Colada skrev 2018-10-09 19:22:01 följande:
Intressant diskussion förvisso men som TS är jag inte intresserad av hur man definierar begrepp. Jag är intresserad av vad ni tänker om min flickvän. Om hon har asperger eller bara är egocentrisk, självisk och ointresserad av andra inkl. mig.
Har hon asperger, tänker jag att jag får ha mer förståelse för hennes egofixering, eller tänker jag fel? Vill ju helst att hon bara ska vara intresserad av mig på ett normalt vis. Vet inte om jag tänker rätt att man ska ha större förståelse för hennes egofixering om det beror på asperger. Det kan ju i och för sig förklara hennes beteende men det gör det ju inte mindre jobbigt för mig. Är väldigt kär i henne men också väldigt förbryllad av hennes beteende. Hur ska jag resonera?
Svar ja, hon låter faktiskt aspig. Det är förstås upp till en själv om man vill acceptera mer för att/om någon har en funktionsnedsättning. Särskilt när nedsättningen sitter på personligheten, sättet och påverkar det mellanmänskliga. Jag lever med det för att jag valt det. En annan tid och plats i livet har jag valt bort det hos en partner, och därmed partnern.
Sedan får du "tåla" att man inte äger trådar på det viset att andra inte får korrigera varandras missuppfattningar som hör till ämnet autism. Det här är ett diskussionsforum och ingen strikt frågelåda.