• Anonym (TS)

Rosacea

Jag kan knappast vara den enda med rosacea. Det som dock verkar lite mer ovanlig är "rosaceafinnar". Är det nån som har såna och hur behandlar ni dom? Har ni nån mirakelmetod som hjälper? Det är irriterande när man vet att det inte är finnar men det ser ut som det.

• Svar på tråden Rosacea
  • MammaKajsa

Jag fick Soolantra utskrivet av min läkare, och sen försvann 99% av alla mina besvär av rosacean. Kan verkligen varmt rekommendera den krämen!

• Anonym (TS)
    MammaKajsa skrev 2018-10-07 17:45:46 följande:

Jag fick Soolantra utskrivet av min läkare, och sen försvann 99% av alla mina besvär av rosacean. Kan verkligen varmt rekommendera den krämen!

Tusen tack för tipset! Läste på lite och det låter onekligen otroligt bra. Ska genast kontakta läkare:)
  • MammaKajsa

Och det bästa är att jag använde den bara den rekomenderade perioden och sedan har jag i princip varit helt symtomfri.

Tänk om jag vetat om den krämen innan jag la en massa pengar på en behandling på hud-salong som inte hjäpte ett skvatt...

• Anonym (TS)
    MammaKajsa skrev 2018-10-07 18:38:46 följande:

Och det bästa är att jag använde den bara den rekomenderade perioden och sedan har jag i princip varit helt symtomfri.

Tänk om jag vetat om den krämen innan jag la en massa pengar på en behandling på hud-salong som inte hjäpte ett skvatt...

Gick o lasra mig i vintras då det är på vintern jag har mest problem. Tycker inte de gjort så mycket för mig heller. Får jag recept på soolantra och det funkar kommer jag bli lite bitter
  • Whitehorse1979

Jag fick tabletter och 2 krämer.

Det fungerade men man får inte vistas i solen när man tar tabletterna.

Soolantra har jag aldrig hört talas om.

• Anonym (Sara)

Lagt om kosten helt, googla antiinflammatorisk mat. Utesluter mejeriprodukter, socker ,gluten och snabba kolhydrater helt, samt kaffe och stark mat.

Rengör mig i ansiktet med paulas choice Redness Relief Cleanser. Använder du smink rekommenderar jag dig att först använda dig av en olja att tvätta bort sminket med typ mandelolja,jojobaolja eller arganolja. Som ansiktsvatten använder jag rosenvatten eller ett ansiktsvatten dr Eric Berg rekommenderar på youtube.(Du kan kolla in hans videos om just rosacea för han har massor av bra tips.) Du kan googla och beställa från bodystore.com (får inte skriva ut vad det heter här på fl utan att bli avstängd) som ansiktskräm dag och natt använder jag EMS-salvan från samma onlinebutik. Leveransen är snabb.

Som kosttillskott är zink otroligt effektivt mot rosacea och finnar. Även MSM i pulverform (svavel).

Sen kan jag rekommendera laser och diatermi mot just dom ytliga blodkärlen.

• Anonym (Tetracykliner.)

Tetracykliner är topp.

• Anonym (Iso)

Har också den acneliknande rosaceatypen. Jag undviker mejeriprodukter, socker och alkohol och stress så mycket jag kan - det motverkar min rosacea men tar inte bort besvären helt. Det enda som hjälpt mig långvarigt har varit isotretinoinbehandling (tabletter i sex månader). Har soolantrakräm men för mig var den inte någon mirakelmedicin tyvärr. Utomlands fungerade det även bra med en penicillinsort som hette amoixicillin - tog bort "finnarna" helt MEN bara så länge jag åt tabletterna och läkarna i Sverige är mer restriktiva med antibiotika så de ville inte skriva ut det eftersom jag i såfall behövt äta dem jämt. Oracea hjälpte inte alls för mig.

• Anonym (TS)
    Anonym (Tetracykliner.) skrev 2018-10-07 20:49:57 följande:

Tetracykliner är topp.

Har upplevt att dom funkar bra sålänge man äter dom. Nån månad efter jag slutat kommer det tillbaka:(
  • Anonym (TS)
    Anonym (Iso) skrev 2018-10-07 22:42:58 följande:

Har också den acneliknande rosaceatypen. Jag undviker mejeriprodukter, socker och alkohol och stress så mycket jag kan - det motverkar min rosacea men tar inte bort besvären helt. Det enda som hjälpt mig långvarigt har varit isotretinoinbehandling (tabletter i sex månader). Har soolantrakräm men för mig var den inte någon mirakelmedicin tyvärr. Utomlands fungerade det även bra med en penicillinsort som hette amoixicillin - tog bort "finnarna" helt MEN bara så länge jag åt tabletterna och läkarna i Sverige är mer restriktiva med antibiotika så de ville inte skriva ut det eftersom jag i såfall behövt äta dem jämt. Oracea hjälpte inte alls för mig.

Huvva, gick på iso precis när jag fick konstaterat rosacea. På den goda tiden hette det roaccutan och jag vart en punkt i statistiken, tyvärr slutade det inte så bra för mig med andra ord. Penicillin tål jag dåligt, blir sittande på dass från det jag börjar till jag till jag slutar kuren . Jag får sätta mitt hopp till soolantra eller bara inse att jag får se ut såhär resten av livet.
Svar på tråden Rosacea