• pyssel

Är det asperger

Anonym (Vetifan) skrev 2018-10-09 12:29:01 följande:

Tveksamt.

En med asperger tar allt bokstavligt. Om du säger till henne att slänga koppen i disken så gör hon det. Slänger den alltså, inte sätter den som man menade.

Det är svårt att ha en normal konversation eftersom de med asperger har svårt att tolka uttryck med andra människor.

De snöar gärna in på saker. Intressen.

Det låter som att ni behöver professionell hjälp.

Det kan röra sig om nått annat

Så onyanserat som "tar allt bokstavligt", nej så är det verkligen inte! Det varierar oerhört hur "allvarlig" den konkreta ord- och begreppsförståelsen är. Ibland kan bara någon som är väldigt insatt i autism märka av mindre svårigheter med glidandet mellan det väldigt abstrakta och väldigt konkreta i språket hos en vuxen som är mkt högfungerande jämfört med andra med samma funktionsnedsättning.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (mmmm) skrev 2018-10-09 17:52:10 följande:

Det heter högfungerande autism, om man nu ska säga det. Idag säger man annars diagnos inom autismspektrum och det innefattar det gamla begreppet asperger och alla andra med någon form av autism. Sedan sätter man grader istället. En med asperger får oftast siffran 1, dvs den svagaste graden. 

Högfungerande är en tilläggsbeskrivning, en förklaring av en funktionsnivå - det är inte en del av någon diagnos. Under många år har det också använts för att betona att personen med autism inte hade en intellektuell funktionsnedsättning. Detta var vanligt att lägga till som en beskrivning om personen inte fick en aspergerdiagnos utan istället en autismdiagnos, t.ex pga försenad talutveckling.
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Salmiakk skrev 2018-10-09 13:05:05 följande:

Är hon 40+ så bör nån annan ha märkt detta för länge sen.... ex släktingar, skola etc.

Har ett antal nydiagnosticerade 30-50åringar i min närhet/bekanta. Omdömet "egen" och "udda" lever många med utan diagnos. Märkt, det har nog många gjort
    Alla hästar hemma
  • pyssel
    Colada skrev 2018-10-09 19:22:01 följande:

Intressant diskussion förvisso men som TS är jag inte intresserad av hur man definierar begrepp. Jag är intresserad av vad ni tänker om min flickvän. Om hon har asperger eller bara är egocentrisk, självisk och ointresserad av andra inkl. mig.

Har hon asperger, tänker jag att jag får ha mer förståelse för hennes egofixering, eller tänker jag fel? Vill ju helst att hon bara ska vara intresserad av mig på ett normalt vis. Vet inte om jag tänker rätt att man ska ha större förståelse för hennes egofixering om det beror på asperger. Det kan ju i och för sig förklara hennes beteende men det gör det ju inte mindre jobbigt för mig. Är väldigt kär i henne men också väldigt förbryllad av hennes beteende. Hur ska jag resonera?

Svar ja, hon låter faktiskt aspig. Det är förstås upp till en själv om man vill acceptera mer för att/om någon har en funktionsnedsättning. Särskilt när nedsättningen sitter på personligheten, sättet och påverkar det mellanmänskliga. Jag lever med det för att jag valt det. En annan tid och plats i livet har jag valt bort det hos en partner, och därmed partnern.

Sedan får du "tåla" att man inte äger trådar på det viset att andra inte får korrigera varandras missuppfattningar som hör till ämnet autism. Det här är ett diskussionsforum och ingen strikt frågelåda.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Är det asperger