• UndrandeSökare

    Vi som planerar äggdonation 2019

    Hej !

    Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

    Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

    Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

    Här kan vi samlas och prata !

    Några boktips för den som vill läsa om donation:

    Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

    Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

    Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

    Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

    ? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

    Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

    Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

    ? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

  • Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    Fertilitetsresa skrev 2020-03-03 10:35:05 följande:

    Men kan jag göra det utan finskt recept? Jag menar recept på Progesteron har jag ju, men inte prednisol? Klart jag kan försöka muntligt men godkänns det?


    Kan ju vara värt att testa med andra gyn tänker jag. Berätta om att du har problem att få embryot att fästa och att du har läst att prednisolon tabletter kan hjälpa.

    För mer info om prednisolon och fertilitetsproblem köp och läs boken "is your body babyfriendly" av Alan E Beer. Finns hos tex Adlibris och Bokus.

    Se också infon om Mensblodtestet som jag la in i denna tråd igår. Man fyller ett urinprovrör med mensblod och spder med lite koksallösning och skickar till labbet i Aten (i en vadderad påse) för analys. Om baciller hittas får både mannen ich kvinnan varsin antibiotikakur. Googla på ivfSerum infection screening för mer info.
  • Limarie
    Fertilitetsresa skrev 2020-03-03 10:35:05 följande:
    Men kan jag göra det utan finskt recept? Jag menar recept på Progesteron har jag ju, men inte prednisol? Klart jag kan försöka muntligt men godkänns det?
    Muntligt godkänns inte. Jag fick förr Prednisolon utskriven av min husläkare pga allergi. Skulle resa utomlands och bad om det då jag skulle vara långt bort från sjukvård och sa att jag var livrädd för att något sticka mig och så finns inget jag kan göra. Köptes direkt av henne. Du kan prova en liknande historie.
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Limarie

    Nu är jag lite nyfiken hur er första trimester var.

    Jag är nu i v 6+6 och lyckan skulle vara stor men istället går jag mer och mer in i en negativ spiral som är präglad av sömnlöshet och oro.

    I fredags såg vi det lilla hjärta slår men att de såg en liten blödning bakom hinnesäcken gjorde att jag vara skrämdes upp. Att höra sedan från BM och även från kliniken i Tjeckien att det bara är "wait and see" gjorde mig inte direkt lugnande. Nu har jag själv ingen aktiv blödning men varje gång till toaletten är jobbigt. Jag har drömt om att få en blödning osv.

    Jag somnar oftast bra men det är så att jag vaknar nästan varje timme (och då är jag inte alls aktiv orolig och kan oftast somnar om bra). Det är så svårt att veta vad som är nu hormonellt och vad som är ångesten (och hur mycket oro är "normal"), ffa för oss som har varit med om en lång resa till denna graviditet.

    Jag vill jobba men klarade det inte med tröttheten och jag har inte ens några symtom i form av illamående (vilket också oroar mig något trots att jag förstår att alla är olika).

    Att ha molvärk nu igen i nedre regionen gör saken inte bättre (varit där sist för 10 dagar sedan). Jag vet, det är nog växtvärk men alla nya symtom, försvunna symtom skapar nya tankar.

    Jag har nu pratat med min fina chef, han har faktiskt fixat en tid till en psykolog och jag sjukskriver mig nu på 25%. Känner ändå att jag måste jobba för att ha något att göra.

    Berätta gärna hur det var för er, fysiskt men ffa mentalt. Blev ni lugnare efter v 12?


    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Frazze
    Limarie skrev 2020-03-03 11:26:10 följande:

    Nu är jag lite nyfiken hur er första trimester var.

    Jag är nu i v 6+6 och lyckan skulle vara stor men istället går jag mer och mer in i en negativ spiral som är präglad av sömnlöshet och oro.

    I fredags såg vi det lilla hjärta slår men att de såg en liten blödning bakom hinnesäcken gjorde att jag vara skrämdes upp. Att höra sedan från BM och även från kliniken i Tjeckien att det bara är "wait and see" gjorde mig inte direkt lugnande. Nu har jag själv ingen aktiv blödning men varje gång till toaletten är jobbigt. Jag har drömt om att få en blödning osv.

    Jag somnar oftast bra men det är så att jag vaknar nästan varje timme (och då är jag inte alls aktiv orolig och kan oftast somnar om bra). Det är så svårt att veta vad som är nu hormonellt och vad som är ångesten (och hur mycket oro är "normal"), ffa för oss som har varit med om en lång resa till denna graviditet.

