakans och handlar om henne.
  • Tiina87
    Pope Joan II skrev 2018-10-04 21:16:27 följande:

Ja? 

Och jag förtydligade att så alltså verkligen inte är fallet när det gäller ts. Förstår du? Tråden är ju Kakans och handlar om henne.

Om du läst hennes andra trådar så ser du nog att du tycker inte riktigt är hela sanningen...
  • Pope Joan II
    Tiina87 skrev 2018-10-04 21:18:57 följande:
    Om du läst hennes andra trådar så ser du nog att du tycker inte riktigt är hela sanningen...
    Jag har som sagt läst hennes andra trådar och min uppfattning är den jag redovisade ovan.
Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??