jrockyracoon skrev 2018-11-06 21:24:14 följande:
Poängen med att berätta för din man om dina känslor är att stoppa dig från att göra något du kommer att ångra. Det är rätt på flera sätt, t.ex. att det är riktigt att du vänder dig till honom när du har problem med relationen, för din lust för andra män är givetvis ett problem i er relation. Ett annat skäl som jag redan nämnt är att det mycket sannolikt tar bort spänningen från relationen med den här andra.
Du resonerar enligt mig helt galet. Du tänker att du borde berätta för din man efter att du varit otrogen men inte innan. Hur går det ihop? Det är ju bättre att berätta innan eftersom då har ni ju bra chanser att hitta en lösning på det innan det går för långt. Efter en ev. otrohet kommer givetvis er relation bli väldigt skadad för flera år framåt.
Jag misstänker att dina ord i ovanstående inlägg kommer från den fega delen inom dig, som inte vill stå för dina handlingar och tankar och känslor, och framförallt för ditt ansvar gentemot den du har valt att bilda familj och samliv med. Jag förstår om du inte vill berätta, och att det är en väldigt jobbig sak - men det jag noterar här är att du ljuger för dig själv om orsaken till det, och det är inte ok. Så om du inte vill berätta, säg det, men erkänn då samtidigt att du vägrar för att du är för feg att stå för det du har gjort och/eller fortfarande har en önskan om att ha sex med den andra.
En annan falsk sak som du framför är att det "bara" har hänt saker i ditt huvud. Du fattar väl att du har gått väldigt långt i otroheten genom att kära ner dig i en annan man? Vakna! Du har gått fram till klippkanten och står där med ena foten och dinglar och sedan säger du att det inte är någon panik för du har inte ramlat ner än. Du är på vippen att gå hela vägen i en otrohetsaffär, men vägrar se det, och vägrar ta ansvar för det. Du behöver skåda sanningen i ansiktet innan det är för sent!
Visst är det bra att du har startat tråden och försöker reflektera, men du behöver även tillerkänna ansvar för vad du sysslar med, och släcka den där kåtheten för den andra mannen inom dig som hotar din framtida lycka med din man.
Ge upp killen, och börja gå i parterapi med din man och jobba med era problem istället på ett mer konstruktivt sätt! (Ja, ni har ett problem om du har varit så attraherad av en annan man som du uppgett)
Jag ser inte att min man eller vårt förhållande mår bättre av att jag berättar att jag är tänd på en annan. Jag ser noll vinning i att såra min man med det i det här läget. Det här är än så länge min känslomässiga härva att reda ut, så länge jag inte gjort eller sagt något. Men oavsett utgång så tror jag absolut att det kan vara klokt med parterapi om detta skadar relationen mellan min man och mig. Jag har dock ingen allmän ?lust för andra män? - utan det är enbart just denna man. Och jag måste ju själv reda ut, och ta ansvar för det. Det ska inte min man behöva. Mitt ansvar nu är främst om jag fixar att bryta kontakten med den här mannen, mer än absolut nödvändigt för jobbet. Jag inser mitt ansvar i att låta känslorna växa istället för att kväva dem.