• hejhej185

    Betala för att bo hemma?

    Hej, jag är en kille på 19 år och undrar vad ni tycker om det är;

    Jag betalar min egen mat (då jag äter både lunch och middag på jobbet), försäkringar, fackavgifter, egna kläder, bilkostnader och har betalat i princip allt i mitt eget rum. Men samtidigt måste jag betala 4000 varje månad till mina föräldrar. Är detta rimligt tycker ni? Om inte vad skulle vara en rimlig kostnad?

    MVH

  • Svar på tråden Betala för att bo hemma?
  • villbusa
    kela t skrev 2018-10-23 16:21:25 följande:

    Majoritet av föräldrar skiter nog i vad som händer deras barn..


    Tvärtom är majoriteten väldigt engagerade i hur det går för barnen!
  • kela t
    villbusa skrev 2018-10-23 17:52:55 följande:

    Tvärtom är majoriteten väldigt engagerade i hur det går för barnen!


    Ja det kan man ju fundera över när det finns t.ex. cancer och annat skit..var så god mitt barn här får du lite cancer..
  • Långbenopluto
    kela t skrev 2018-10-23 18:05:49 följande:
    Ja det kan man ju fundera över när det finns t.ex. cancer och annat skit..var så god mitt barn här får du lite cancer..
    Cancer?? Vad har cancer med detta att göra??
  • kela t
    Salmiakk skrev 2018-10-23 18:14:57 följande:

    Cancer?? Vad har cancer med detta att göra??


    Att man ska tänka sig för innan man går och skaffar barn..vet aldrig hur de blir..att de håller så hårt i plånboken när de fått ett jobb att föräldrarna kastar ut dem..
  • Långbenopluto
    kela t skrev 2018-10-23 18:22:23 följande:
    Att man ska tänka sig för innan man går och skaffar barn..vet aldrig hur de blir..att de håller så hårt i plånboken när de fått ett jobb att föräldrarna kastar ut dem..
    Oj... har du funderat på att söka hjälp av psykolog eller liknande?

    Att dra såna paralleller som du gör inte så normalt....
  • villbusa
    kela t skrev 2018-10-23 18:22:23 följande:

    Att man ska tänka sig för innan man går och skaffar barn..vet aldrig hur de blir..att de håller så hårt i plånboken när de fått ett jobb att föräldrarna kastar ut dem..


    Jag vet inte hur du kopplar det till cancer? Annars är det ganska normalt att barn flyttar hemifrån när de får egen inkomst.
  • Tiina87
    kela t skrev 2018-10-23 18:05:49 följande:

    Ja det kan man ju fundera över när det finns t.ex. cancer och annat skit..var så god mitt barn här får du lite cancer..


    Vad har cancer ned saken att göra?

    Hur gammal är du egentligen?
  • kela t
    Tiina87 skrev 2018-10-23 20:09:03 följande:

    Vad har cancer ned saken att göra?

    Hur gammal är du egentligen?


    Cancer är gratis..men inte att bo hemma tydligen..
  • villbusa
    kela t skrev 2018-10-23 21:00:05 följande:

    Cancer är gratis..men inte att bo hemma tydligen..


    Ingen bor "hemma" utan att betala för sig. Även om du är skuldfri har du driftskostnader. El vatten avlopp värme underhåll etc. När barnen skaffat sig egen inkomst ska föräldrar kunna tänka sig att skaffa mindre billigare bekvämare eller helt enkelt annat boende som fyller andra behov än barnfamiljens. Det är ingen självklarhet att barn ska bo kvar hemma när de skaffat egen inkomst eller ens efter gymnasiet. Det är upp till varje förälder att sätta de gränser de anser är rimliga efter deras förutsättningar.

    Här hemma har vi sagt att det finns en säng att sova i och mat på bordet så länge vi bor kvar i huset.

    Men efter körkort och student tar vi inga mer kostnader för hobby fritid etc. Då får de själva räkna med att dra in pengar till via extrajobb vid sidan av studier eller heltidsjobb.

