• Anonym (TS)

Rosacea

Jag kan knappast vara den enda med rosacea. Det som dock verkar lite mer ovanlig är "rosaceafinnar". Är det nån som har såna och hur behandlar ni dom? Har ni nån mirakelmetod som hjälper? Det är irriterande när man vet att det inte är finnar men det ser ut som det.

• Svar på tråden Rosacea
  • Linda023

Jag blev rekommenderad Exuviance Hudvård. Hudterapeuten sa att jag jag nog har Rosacea. Borde jag också gå till en läkare ?

• Anonym (TS)
    Linda023 skrev 2019-01-12 23:04:13 följande:

Jag blev rekommenderad Exuviance Hudvård. Hudterapeuten sa att jag jag nog har Rosacea. Borde jag också gå till en läkare ?

Om du vill få konstaterat rosacea bör du besöka en läkare, men det ser klart ut som rosacea på bilden. Använder också exuviance numer och min hud tackar mig varje dag! Sen har jag använt soolantra i snart 4månader, vet inte om det här gjort nån större skillnad men får inte lika många "finnar" längre:). Har också hoppat på en ny kur IPL:)
  • Anonym (Jessicas123)
    Jag utvecklade hudsjukdomen Rosacea när jag väntade mitt första barn -93, provade diverse krämer utan resultat. Fick till sist Tetraslysal som fungerade efter 6 mån behandling (300 mg/dag). 
    När jag väntade mitt andra, tredje och fjärde barn var det samma visa, efter femte barnet fungerade inte alls. Har ätit Tetralysal 1-2 st á 300 mg dagligen mellan -04 tills våren -19.. Blev knappt lindrad. 

Jag har under åren provat: 
    Finacea x flera
    Rozex x flera
    Rozasol x 2
    Oracea  x 1
    Tetralysal  under 19 år
    Roaccutan x 3
    Dalacin x flera
    Fucidin x flera

Nu har jag fått Soolantra, är inne på min 4é v, och jag ser hemsk ut. Är det så att det som finns under huden drivs ut nu till en början???? Blir det bättre efter ett tag, eller ska jag ge upp???
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jessicas123) skrev 2019-09-10 19:11:07 följande:

Jag utvecklade hudsjukdomen Rosacea när jag väntade mitt första barn -93, provade diverse krämer utan resultat. Fick till sist Tetraslysal som fungerade efter 6 mån behandling (300 mg/dag). 

När jag väntade mitt andra, tredje och fjärde barn var det samma visa, efter femte barnet fungerade inte alls. Har ätit Tetralysal 1-2 st á 300 mg dagligen mellan -04 tills våren -19.. Blev knappt lindrad. 

Jag har under åren provat: 

Finacea x flera

Rozex x flera

Rozasol x 2

Oracea  x 1

Tetralysal  under 19 år

Roaccutan x 3

Dalacin x flera

Fucidin x flera

Nu har jag fått Soolantra, är inne på min 4é v, och jag ser hemsk ut. Är det så att det som finns under huden drivs ut nu till en början???? Blir det bättre efter ett tag, eller ska jag ge upp???

Jag fick soolantra utskriven och jag säger bara det, kämpa på! Jag fick finnar utan motstycke första veckorna men nu var det längesen min hud var så fin! Numer duttar jag bara soolantra på "finnarna" när dom dyker upp så försvinner dom ofta över natten ist för att hänga kvar i veckor.
  • Anonym (Melise)

Jag har haft bekräftad rosacea i 12 år. Har testat massor av medicin både i tablettform men också i salvor. De har endast hjälpt för stunden. För drygt ett år sedan höll jag på att ge upp, mått så dåligt av detta i så många år. Med en sista sökning på Google hittade jag Karin Herzogs hemsida. Köpte "minipaketet" för rosacea och Elizabeth Arden spf 50 (beställde den från en annan sida). Rosacea la sig efter några dagar, syntes inte alls två veckor senare och sedan dess har det bara synts pyttelite när jag slarvat med ansiktsvården. Helt galet! Men fasiken vad skönt att ha hittat något som funkar, och utan att stoppa i kroppen tabletter med biverkningar eller att behöva tänka på vad jag äter!

• Anonym (Jessicas123)

Tack för svar, jag ska kämpa på. Är så trött på att ha ont, svullna körtlar under käken, att känna mig äcklig och skitig. Är 45 år och har ständigt ett flertalet "finnar" , en känsla av att ha en inflammation i kroppen + att hyn är ärrad av massor av röd/lila märken, främst på hakan och runt munnen. 
    Jag får både bölder, plitor och vätskefyllda finnar, oftast med en djupt liggande inflammation som ej tömmer sig.
    Jag har inga problem med rodnad och ytliga blodkärl (typ 1).

• Anonym (TS)
    ananape311 skrev 2019-11-22 09:31:44 följande:

Serum mot rosacea ? lonzes.com/rosacease.htm Dottern min använt detta och det funkade bra

Ett annat serum jag börjat använda är exuviance antiredness calming serum. Får inte alls lika allvarliga flushar längre!
  • Anonym (Trött)

Hej, ni som har använt Soolantra, efter hur lång tid märkte ni nån effekt? Jag har smörjt mig varje kväll i två veckor nu men huden har bara blivit rödare, ingen bättring utan bara försämring hittills... Hur länge ska man kämpa?

• Anonym (P D)

(Trött) jag har perioral dermatit, dvs den svagaste formen av rosacea. Kämpat i år med det och fick nu Soolantra. Står att det kan ta upp till 3 mån innan det ger resultat. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Trött) skrev 2019-11-25 10:52:42 följande:

Hej, ni som har använt Soolantra, efter hur lång tid märkte ni nån effekt? Jag har smörjt mig varje kväll i två veckor nu men huden har bara blivit rödare, ingen bättring utan bara försämring hittills... Hur länge ska man kämpa?

De tog iaf nån månad. I början blev huden betydligt sämre än innan användning.
  • Anonym (Trött)

Ok, tack för svar! Får väl kämpa på ett tag till då...

Har ni andra kört med enbart Soolantra eller kombinerat med antibiotika?

Svar på tråden Rosacea