• Anonym (Mor till döttrar)

    Är ett barn av varje kön det bästa?

    Jag har två små döttrar men kan inte släppa tanken på att en familj ska bestå av en pojke och en flicka. För nån slags balans? Det känns som att de flesta som skaffar en trea antingen har två söner eller två döttrar, medan familjer med två barn av olika kön är mer nöjda med bara två. Som att de som tex har en son, och får en lillasyster blir mer glada, "nu har vi en av varje, vi är så lyckade". Eller är det bara jag som överdriver?

  • Svar på tråden Är ett barn av varje kön det bästa?
  • Jemp

    Vissa skaffar en trea av den anledningen, vissa av annan anledning och andra är nöjda med "bara" två barn även om de är av samma kön.

    Visst finns det många som tycker det är "bäst" med en av varje. Blir nästan provocerad av hur många gånger jag fått höra att det var tur att tvåan blev en tjej eller att hon är extra välkommen därför. Hade hon varit mindre välkommen om det varit en kille till?

    Visst får vi på ett sätt "uppleva båda" men det är ju inget som säger nåt om hur det blir. Man kan ju fortfarande fundera på hur det skulle vara om vi fått ett barn med helt annan personlighet osv vilket kan skilja lika mycket inom samma kön.

  • Anonym (Nja)

    Fast generellt så tror jag att de har mer ut av varandra om de är av samma kön. Åtminstone om det inte är så stor åldersskillnad. Sällan man hör att en bror och syster är varandras bästa vänner i vått och torrt (även om det så klart kan hända det med).

  • Anonym (Biobonus)
    Anonym (Nja) skrev 2018-10-08 23:29:04 följande:

    Fast generellt så tror jag att de har mer ut av varandra om de är av samma kön. Åtminstone om det inte är så stor åldersskillnad. Sällan man hör att en bror och syster är varandras bästa vänner i vått och torrt (även om det så klart kan hända det med).


    Min son och dotter är inte varandras bästa vänner men det beror nog mer på stor åldersskillnad än skillnad i kön. De har båda alltid haft många vänner av motsatta könet. De har haft förvånansvärt stor glädje av varandra trors åldersskillnaden, och jag tror inte de skulle varit närmare om de varit av samma kön.

    En fördel som jag tycker mig märka är att det blir mindre konkurrens mellan syskon av olika kön.
  • Anonym (!)

    Har 6 barn.

    Flicka född jan 2008

    Flicka född sep 2009

    Pojke född jan 2015

    Pojke född nov 2015

    Pojke född dec 2017

    Pojke född dec 2017

    Nu är ju våra döttrar lite äldre än pojkarna så vet inte om det är därför dom är tajtare. Vi skaffade inte våran 3a för att vi ville ha en pojke utan vi skaffade trean för vi ville ha ett till barn.

    Vi väntar våran sjua i februari-19 och enligt ultraljud är det en pojk till.

  • Anonym (Ida)

    Bästa ur vilken aspekt då?

    Möjligen om man tänker att man skulle bli mer "komplett " som förälder av att testa att uppfostra både en flicka och en pojke. Å andra sidan är ju barn så olika som individer.

    Själv har jag två av samma kön och tycker det är supersmidigt då de leker bra, kan ärva av varann mm.

  • Kendra

    Har en dotter sen tidigare och väntar nu en pojke. Jag hade alltid sett framför mig att jag skulle ha två flickor, eftersom jag själv hade en äldre syster. Så när de sa på UL att det var en pojk så fick jag en chock. Blev såklart glad för vilket som, men sörjer fortfarande lite att de förmodligen inte kommer ha samma syster-relation som jag själv hade med min 2 år äldre syster. Vi gjorde allt tillsammans, som barn, som tonåringar hade vi gemensamma vänner osv, och nu i vuxen ålder har vi barn samtidigt.. Kan känna mig lite sorgsen över att mina barn förmodligen inte kommer att ha det så även om de såklart inte hindrar dem från att stå varandra nära. Så för mig är inte flicka/pojke ett ideal.. 

  • Pope Joan II
    Kendra skrev 2018-10-09 11:20:47 följande:

    Har en dotter sen tidigare och väntar nu en pojke. Jag hade alltid sett framför mig att jag skulle ha två flickor, eftersom jag själv hade en äldre syster. Så när de sa på UL att det var en pojk så fick jag en chock. Blev såklart glad för vilket som, men sörjer fortfarande lite att de förmodligen inte kommer ha samma syster-relation som jag själv hade med min 2 år äldre syster. Vi gjorde allt tillsammans, som barn, som tonåringar hade vi gemensamma vänner osv, och nu i vuxen ålder har vi barn samtidigt.. Kan känna mig lite sorgsen över att mina barn förmodligen inte kommer att ha det så även om de såklart inte hindrar dem från att stå varandra nära. Så för mig är inte flicka/pojke ett ideal.. 


    Relationer är unika. Det finns ungefär ingenting som säger att dina barn skulle ha samma syskonrelation som du och din syster hade även om det barn du väntar nu skulle ha varit en flicka. 
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-10-09 00:44:45 följande:

    Min son och dotter är inte varandras bästa vänner men det beror nog mer på stor åldersskillnad än skillnad i kön. De har båda alltid haft många vänner av motsatta könet. De har haft förvånansvärt stor glädje av varandra trors åldersskillnaden, och jag tror inte de skulle varit närmare om de varit av samma kön.

    En fördel som jag tycker mig märka är att det blir mindre konkurrens mellan syskon av olika kön.


    Har tre hyfsat jämngamla döttrar och de är då tamejtusan inte bästa vänner största delen av tiden heller :,D medan jag är en sladdis med äldre bröder som jag alltid stått väldigt nära.
  • Kendra
    Pope Joan II skrev 2018-10-09 11:29:03 följande:
    Relationer är unika. Det finns ungefär ingenting som säger att dina barn skulle ha samma syskonrelation som du och din syster hade även om det barn du väntar nu skulle ha varit en flicka. 
    Nej, det vet jag såklart. Men man hoppas ju :) Min man och hans syster står varandra supernära och då är det ändå 5 år mellan dem, så det finns ju inget som säger att man inte kan ha nära relation med en syster/bror relation. 
  • Anonym (.)

    Nä jag har 4 systrar, är själv tjej och har haft en fantastiskt uppväxt med dom. 

Svar på tråden Är ett barn av varje kön det bästa?