• Kakan71k

Kan Robinul påskynda döendet??

Jaha, då var det jag här igen.Nu har Pappa dött i lunginflammation..

Alla på boendet inkl ssk och läkare, tyckte att det gick snabbt.

Jag satt hos honom de sista 6 timmarna.Sista par timmarna hörde jag hur saliv hade samlats bak i halsen och jag ringde på beredskapssk som sa man kunde ge Robinul.

Ca 30 min efter den injektionen dog Pappa.

Jag frågade läkaren idag om det gått så snabbt pga detta, men hon sa nej.

Nu läser jag på FASS att det kan ge hjärtarytmi!!!

Ingen sa detta! Beredskapssk frågade inte om Pappa hade hjärtproblem.

Ni som arbetar inom vården, har ni hört/ nån erfarenhet av Robinul??

Hälsn

Ledsen ts

• Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??
  • Tiina87
    Pope Joan II skrev 2018-10-04 21:25:31 följande:

Jag har som sagt läst hennes andra trådar och min uppfattning är den jag redovisade ovan.

Ok.
  • HerrMumins

Chilla, ta en Toy! Du bär ingen skuld i detta. Vårdpersonalen är också medvetna om effekterna av läkemedel. Icke-önskade effekter motverkas snabbt också - om något skulle hända.

Ta hand om dig.

Mvh Herr Mumin

• Kakan71k

?Jag har haft massa patienter som fått Robinul och inte en enda har fått arytmier. På fass är det 1 av 100 personer som får det. Vilket i sig egentligen ibte säger om det är en vanlig biverkan.?

Tiina, hur vet du att dom patienter som fått Robinul inte fått arytmier?

• Tiina87
    Kakan71k skrev 2018-10-05 20:01:17 följande:

?Jag har haft massa patienter som fått Robinul och inte en enda har fått arytmier. På fass är det 1 av 100 personer som får det. Vilket i sig egentligen ibte säger om det är en vanlig biverkan.?

För att vi har ständig kontroll på bt och puls (dock av andra orsaket).
  • Andiie87
    Kakan71k skrev 2018-10-03 20:33:03 följande:

Tack så mycket, Andiie! Ja, det är inget att göra åt..

Men jag hoppas att det var som du skrev att han var redo..från att ha varit oseende med öppna ögon, så såg han plötsligt rakt på mig med sån kärlek och frid i blicken och en tår rann från ögat.Så slutade han bara andas med blicken i min.Jag är oerhört glad för detta.

Jag bara hoppas att jag inte medverkade till att han inte orkade hålla ut längre..

Det är intressant det där, att människor plötsligt i det sista, från att vara allmänt påverkade och okontaktbara, blir helt klara och närvarande, typ fridfulla. Det lät som ett väldigt värdefullt ögonblick. Den där friden och kärleken du berättar om talar nog för sig, tror du inte det? Att det var rätt tid för honom att gå. Sen är det en annan fråga att det kändes för tidigt för dig. För de flesta är det alltid för tidigt när någon de älskar går.

Men mitt jobb är egentligen inte att försöka övertyga dig. Det här är din sorg och jag tycker att du ska låta alla känslor få komma och låta det ta all den tid det behöver. stod han dig nära?
  • Anonym (inte ditt fel)
    Kakan71k skrev 2018-10-05 20:01:17 följande:
    Jag har haft massa patienter som fått Robinul och inte en enda har fått arytmier. På fass är det 1 av 100 personer som får det. Vilket i sig egentligen ibte säger om det är en vanlig biverkan.

Det är "vanligt" med hjärtklappning (ändå få som får det), vilket man likväl kan få av astmamedicin, en kopp kaffe, en snus eller något annat läkemedel. Detta lugnar ner sig efter ett tag och tar inte livet av någon. Om möjligt kan det ev höja blodtrycket tillfälligt för någon som ligger för lågt i tryck.

Alla läkemedel har biverkningar och när de blir godkända att ges under vissa förhållanden har man studerat att vinsten med att ge dem är högre än riskern. Då skulle det snarast  vara oetiskt att låta bli.

