• Äldre 6 Oct 19:54
    12963 visningar
    17 svar
    17
    12963

    Amning vd ersättning

    Jag har en två månader gammal bebis och som nybliven förälder surfar jag runt och söker på nätet så fort jag har en fundering gällande mitt barn. Ofta googlar jag på frågor kring amning och sömn då min son ofta vill amma hela kvällarna och sover väldigt lite på dagarna generellt sett. Då stöter jag ofta på trådar ex här på Familjeliv där folk berättar hur deras barn inte verkar bli mätta på bröstmjölk utan sover mycket bättre och verkar allmänt nöjdare på ersättning. Spontant tänker jag att kvinnokroppen är fantastisk och att det verkar konstigt om en mamma inte skulle ha tillräckligt med mjölk för att tillfredsställa just sitt barn (även om jag vet att det händer ibland ändå).

    Jag tänker att det finns en anledning till att bebisar är oroliga och vill amma ofta på kvällarna, speciellt de första månaderna, och att vi som mödrar behöver uppmuntra varandra till att amma mer snarare än att ropa ersättning för att bebisarna då verkar så mycket nöjdare. Ofta verkar ju det mest intensiva maratonamningarna upphöra när barnet blivit kanske 3-4 månader.

    Vore kul med lite mer tankar kring detta :)


    BF 16/7
  • Svar på tråden Amning vd ersättning
  • Äldre 6 Oct 20:04
    #1

    Ptja, min tanke är att min unge får ersättning och jämfört med alla andra jag känner som fått barn är hon så SJUKT nöjd och enkel att ha att göra med att jag skulle vilja skrika ut rekommendationen till alla jag känner som kämpar och sliter. Men istället lägger jag bara huvudet på sned och nickar medlidande när de berättar om skrikiga bebisar och uppesittarnätter.


    kattnos skrev 2018-10-06 19:54:36 följande:

    Jag har en två månader gammal bebis och som nybliven förälder surfar jag runt och söker på nätet så fort jag har en fundering gällande mitt barn. Ofta googlar jag på frågor kring amning och sömn då min son ofta vill amma hela kvällarna och sover väldigt lite på dagarna generellt sett. Då stöter jag ofta på trådar ex här på Familjeliv där folk berättar hur deras barn inte verkar bli mätta på bröstmjölk utan sover mycket bättre och verkar allmänt nöjdare på ersättning. Spontant tänker jag att kvinnokroppen är fantastisk och att det verkar konstigt om en mamma inte skulle ha tillräckligt med mjölk för att tillfredsställa just sitt barn (även om jag vet att det händer ibland ändå).

    Jag tänker att det finns en anledning till att bebisar är oroliga och vill amma ofta på kvällarna, speciellt de första månaderna, och att vi som mödrar behöver uppmuntra varandra till att amma mer snarare än att ropa ersättning för att bebisarna då verkar så mycket nöjdare. Ofta verkar ju det mest intensiva maratonamningarna upphöra när barnet blivit kanske 3-4 månader.

    Vore kul med lite mer tankar kring detta :)


  • Äldre 6 Oct 20:10
    #2

    Jag håller med dig. Det verkar ofta som att det finns väldigt mycket idéer kring att bebisar inte skulle bli mätta på enbart amning och mammor tror de har för lite mjölk och så spinner det iväg.

    Min egen mamma ammade inte (jag blev inte mätt för att hon ammade enbart var 4e timma, jag bara skrek och skrek och tillsist blev det ersättning istället - inte ovanligt på den tiden). Även om vi har pratat om att bebisar behöver amma mycket och ofta så har hon ofta föreslagit att ?du kanske har för lite mjölk på eftermiddagarna, det är kanske därför han skriker? eller ?pröva ge ersättning på kvällarna så kanske han sover bättre?. Det är väl saker hon själv fått höra. Ibland har han bara haft ont i magen eller behövt närhet, det har inte handlat om hunger.

