• Anonym (Hjälp mig)

Förbjuda umgänge

En lång historia kort!

Pappan till mitt barn på 1 år och 2 månader!

* Suttit i fängelse 2 gånger för grov kvinnofridskränkning samt ölsmuggling sista gången för 3 år sedan.

* Psykisk och fysisk våld på sina 2 tidigare barn som valde i tio års ålder att inte vilja ha med han att göra mer. Idag är dom 20 och 22 och hatar honom.

* Misshandlat tonåringar som tillhört hans ex.

* Psykisk misshandel och även fysisk i alla hans förhållanden.

* Tappar humöret och slår sönder saker direkt o ofta.

* Misshandlat djur till döds.

* Stor alkolist och dricker väldigt ofta o då inte 1 öl utan 20

* kör full utan någon hänsyn till att han har barn

* dricker sig full i barns närhet och även när han är själv med spädbarn.

* alla kort han har på sina tidigare barn när dom var små sitter han med ena barnet i famnen o ett flak öl i andra.

* kan bara ord som fi*tta ho*a mm.

* skriker o gapar ständigt inför barnet

* Kan ej sköta hem mat eller städ

* är en äldre man närmare 50.

Jag har ensam vårdnad. Nu stämmer han mig för gemensam vårdnad och umgänge!

Jag vill absolut inte att han ska få något av De!

Finns de någon chans?

Jag har vittnen o även hans barn på min sida.

Vittnen att han kör full mm mm.

Jag valde FEL och jag vet. Men snälla hjälp mig nu!

Finns det någon chans eller är jag helt maktlös och måste gå med på tex umgänge.

Spelar för mig ingen roll att han får umgänge med kontakt person, de slutar ju till slut o han får vara ensam med barnet och de är ju då hans rätta sida kommer komma fram!

Vi ska på en förberedelse i tinget om en månad.

Vad kan hända då??

Han har inte träffat barnet på 5 månader.

Ge mig råd... ?

• Svar på tråden Förbjuda umgänge
  • Anonym (Nina)

Hej ts!

Vilken jobbig situation du är i. Jag förstår din frustration!

Många resonerar att pappan har lika mycket rätt till barnet som mamman. Att han inte kan städa spelar väldigt liten roll i sammanhanget, då det är något man kan få hjälp med. Att han är alkoholist är också något han kan få hjälp med, men då måste han ta den hjälpen med. Och det kan de lägga med i planen för att det ska kunna finnas ett umgänge. Även att han slagit personer tidigare kan de också se genom fingrarna på, då han inte slagit ert barn.

Jag hoppas inte han får igenom gemensam vårdnad, men umgängesrätten finns alltid.

Dock!! Så kan det fattas beslut om hur detta umgänget ska se ut, om det är varannan vecka/helg en helg i månaden, eller till och med 1 gång om året.

Min dotters pappa var helt olämpligt för att ha min dotter, då han är pedofil- men ändå har han rätt till umgängesrätt, det är helt jävla sjukt! Då kunde jag få igenom att kontakten skulle ske i sällskap av någon- 1 gång om året.

• Anonym (Nina)

Polisen fick hämta honom en av gångerna som han slog mig, då blev det automatiskt en anmälan (själv vågade jag aldrig). Och då fick han samhällstjänst och krav på behandling för alkoholproblem, med antabus.

Så det behöver tyvärr inte vara något hinder för ditt ex i rätten.

• Anonym (Hjälp mig)
    Anonym (Nina) skrev 2018-10-09 08:21:59 följande:

Hej ts!

Vilken jobbig situation du är i. Jag förstår din frustration!

Många resonerar att pappan har lika mycket rätt till barnet som mamman. Att han inte kan städa spelar väldigt liten roll i sammanhanget, då det är något man kan få hjälp med. Att han är alkoholist är också något han kan få hjälp med, men då måste han ta den hjälpen med. Och det kan de lägga med i planen för att det ska kunna finnas ett umgänge. Även att han slagit personer tidigare kan de också se genom fingrarna på, då han inte slagit ert barn.

Jag hoppas inte han får igenom gemensam vårdnad, men umgängesrätten finns alltid.

Dock!! Så kan det fattas beslut om hur detta umgänget ska se ut, om det är varannan vecka/helg en helg i månaden, eller till och med 1 gång om året.

Min dotters pappa var helt olämpligt för att ha min dotter, då han är pedofil- men ändå har han rätt till umgängesrätt, det är helt jävla sjukt! Då kunde jag få igenom att kontakten skulle ske i sällskap av någon- 1 gång om året.

Skönt att du ändå bara måste stå ut 1 gång om året!

Enligt han själv är han inte alkolist så någon hjälp lär han aldrig ta emot.

Känns som detta är helt hopplöst alltså.
  • Anonym (K)

Kan inte tänka mig att han får umgänge ensam med barnet om de inte träffas så länge. Inte längre fram heller. Blir som "bäst" bevakat med soctant med.