    Tänker de bo kvar när de fått jobb får de bidra efter förmåga... alltså efter inkomst.
  • kela t
    villbusa skrev 2018-10-23 21:22:50 följande:

    Ingen bor "hemma" utan att betala för sig. Även om du är skuldfri har du driftskostnader. El vatten avlopp värme underhåll etc. När barnen skaffat sig egen inkomst ska föräldrar kunna tänka sig att skaffa mindre billigare bekvämare eller helt enkelt annat boende som fyller andra behov än barnfamiljens. Det är ingen självklarhet att barn ska bo kvar hemma när de skaffat egen inkomst eller ens efter gymnasiet. Det är upp till varje förälder att sätta de gränser de anser är rimliga efter deras förutsättningar.

    Här hemma har vi sagt att det finns en säng att sova i och mat på bordet så länge vi bor kvar i huset.

    Men efter körkort och student tar vi inga mer kostnader för hobby fritid etc. Då får de själva räkna med att dra in pengar till via extrajobb vid sidan av studier eller heltidsjobb.

    Tänker de bo kvar när de fått jobb får de bidra efter förmåga... alltså efter inkomst.


    Härbärget då..?
  • XaHHa

    När jag bodde hemma och hade inkomst så var det en självklarhet för mig att betala för hyra, el mat m.m.

    När jag första tiden bara var timmis (tjänade kanske 5000kr) så betalade jag bara 1000kr till min mamma. Hon ansåg att det var bättre att jag skulle kunna spara ihop pengar till möbler & körkort. Men när jag började tjäna full lön, dvs iallafall över 10.000, så betalade jag halva hyran, el m.m. Tänkte att varför skulle min mamma betala det åt mig när jag hade egen inkomst..

    Tycker det är en självklarhet att barn (eller rättar sagt vuxna!!) ska betala en del av hyran om de bor hemma efter gymnasiet och med lön dessutom.

  • kela t

    Hade du som förälder besökt dina barn på ett härbärge ?..d.v.s. ett hem för bostadslösa..

  • villbusa
    kela t skrev 2018-10-23 21:43:56 följande:

    Hade du som förälder besökt dina barn på ett härbärge ?..d.v.s. ett hem för bostadslösa..


    Du menar att du är hemlös och dina föräldrar inte besökt dig där? Det låter som en jobbig situation och jag hoppas det löser sig för dig.

    Jaga hade o har erbjudit mina vuxna barn att flytta hem när de haft svårt med arbete och egen bostad. Sedan kan det ju finnas situationer där man som förälder inte orkar/ klarar ta mer ansvar. T.ex. med barn som missbrukar lider av psykisk sjukdom etc. Jag skulle fortfarande göra allt för att behålla kontakten med mina barn även om jag inte klarat att ha dom hemma längre.
  • Tiina87
    kela t skrev 2018-10-23 21:00:05 följande:

    Cancer är gratis..men inte att bo hemma tydligen..


    Cancer gratis? Vet du vad det kostar samhället för en som har cancer? För att inte tala om vad personen som har cancer får betala!
  • Tveksamt

    Det är dags att sluta mata trollen nu. TS har fått många bra svar på sin fråga. Att det finns de som bara vill förstöra tråden bör inte underhållas av oss andra. Svara inte på fler av hens inlägg så blir det nog bra.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • kela t
    villbusa skrev 2018-10-23 21:51:00 följande:

    Du menar att du är hemlös och dina föräldrar inte besökt dig där? Det låter som en jobbig situation och jag hoppas det löser sig för dig.

    Jaga hade o har erbjudit mina vuxna barn att flytta hem när de haft svårt med arbete och egen bostad. Sedan kan det ju finnas situationer där man som förälder inte orkar/ klarar ta mer ansvar. T.ex. med barn som missbrukar lider av psykisk sjukdom etc. Jag skulle fortfarande göra allt för att behålla kontakten med mina barn även om jag inte klarat att ha dom hemma längre.


    Själv bor jag i eget boende..omgivningen kanske undrar vad man gör vid härbärget..är ju bara nattlogi där..
Svar på tråden Betala för att bo hemma?