    Samhället, i synnerhet vården, kan inte så mycket om amning, trots detta upplever många en ?amningshysteri?. BVC ger dåliga och felaktiga amningsråd och inte ens på BB är det alltid korrekt eller hjälpsamt.

    Om man vill ge ersättning pga orsak, kör på, skulle aldrig lägga mig hur någon väljer att mata sott barn. Jag tycker bara det är tråkigt att det finns nån slags kollektivt dåligt självförtroende kring amning. Ja, de vill amma jämt. Det är drygt.

  • Äldre 6 Oct 20:22
    #3

    Jag tror att anledningen att vissa barn verkar nöjdare med ersättning är att ersättningen är mer ?robust? och därför är svårare/tar längre tid att smälta. Medans bröstmjölk är anpassad för just den bebisen och är lättare att smälta.

  • Äldre 6 Oct 20:22
    #4

    Många är så osäkra på sig själva och alla har väl hör att "hon" bara slänger fram tutten så blir bebis nöjd sover hela natten och har inga fisar på tvären, samtidigt har hon ett bullbak på gång inga dammråttor och yogar två timmar om dagen och inte  nog med det så är karln romantisk också och tar varannan bajsblöja, halva nätterna och skulle aldrig komma på tanken att inte ge mamman egentid...

    Sådana fantasifamiljer får nog de flesta att tycka att minsta grej är problematisk.

    Men med lite tro på sig själv och att lita på att barnet kan "berätta" bara man lyssnar så går det nog ganska bra för de allra flesta.

    Alla eller "alla" barn äter mer på kvällen, det blir gärna amningsmaraton men så gjorde även mina som fick ersättning de var mer hungriga kvällstid.

  • Äldre 6 Oct 20:28
    #5
    Ignoramus skrev 2018-10-06 20:04:40 följande:

    Ptja, min tanke är att min unge får ersättning och jämfört med alla andra jag känner som fått barn är hon så SJUKT nöjd och enkel att ha att göra med att jag skulle vilja skrika ut rekommendationen till alla jag känner som kämpar och sliter. Men istället lägger jag bara huvudet på sned och nickar medlidande när de berättar om skrikiga bebisar och uppesittarnätter.


    Jag tycker inte heller att man ska amma till varje pris, det finns säkert många situationer där ersättning är att föredra, men tror du inte att det ändå kan finnas en biologisk anledning till att bebisar skriker och vill vara nära? Att ersättning finns är ju fantastiskt men det måste ju ändå vara ett sämre om än tillräckligt bra, alternativ till bröstmjölk. Tänker jag. Sen kanske jag hade tänkt annorlunda om mitt barn hade ammat varannan timma dygnet runt, han sover rätt bra på nätterna för det mesta. Men det är ju trots allt en övergående period.
    BF 16/7
  • Äldre 6 Oct 20:31
    #6
    SI12344 skrev 2018-10-06 20:10:41 följande:

    Jag håller med dig. Det verkar ofta som att det finns väldigt mycket idéer kring att bebisar inte skulle bli mätta på enbart amning och mammor tror de har för lite mjölk och så spinner det iväg.

    Min egen mamma ammade inte (jag blev inte mätt för att hon ammade enbart var 4e timma, jag bara skrek och skrek och tillsist blev det ersättning istället - inte ovanligt på den tiden). Även om vi har pratat om att bebisar behöver amma mycket och ofta så har hon ofta föreslagit att ?du kanske har för lite mjölk på eftermiddagarna, det är kanske därför han skriker? eller ?pröva ge ersättning på kvällarna så kanske han sover bättre?. Det är väl saker hon själv fått höra. Ibland har han bara haft ont i magen eller behövt närhet, det har inte handlat om hunger.

    Samhället, i synnerhet vården, kan inte så mycket om amning, trots detta upplever många en ?amningshysteri?. BVC ger dåliga och felaktiga amningsråd och inte ens på BB är det alltid korrekt eller hjälpsamt.