Ring soc och fråga hur det kan bli om du är orolig.

• Kjell2

Du och ditt ombud få ta en funderare på vad du kan acceptera och vad som du absolut inte vill. Med stor sannolikhet kommer han få någon form av umgänge även om du motsätter dig. Funkar det umgänget bra kan han sen få mera.

En variant kan vara att du stödjer umgänge men att det ska vara övervakat, regelbundet och inte för länge. En del strulputtar kommer vägra ur sig på de vilkoren och på så sätt straffa bort sig. Andra kommer acceptera och sen inte klara att sköta det.

Funkar det övervakade umgänget komemr han sen stegvist få mera, vilket kanske är bra då barnen kan bygga upp en relation med sin far.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Hjälp mig) skrev 2018-10-09 08:01:58 följande:
    De är en muntlig förberedelse. Om jag inte går med på hans förslag vad händer då? Kan dom ge honom umgängesrätt under tiden på huvudförhandling trots bevis på hur han är? Och vittnen.
    Ja, tingsrätten kan fatta ett sk intermistiskt beslut om umgänge. Det är ett tillfälligt beslut som vanligtvis gäller fram till HUF.

Även interimistiska beslut utgår dock från barnets bästa. Tingsrätten kommer alltså inte besluta om umgängesrätt för pappan bara för att han yrkar det och ni inte kan enas om en förlikning, utan endast om den bedömer att det är vad som är bäst för ert barn. Därför är det viktigt att ni har informerat tingsrätten om alla relevanta omständigheter och lämnat in bevisning som visar att inte bara delad vårdnad utan även umgänge är olämpligt.

Men mitt råd är fortfarande att du bör prata med ditt ombud. Hen är insatt i ditt unika fall och ska dessutom ge dig allmän information kring processen.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (Vilka bra sidor?) skrev 2018-10-09 07:14:40 följande:

Vilka goda sidor har han? Du har ju valt honom minst två gånger. Minst en gång har du tänkt att han var riktigt attraktiv och verkade vara tillräckligt bra pappa för att ha sex med. Och en gång har du tagit beslutet att han var bra nog att bli pappa till ditt barn. Nu radar du upp allt dåligt men någon bra sida har du uppenbarligen sett.

och fadern visade säkert alla dessa negativa sidor för ts, när dom blev ihop? Eller hur? Det finns faktiskt möjlighet att dessa negativa sidor, kom senare i förhållandet, som ts då inte visste om. Vet du allt om alla människor, och hur dom fungerar, i första mötet med en människa?
  • Anonym (micke)
    Anonym (Hur) skrev 2018-10-09 10:06:12 följande:
    och fadern visade säkert alla dessa negativa sidor för ts, när dom blev ihop? Eller hur? Det finns faktiskt möjlighet att dessa negativa sidor, kom senare i förhållandet, som ts då inte visste om. Vet du allt om alla människor, och hur dom fungerar, i första mötet med en människa?
    Barnet är 1 år 2 månader, hon blev snabbt gravid efter som träffats så deras förhållande borde vara 2.5 år ?
    Skulle han hunnit med att sitta i fängelse 2 gånger under denna tid samt hela listan
    hon räknar upp ?  Knappast. 
    Mannen är snart 50 år med en meritlista som psykopat och kåkfarare.
    Bra val av pappa till sitt barn.

Det värsta är att han kommer få någon form av umgänge, om han sköter det så
    kommer det utökas. Man utgår från barnets behov av att träffa båda föräldrar.

• Anonym (Hur)
    Anonym (micke) skrev 2018-10-09 10:18:35 följande:

Barnet är 1 år 2 månader, hon blev snabbt gravid efter som träffats så deras förhållande borde vara 2.5 år ?

Skulle han hunnit med att sitta i fängelse 2 gånger under denna tid samt hela listan

hon räknar upp ?  Knappast. 

Mannen är snart 50 år med en meritlista som psykopat och kåkfarare.

Bra val av pappa till sitt barn.

Det värsta är att han kommer få någon form av umgänge, om han sköter det så

kommer det utökas. Man utgår från barnets behov av att träffa båda föräldrar.

fortfarande vet man inte allt om sina medmänniskor. Man kan leva länge i ett förhållande där den andra döljer saker för en. Efter en tid, så får man reda på saker, förhoppningsvis. Även du, talar nog inte om allt, för alla med en gång? Faktum är att skulden ska läggas där den hör hemma. I detta fall är det fadern som beteer sig illa. Han har ett val att beteer sig bra. Han kan välja att handla rätt. Ts ska inte få bördan på sig, för att en annan person beteer sig illa..
  • Anonym (Eva)

Tyvärr så är umgängesrätten stark. Det finns nästan inget som kan stoppa det. Han får säkert igenom det med kontaktperson om du begär det.

Min ex man är helt olämligt ändå får han sitt umgänge.

Svar på tråden Förbjuda umgänge