Dessutom vet du ju att ssk själv bestämmer om något läkemedel skall ges. De lyssnar inte bara på dig utan gör en egen bedömning. Håller de med dig får han medicin. Håller de inte med får han inget.
  • Tiina87
    Anonym (inte ditt fel) skrev 2018-10-05 22:48:44 följande:

Det är "vanligt" med hjärtklappning (ändå få som får det), vilket man likväl kan få av astmamedicin, en kopp kaffe, en snus eller något annat läkemedel. Detta lugnar ner sig efter ett tag och tar inte livet av någon. Om möjligt kan det ev höja blodtrycket tillfälligt för någon som ligger för lågt i tryck.

Alla läkemedel har biverkningar och när de blir godkända att ges under vissa förhållanden har man studerat att vinsten med att ge dem är högre än riskern. Då skulle det snarast  vara oetiskt att låta bli.

Dessutom vet du ju att ssk själv bestämmer om något läkemedel skall ges. De lyssnar inte bara på dig utan gör en egen bedömning. Håller de med dig får han medicin. Håller de inte med får han inget.

Bara förtydliga; ssk gör bedömning av att ge läkemedel som är ordinerat av läkaren. Men ibland kan de mycket väl ge en litet dutt (väldigt liten dos) i terminalvård för att lugna de anhöriga. Mycket vanligt, dock fortfarande efter läkarordination.
  • Kakan71k

Tack, men jag upplevde inte alls att ssk gjorde nån bedömning.

Hon gav det gladeligen och kollade inte på honom, vare sig om han behövde det el kunde tåla det.

Eftersom hon var så, utgick jag från att det inte var nåt farligt:(

• Anonym (anestesissk)
    Kakan71k skrev 2018-10-06 08:36:51 följande:

Tack, men jag upplevde inte alls att ssk gjorde nån bedömning.

Hon gav det gladeligen och kollade inte på honom, vare sig om han behövde det el kunde tåla det.

Eftersom hon var så, utgick jag från att det inte var nåt farligt:(

Du verkar iofs redan ha bestämt dig för att det var Robinulet som tog livet av din far men jag ger mig ändå på ett försök att ge dig en annan bild. 

Jag har arbetat som anestesisjuksköterska i många år och söver mestadels svårt sjuka och gamla patienter som ska göra stora och riskabla ingrepp. Robinul är ett väldigt vanligt läkemedel och det är nästan ovanligt att vi INTE ger det, framför allt i början av själva nersövningen då många får långsam puls av anestesiläkemedlena. Alla mina patienter är hjärtövervakade konstant och jag har ALDRIG sett någon få arytmi på grund av robinul. Jag har däremot sett vissa patienter bli av med en arytmi efter att de fått robinul eftersom den tillfälligt ökade pulsen inte ger utrymme för extraslagen. Dvs patienten har haft extraslag som utlösts från andra ställen i hjärtat än i sinusknutan och när pulsen ökar av robinulet så hinner inte dessa extraslag uppkomma. Robinul anses som ett "snällt" läkemedel när det gäller att öka pulsen och väljs framför t.ex. atropin ffa till gamla och "klena" patienter. Jag frågade en anestesiläkare en gång hur mycket robinul man egentligen kunde ge under en operation och hans svar var: tills du blir trött i tummen... Det säger en del tycker jag. 

Hoppas du kommer till ro med att din far dog för att han  var redo att dö och inte för att han tippades över kanten av något. 
  • Tiina87
    Andiie87 skrev 2018-10-05 22:11:25 följande:

Det är intressant det där, att människor plötsligt i det sista, från att vara allmänt påverkade och okontaktbara, blir helt klara och närvarande, typ fridfulla. Det lät som ett väldigt värdefullt ögonblick. Den där friden och kärleken du berättar om talar nog för sig, tror du inte det? Att det var rätt tid för honom att gå. Sen är det en annan fråga att det kändes för tidigt för dig. För de flesta är det alltid för tidigt när någon de älskar går.

Men mitt jobb är egentligen inte att försöka övertyga dig. Det här är din sorg och jag tycker att du ska låta alla känslor få komma och låta det ta all den tid det behöver. stod han dig nära?

Det är relativt vanligt att döende har en "upptur" före de dör. Kan ske allt från några dagar till timme innan de somnar in.
Svar på tråden Kan Robinul påskynda döendet??