    Om man vill ge ersättning pga orsak, kör på, skulle aldrig lägga mig hur någon väljer att mata sott barn. Jag tycker bara det är tråkigt att det finns nån slags kollektivt dåligt självförtroende kring amning. Ja, de vill amma jämt. Det är drygt.


    Ja men det är lite det jag menar, att bara för att bebisen inte verkar nöjd så behöver inte det betyda att det finns för lite mjölk. Absolut ska man ge ersättning om det är det man vill men det måste gå att få mammor att våga och vilja amma och få rätt stöd för att lyckas.
    BF 16/7
  • Äldre 6 Oct 20:33
    #7
    Lilyje skrev 2018-10-06 20:22:09 följande:

    Jag tror att anledningen att vissa barn verkar nöjdare med ersättning är att ersättningen är mer ?robust? och därför är svårare/tar längre tid att smälta. Medans bröstmjölk är anpassad för just den bebisen och är lättare att smälta.


    Jo det har jag också förstått det som. Bröstmjölk är visst väldigt lättsmält - och det finns väl en anledning till det också, tänker jag.
    BF 16/7
  • Äldre 6 Oct 20:50
    #8
    legomum skrev 2018-10-06 20:22:56 följande:

    Många är så osäkra på sig själva och alla har väl hör att "hon" bara slänger fram tutten så blir bebis nöjd sover hela natten och har inga fisar på tvären, samtidigt har hon ett bullbak på gång inga dammråttor och yogar två timmar om dagen och inte  nog med det så är karln romantisk också och tar varannan bajsblöja, halva nätterna och skulle aldrig komma på tanken att inte ge mamman egentid...

    Sådana fantasifamiljer får nog de flesta att tycka att minsta grej är problematisk.

    Men med lite tro på sig själv och att lita på att barnet kan "berätta" bara man lyssnar så går det nog ganska bra för de allra flesta.

    Alla eller "alla" barn äter mer på kvällen, det blir gärna amningsmaraton men så gjorde även mina som fick ersättning de var mer hungriga kvällstid.


    Givetvis finns det mammor som känner press på sig att både vara nybliven förälder och ha ett skinande rent hem och dessutom blivit av med alla gravidkilon efter en månad - men så är det ju oftast inte. Troligtvis har sociala medier där alla vill visa upp sig från den bästa sidan stor del i problemet. Samt att man så lätt jämför sig med andra och ingen vill ju vara sämre än någon annan.

    Okej, intressant att läsa!
    BF 16/7
  • Äldre 6 Oct 21:03
    #9

    Samhället brister i att stötta mammor, korrekt information ges inte överallt och det måste börja på BVC! Man får inte lägga egna värderingar i det och man måste gå mödrar till viljes om de nu inte vill amma. På BB behöver man informera om känguruvård och varför amning är bra, nr1 det är rätt temperatur nr2 billigt nr3 näringsämnen nr4 anknytning nr5 smidigt nr6 ej övergödning nr7 naturligt funnits i alla tider. Om man ger ersättning så kan man lätt övergöda och det måste man tänka på. Dessutom anknytningen. Ammar man hud mot hud alltså känguruvård ökar det chansen att lyckas med amning samt att svullnaden i brösten minskar när den första mjölken rinner till. Vid prematurer är det jätte jätteviktigt att stötta i amning.

  • Äldre 6 Oct 21:05
    #10

    MEN man får aldrig pressa en mamma, lägg bort egna värderingar.

  • Äldre 6 Oct 21:05
    #11
    kattnos skrev 2018-10-06 20:28:20 följande:

    Jag tycker inte heller att man ska amma till varje pris, det finns säkert många situationer där ersättning är att föredra, men tror du inte att det ändå kan finnas en biologisk anledning till att bebisar skriker och vill vara nära? Att ersättning finns är ju fantastiskt men det måste ju ändå vara ett sämre om än tillräckligt bra, alternativ till bröstmjölk. Tänker jag. Sen kanske jag hade tänkt annorlunda om mitt barn hade ammat varannan timma dygnet runt, han sover rätt bra på nätterna för det mesta. Men det är ju trots allt en övergående period.


