• Anonym (TS)

Rosacea

Jag kan knappast vara den enda med rosacea. Det som dock verkar lite mer ovanlig är "rosaceafinnar". Är det nån som har såna och hur behandlar ni dom? Har ni nån mirakelmetod som hjälper? Det är irriterande när man vet att det inte är finnar men det ser ut som det.

• Svar på tråden Rosacea
  • Anonym (TS)
    Anonym (Sara) skrev 2018-10-07 20:41:39 följande:

Lagt om kosten helt, googla antiinflammatorisk mat. Utesluter mejeriprodukter, socker ,gluten och snabba kolhydrater helt, samt kaffe och stark mat.

Rengör mig i ansiktet med paulas choice Redness Relief Cleanser. Använder du smink rekommenderar jag dig att först använda dig av en olja att tvätta bort sminket med typ mandelolja,jojobaolja eller arganolja. Som ansiktsvatten använder jag rosenvatten eller ett ansiktsvatten dr Eric Berg rekommenderar på youtube.(Du kan kolla in hans videos om just rosacea för han har massor av bra tips.) Du kan googla och beställa från bodystore.com (får inte skriva ut vad det heter här på fl utan att bli avstängd) som ansiktskräm dag och natt använder jag EMS-salvan från samma onlinebutik. Leveransen är snabb.

Som kosttillskott är zink otroligt effektivt mot rosacea och finnar. Även MSM i pulverform (svavel).

Sen kan jag rekommendera laser och diatermi mot just dom ytliga blodkärlen.

Jag anser att jag fått till en bra hudvårdsrutin nu, använder exuviance produkter och det hjälper mot det röda. Tyvärr har själva acnen varken blivit bättre eller sämre oavsett vad jag använt för produkter, den bara är där och älskar att vara det . Provade zink men det vart en hemsk kemisk reaktion inifrån. Det flammade upp mer än innan jag tog zink.
  • Anonym (TS)

Har nån av er provat mirvaso? Fick det utskrivet tillsammans med soolantra men hämtade inte ut det. Efter en kik på fass med en massa nonos vart jag rädd för att prova den. Vill ju inte gärna gå tillbaka till ruta ett nu när jag har själva rodnandet under något sånär kontroll.

• Anonym (Tetracykliner.)
    Anonym (TS) skrev 2018-10-08 05:47:30 följande:
    Har upplevt att dom funkar bra sålänge man äter dom. Nån månad efter jag slutat kommer det tillbaka:(
    Finns knappast något mer effektivt. Tog också ny omgång strax efter första. Slutligen försvan ndet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Tetracykliner.) skrev 2018-10-08 20:00:07 följande:

Finns knappast något mer effektivt. Tog också ny omgång strax efter första. Slutligen försvan ndet.

Kul att det funkade för dig iaf:)
  • Anonym (TS)
    Nani88 skrev 2018-10-09 10:46:25 följande:

Soolantra. Rekommenderas!!

Åh va kul o höra, du är den andra som säger det. Fick det utskrivet igår så nu håller jag tummarna
  • isolande
    Anonym (TS) skrev 2018-10-08 05:47:30 följande:
    Har upplevt att dom funkar bra sålänge man äter dom. Nån månad efter jag slutat kommer det tillbaka:(
    Min erfarenhet oxå. De fuckar upp magen och är dessutom antibiotika. Varför hålla på och käka det när förbättringen ändå bara är temporär?

Epi Duo använder jag. Receptbelagt men anibiotikafritt och i krämform, dvs fuckar inte upp hela systemet. Jag har även ätit Roaccutan när jag var yngre men det är ju inte att leka med. Skulle aldrig göra det igen.
  • Anonym (TS)
    isolande skrev 2018-10-10 16:17:58 följande:

Min erfarenhet oxå. De fuckar upp magen och är dessutom antibiotika. Varför hålla på och käka det när förbättringen ändå bara är temporär?

Epi Duo använder jag. Receptbelagt men anibiotikafritt och i krämform, dvs fuckar inte upp hela systemet. Jag har även ätit Roaccutan när jag var yngre men det är ju inte att leka med. Skulle aldrig göra det igen.

Hua ja, magen mår verkligen inte bra av det och tror det tog ett år innan den började bli sig själv efter senaste kuren. Hm googlade epiduo och det stod att den va för acne, är det läkaren som inte kan skilja på acne o rosacea eller verkade det som bästa alternativet för dig?

Åt roaccutan med, slutade på sjukhuset i 8dagar. Kan inte förstå hur fan dom kan skriva ut sånt, dessutom verkar det delas ut som godis nu för tiden. Jag gick på alla kontroller men det kom från absolut ingenstans för mig.
  • isolande
    Anonym (TS) skrev 2018-10-10 17:20:46 följande:
    Hua ja, magen mår verkligen inte bra av det och tror det tog ett år innan den började bli sig själv efter senaste kuren. Hm googlade epiduo och det stod att den va för acne, är det läkaren som inte kan skilja på acne o rosacea eller verkade det som bästa alternativet för dig?

Åt roaccutan med, slutade på sjukhuset i 8dagar. Kan inte förstå hur fan dom kan skriva ut sånt, dessutom verkar det delas ut som godis nu för tiden. Jag gick på alla kontroller men det kom från absolut ingenstans för mig.
    Jag hade acne som ung men nu är det rosacea med typ små finnar som inte går att klämma. Och Epi Duo är det enda som funkar på mig. Har provat typ allt på marknaden av andra krämer/piller, dieter osv och tillslut tyckte läkaren att jag skulle prova det = bingo.

Har dessutom börjat få finnar på axlarna (vilket jag aldrig haft innan) och där biter Epiduo oxå. Winwin Skrattande
  • isolande
    Anonym (TS) skrev 2018-10-10 17:20:46 följande:

Jag hade acne som ung men nu är det rosacea med typ små finnar som inte går att klämma. Och Epi Duo är det enda som funkar på mig. Har provat typ allt på marknaden av andra krämer/piller, dieter osv och tillslut tyckte läkaren att jag skulle prova det = bingo.

Har dessutom börjat få finnar på axlarna (vilket jag aldrig haft innan) och där biter Epiduo oxå. Winwin Skrattande
Svar på tråden Rosacea