    Jag vill jobba men klarade det inte med tröttheten och jag har inte ens några symtom i form av illamående (vilket också oroar mig något trots att jag förstår att alla är olika).

    Att ha molvärk nu igen i nedre regionen gör saken inte bättre (varit där sist för 10 dagar sedan). Jag vet, det är nog växtvärk men alla nya symtom, försvunna symtom skapar nya tankar.

    Jag har nu pratat med min fina chef, han har faktiskt fixat en tid till en psykolog och jag sjukskriver mig nu på 25%. Känner ändå att jag måste jobba för att ha något att göra.

    Berätta gärna hur det var för er, fysiskt men ffa mentalt. Blev ni lugnare efter v 12?


    En kompis till mig hade en liten blödning bakom hinnsäcken. Det kallas någor särskilt dom jag inte kommer ihåg nu. Hon blödde lite lätt emellanåt i några veckor, men inga problem alls. De hade koll på det och nu har hon en bebis på snart 5 månader kommer gå bra ska du se! Jag själv mådde då pyton från mina mediciner att jag nästan ångrade att jag gjort äd. Men idag när han ligger i min famn el intill mig i sängen så ångrar jag varenda sekund som jag ens tänkte den tanken. Jag är så otroligt förälskad i min lilla klimp så jag skulle lätt göra om den graviditeten igen för att få den lille en gång till Underbara lilla mirakel!
  • Limarie
    Frazze skrev 2020-03-03 13:07:34 följande:
    En kompis till mig hade en liten blödning bakom hinnsäcken. Det kallas någor särskilt dom jag inte kommer ihåg nu. Hon blödde lite lätt emellanåt i några veckor, men inga problem alls. De hade koll på det och nu har hon en bebis på snart 5 månader kommer gå bra ska du se! Jag själv mådde då pyton från mina mediciner att jag nästan ångrade att jag gjort äd. Men idag när han ligger i min famn el intill mig i sängen så ångrar jag varenda sekund som jag ens tänkte den tanken. Jag är så otroligt förälskad i min lilla klimp så jag skulle lätt göra om den graviditeten igen för att få den lille en gång till Underbara lilla mirakel!
    Det kallas för subchorionisk hematom. Eller subchorionic hematoma.

    Trevligt, varför måste jag få detta nu? Bokat in mig till en privat gyn nästa tisdag. Vill veta om det ökar i storleken eller inte.
    Embryodonation 02/2020-Äggdonation 01/2020 avbruten-AMH 0,9 (34 år) /spermafaktor - 2 IVF 2019 med ICSI - 0 av 9 ägg befruktades
  • Snurranfian
    Limarie skrev 2020-03-03 11:26:10 följande:

    Nu är jag lite nyfiken hur er första trimester var.

    Jag är nu i v 6+6 och lyckan skulle vara stor men istället går jag mer och mer in i en negativ spiral som är präglad av sömnlöshet och oro.

    I fredags såg vi det lilla hjärta slår men att de såg en liten blödning bakom hinnesäcken gjorde att jag vara skrämdes upp. Att höra sedan från BM och även från kliniken i Tjeckien att det bara är "wait and see" gjorde mig inte direkt lugnande. Nu har jag själv ingen aktiv blödning men varje gång till toaletten är jobbigt. Jag har drömt om att få en blödning osv.

    Jag somnar oftast bra men det är så att jag vaknar nästan varje timme (och då är jag inte alls aktiv orolig och kan oftast somnar om bra). Det är så svårt att veta vad som är nu hormonellt och vad som är ångesten (och hur mycket oro är "normal"), ffa för oss som har varit med om en lång resa till denna graviditet.

    Jag vill jobba men klarade det inte med tröttheten och jag har inte ens några symtom i form av illamående (vilket också oroar mig något trots att jag förstår att alla är olika).

    Att ha molvärk nu igen i nedre regionen gör saken inte bättre (varit där sist för 10 dagar sedan). Jag vet, det är nog växtvärk men alla nya symtom, försvunna symtom skapar nya tankar.

    Jag har nu pratat med min fina chef, han har faktiskt fixat en tid till en psykolog och jag sjukskriver mig nu på 25%. Känner ändå att jag måste jobba för att ha något att göra.

    Berätta gärna hur det var för er, fysiskt men ffa mentalt. Blev ni lugnare efter v 12?