    Mitt barn har nog mer eller mindre ammat varannan timma dygnet runt. Det låter helt sjukt, det har varit jobbigt men amningen har också varit en möjlighet att få lite lugn och ro i allt stök med bebis.

    Amningshormonerna hjälpte i början med sömnbristen. När det funkat som bäst har bröstet varit ?magiskt? och hjälpt mot det mesta. Jag har fortsatt eftersom att fördelarna ändå vägt upp för det jobbiga (maraton, mjölkstockningar, svamp, stök vid bröstet - you name it). Jag tror man hittar sina sätt oavsett hur man väljer att mata, men jag är väldigt glad att jag personligen härdat ut. Jag förstår om andra väljer andra sätt för att orka.

    Jag önskar att mammor fick mer stöd på BVC i amningen.
  • Äldre 6 Oct 21:06
    #12

    Jo, absolut! Vårt barn skriker ju typ aldrig så vi föräldrar måste vara de som ser till att hon får sin dagliga dos närhet och kontakt, för hon brukar inte "be" om det själv. Dessutom har hon alltid sovit väldigt mycket, och var extremt lugn i magen mer nån spark om dagen. Men sen vet jag inte hur mycket som kan tillskrivas ersättningen och hur mycket som är genetiskt arv. Jag och mina syskon var också rätt chilla när vi var små och jag är fortfarande rätt laid back och nöjd med det lilla, haha.


    kattnos skrev 2018-10-06 20:28:20 följande:

    Jag tycker inte heller att man ska amma till varje pris, det finns säkert många situationer där ersättning är att föredra, men tror du inte att det ändå kan finnas en biologisk anledning till att bebisar skriker och vill vara nära? Att ersättning finns är ju fantastiskt men det måste ju ändå vara ett sämre om än tillräckligt bra, alternativ till bröstmjölk. Tänker jag. Sen kanske jag hade tänkt annorlunda om mitt barn hade ammat varannan timma dygnet runt, han sover rätt bra på nätterna för det mesta. Men det är ju trots allt en övergående period.


  • Äldre 6 Oct 21:08
    #13
    Ignoramus skrev 2018-10-06 20:04:40 följande:

    Ptja, min tanke är att min unge får ersättning och jämfört med alla andra jag känner som fått barn är hon så SJUKT nöjd och enkel att ha att göra med att jag skulle vilja skrika ut rekommendationen till alla jag känner som kämpar och sliter. Men istället lägger jag bara huvudet på sned och nickar medlidande när de berättar om skrikiga bebisar och uppesittarnätter.


    Hehe, det låter mest som du fått en nöjd bebis! Jag är övertygad om att bebisars personlighet spelar större roll än hur de får mat. Om inte annat så vittnar många trådar på familjeliv om det.
  • Äldre 6 Oct 21:15
    #14

    Mycket möjligt, hehe, kan inte så mycket om bebisar än utan tar det som det kommer. De var liksom inte så intressanta förrän man fick en egen. Men jag hade en annan uppfattning om fl-trådarna (fast det urvalet är litet och säkert rätt riktat också. Jag ser nog det jag vill se).


    SI12344 skrev 2018-10-06 21:08:51 följande:

    Hehe, det låter mest som du fått en nöjd bebis! Jag är övertygad om att bebisars personlighet spelar större roll än hur de får mat. Om inte annat så vittnar många trådar på familjeliv om det.


  • Äldre 12 Oct 10:01
    #15
    Teresia0407 skrev 2018-10-06 21:03:46 följande:

    Samhället brister i att stötta mammor, korrekt information ges inte överallt och det måste börja på BVC! Man får inte lägga egna värderingar i det och man måste gå mödrar till viljes om de nu inte vill amma. På BB behöver man informera om känguruvård och varför amning är bra, nr1 det är rätt temperatur nr2 billigt nr3 näringsämnen nr4 anknytning nr5 smidigt nr6 ej övergödning nr7 naturligt funnits i alla tider. Om man ger ersättning så kan man lätt övergöda och det måste man tänka på. Dessutom anknytningen. Ammar man hud mot hud alltså känguruvård ökar det chansen att lyckas med amning samt att svullnaden i brösten minskar när den första mjölken rinner till. Vid prematurer är det jätte jätteviktigt att stötta i amning.


