Är det asperger
Colada skrev 2018-10-09 19:22:01 följande:
Intressant diskussion förvisso men som TS är jag inte intresserad av hur man definierar begrepp. Jag är intresserad av vad ni tänker om min flickvän. Om hon har asperger eller bara är egocentrisk, självisk och ointresserad av andra inkl. mig.
Har hon asperger, tänker jag att jag får ha mer förståelse för hennes egofixering, eller tänker jag fel? Vill ju helst att hon bara ska vara intresserad av mig på ett normalt vis. Vet inte om jag tänker rätt att man ska ha större förståelse för hennes egofixering om det beror på asperger. Det kan ju i och för sig förklara hennes beteende men det gör det ju inte mindre jobbigt för mig. Är väldigt kär i henne men också väldigt förbryllad av hennes beteende. Hur ska jag resonera?
Och oavsett om det beror på dessa trauman eller på Asperger så kan det ju bli bättre om man kommunicerar lite bättre. Har du inte pratat med henne om detta? Förresten så är det feltänkt om du tror att folk med Asperger inte frågar andra hur det är eller inte ger komplimanger för att de är själviska. Snarare har de själva inte så stort behov av komplimanger eller att andra frågar hur det är och tror att det är så för andra också. Så gör ju alla människor - utgår ifrån sig själva och tro att andra har liknande behov. Eller så har en del också svårt att sätta sig in i andra överhuvudtaget. Men det är i regel inte så att de vill ha all uppmärksamhet själva.