    Jag kan berätta hur det varit för mig. Jag har varit på 3 UL än sålänge. Det är 1 v sedan mitt senaste och jag är redan orolig. Jag fastnar lätt i det som är negativt och hör inte det som är bra. Jag fick ta om min blodgruppsgruppering pga hittade antikroppar. Detta oroar mig nu. Snart gått en v sen de tog andra provet...inget svar ännu. Jag tror att jag kommer hitta saker att oroa mig för hela tiden... det hör till... men försöker verkligen ta det dag för dag. Det ÄR verkligen bara wait and see med graviditeter. Går in i v.13 om två dagar.... liiite lugnare kanske men inte mkt. Men vi klarar detta...eller hur? :) Vi är starka! Kraaam!!
  • bonzo
    nypan78 skrev 2020-02-26 10:28:35 följande:

    Hej alla

    efter ännu ett misslyckad IVF försök är vi nu inne på att övergå till ÄD men här i Sverige. Då vi har gått på Linnekliniken i alla år och de även erbjuder ÄD tänker vi nog stanna där, då vi är redan är inne i systemet så att säga.

    Någon mer här som funderar på ÄD här i Sverige i privat regi framför allt? Vad bör man tänka på? De har ju inte riktigt kommit på alla rutiner kring ÄD där. Hur många blastos borde man få garanterad per omgång tycker ni? När man satsar  så mkt pengar vill man ju få ut nåt också...i prislistan står just nu att det kostar 68000kr med ÄD där. Bör ju ingå minst en återföring och några på is?

    Enligt samtal med läkaren där gör man först befruktning för att sedan frysa ner alla blastisar, sedan får man tillbaka ett åt gången som FET i naturlig eller stimulerad cykel.

    Tacksam för svar och synpunkter från er.

    Kram


    Vet du om det är frysta ägg man får på Linné eller färska? Ganska stor skillnad i chansen att lyckas som jag har förstått ..
  • SuzieZ

    Hej! Är det någon som fött barn genom ÄD som gått över tiden (förbi BF)? Hur många dagar i så fall? Har ni blivit igångsatta sedan?

    Som vanligt verkar det vara olika riktlinjer i olika regioner, och även mellan olika sjukhus i samma region!! Vi fick först veta att vi max skulle gå över tiden en vecka.. Men nu verkar det ev. kunna gå upp emot två veckor.. Känns inte så bra med tanke på ökad blödningsrisk och även risk för tillväxthämningar m.m. Och den vanliga oron som alltid finns där såklart att något ska hända pyret under tiden!!

    Vissa regioner förordar igångsättning (induktion) på BF, vissa i v.40, vissa enligt vanliga riktlinjer för igångsättning (dvs Max två veckor över tiden..).

    Tacksam för svar!

  • PeeWee44
    SuzieZ skrev 2020-03-06 10:20:26 följande:

    Hej! Är det någon som fött barn genom ÄD som gått över tiden (förbi BF)? Hur många dagar i så fall? Har ni blivit igångsatta sedan?

    Som vanligt verkar det vara olika riktlinjer i olika regioner, och även mellan olika sjukhus i samma region!! Vi fick först veta att vi max skulle gå över tiden en vecka.. Men nu verkar det ev. kunna gå upp emot två veckor.. Känns inte så bra med tanke på ökad blödningsrisk och även risk för tillväxthämningar m.m. Och den vanliga oron som alltid finns där såklart att något ska hända pyret under tiden!!

    Vissa regioner förordar igångsättning (induktion) på BF, vissa i v.40, vissa enligt vanliga riktlinjer för igångsättning (dvs Max två veckor över tiden..).

    Tacksam för svar!


    Jag födde med planerat kejsarsnitt vecka 38+1, tror inte jag hade fått gå mycket längre utan igångsättning pga massa risker. Bör i Stockholm.

    Vilken vecka är du i nu? Kram
  • SuzieZ
    PeeWee44 skrev 2020-03-06 10:29:11 följande:

    Jag födde med planerat kejsarsnitt vecka 38+1, tror inte jag hade fått gå mycket längre utan igångsättning pga massa risker. Bör i Stockholm.

    Vilken vecka är du i nu? Kram


    40+1 så en dag förbi BF.. Men jag har ingen tid bokad förrän nästa onsdag hos BM.. Sen ska ju hon skicka remiss till förlossningen för bedömning av igångsättning och då har vi ju redan gått över en vecka innan de ens gjort den bedömningen/undersökningen!

    Men tror jag ringer direkt till Förlossningen idag och kollar om de kan göra en undersökning (skulle även gärna vilja göra ett till UL för att se att tillväxten är bra, senaste UL var i v.32 för oss..).
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019