    Nej, vill man inte amma så ska man givetvis inte men jag upplever när jag före mitt barns födelse sökte information om amning att det verkade ganska besvärligt att få det att funka. I början fick jag också liiite sår och början till mjölkstockning på ett bröst och om jag inte varit så inställd på att jag verkligen ville få det att funka samt har en vän som jobbat med amningshjälpen som gav mig tips, då hade jag kanske struntat i det. Speciellt om samma sak hänt och jag inte varit så inställd på att jag ville amma. Så jag tänker som du att det är jätteviktigt att prata om fördelarna och ge just detta stöd till nyblivna mammor. Och ibland behövs det mycket stöd! Nu när min son är snart 2,5 månad funkar amningen bra men det finns fortfarande dagar då det känns lite tungt, speciellt kvällar då han vill ligga vid bröstet heela tiden.. man får inte mycket egentid. Samtidigt ändras det hela tiden och det kan vara skönt att tänka på och minnas när det känns jobbigt.
    BF 16/7
  • gbgumm­an
    Äldre 12 Oct 10:10
    #16
    Ignoramus skrev 2018-10-06 20:04:40 följande:

    Ptja, min tanke är att min unge får ersättning och jämfört med alla andra jag känner som fått barn är hon så SJUKT nöjd och enkel att ha att göra med att jag skulle vilja skrika ut rekommendationen till alla jag känner som kämpar och sliter. Men istället lägger jag bara huvudet på sned och nickar medlidande när de berättar om skrikiga bebisar och uppesittarnätter.


    Grejen är väl mer att alla barn är olika. Båda mina barn har ammats i närmare 1 år och ingen har sovit dåligt eller varit ett gnälligt barn. Skulle jag resonera som du så skulle jag skrivit något här om hur jag lägger mitt huvud på sed och lyssnar till alla som ger ersättning och beklagar sig över förstoppning och ont i magen. Samtidigt som mina bajsar regelbundet på lagom hårt. Men jag VET att det inte gäller alla ersättningsbarn (även om jag träffa många). Dra inte så sabba slutsatser. 
  • Äldre 25 Oct 11:30
    #17
    kattnos skrev 2018-10-06 19:54:36 följande:

    Då stöter jag ofta på trådar ex här på Familjeliv där folk berättar hur deras barn inte verkar bli mätta på bröstmjölk utan sover mycket bättre och verkar allmänt nöjdare på ersättning. Spontant tänker jag att kvinnokroppen är fantastisk och att det verkar konstigt om en mamma inte skulle ha tillräckligt med mjölk för att tillfredsställa just sitt barn (även om jag vet att det händer ibland ändå).

    Vore kul med lite mer tankar kring detta :)


    Ursäkta men sådant här kan verkligen störa mig. Klart kvinnokroppen är fantastisk men det måste inte betyda att den är perfekt. Evolutionen har gett oss amning för att kunna ge föda till våra nyfödda, det betyder inte att det måste vara det mest optimala egentligen. Amning har tillåtit mest individer att överleva, men det betyder ju inte att amningen ser likadan ut för alla. Mängden mjölk skiljer, tid innan mjölken sinar skiljer och barn är olika med varierande behov. Bröstmjölk/amning är evolutionärt en balans mellan högst överlevnadsmöjlighet mot energi som krävs för att producera näringen. Som exempel då, "bättre" mjölk för bebisen kräver mer energi från kroppen, vilket gör att risken för modern ökar.

    Inget är egentligen konstigt, evolutionen kan inte finjusteras för varje individ.
Svar på tråden Amning vd ersättning