• Anonym (vio)

Hur får jag grannen att stanna hemma?

Ja, när grannen inte fattar själv? 

Grannen har en hund som ylar och skäller konstant när han inte är hemma. Han har själv frågat om hunden gör det och när jag sa ja blev svaret: Ja, det är ju inte bra. Men ändå är han borta flera timmar varje helg, någon av dagarna. 

Jag har sagt till men han säger bara att ja det är ju inte bra, det får jag lösa på något vis. Men det har han sagt i ett halvår snart! 

Idag kom jag hem efter jobb strax efter kl 10 på förmiddagen. Då skällde och ylade hunden och det har den gjort fram tills nyss. 

Gick upp till grannen och påtalade detta, som vanligt i vänlig ton och fick samma svar: Ja, det får jag lösa på något vi. Då frågade jag om han hade någon plan för det och det hade han inte. Kanske behöver du vara hemma med hunden föreslog jag. 
    Ja, nä det kan jag inte hela tiden, jag måste göra saker ibland svarade han. 

Vi pratade lite om det men inga förslag jag gav fungerade (hunden är rädd för de flesta andra människorna med, det är en omplacering 'som är sååååå mycket bättre nu' enligt grannen...) och nu har jag ledsnat. 

Är det värden jag måste vända mig till? De lär inte göra särskilt mycket tror jag dock. Grannen har bott här i många många år och jag är ganska nyinflyttad (6 månader). Den som bodde innan mig var en gammal dam som var ganska döv. 

Har frågat övriga grannar och de har också hört hunden 'men vill inte skapa dålig stämning genom att klaga, förresten så gör värden inget iaf' har jag fått till svar. Det finns bara fem lgh här. 

• Svar på tråden Hur får jag grannen att stanna hemma?
  • Anonym (vio)

Jag svarar på alla här för enkelhetens skull. Tack för info om att man även kan ringa länsstyrelsen. 
    Jag ska göra ett försök med att ringa värden även om övriga grannar är skeptiska till att något händer. 

• Jemp
    Anonym (vov) skrev 2018-10-20 16:55:40 följande:

Säger du det?

Jaha.

Jag har mer än trettio års erfarenhet av hundar och vet vad jag pratar om.

Ingen kan vara med sin hund 100%  av tiden. Ingen.

Och trots all denna erfarenhet vet du inte att hundar kan ha separationsångest?

Hundar som är trygga och vana kan lugnt vara själva några timmar. En hund som ylar konstant mår troligen dåligt av att vara själv och är inte trygg. Kan man inte ha hunden med sig då får man ordna hundvakt.
  • nernu

Det finns ingen djurombudsman och fyra timmar är inte olagligt. Länsstyrelsen sköter tillsyn av djur. Enligt jbv BÖR en hund rastas var sjätte timme. Så länsstyrelsen kommer inte bry sig om det. Hyresvärden däremot ska absolut kontaktas. Det är en störning. Och synd om hunden givetvis som inte mår väl.

• Anonym (Omplacering hunds ägare)

Problemet kan ju tyckas att hunden ylar. Men tycker inte att det riktiga problemet ligger där. Utan att hunden försöker säga något. Det kan vara att den inte gillar att vara ensam. Det kan vara att det är för kallt. Det kan vara att den är hungrig / törstig. Det kan vara att den inte är tillräckligt motionerade innan husse går iväg så att den är rastlös. Säg åt husse att köpa en värmelampa, en mjukare säng till hunden, se till att rasta den ordentligt så att den är trött och somnat snabbt när han lämnar den och att den har fräscht kallt vatten och kanske en godisboll med godis i om den är lite hungrig emellanåt. Gör man allt det där och hunden fortfarande ylar, då mår den inte bra utav ensamheten. Då behöver ägaren lösa det genom att se till att hunden inte behöver vara ensam. Genom någon hundvakt, granne, släkting eller kompis. Det kan även vara så att hunden inte är helt frisk och känner sig orolig. En fullständig veterinär kontroll bör göras för att kunna utesluta det till en del. Men man ska ändå aldrig räkna med att det är 100% bra bara för att inget upptäcktes vid undersökningen. Ägaren kan träna hunden att klara sig genom att lämna den kortare stunder och därefter utöka tiden.

Har själv hund och jag lämnar den aldrig i onödan. Nu är jag visserligen mellan 2 jobb men den är aldrig ensam längre än max 1-2h. Och när jag jobbar så har jag hundvakt som jag tydligt instruera vad den behöver för att må bra. Det kan vara olika från tillfälle såklart.

Hunden kanske inte är van vid att vara ensamhund och känner sig väldigt ensam.

Försök prata med ägaren om detta, eller visa han min text Ts.

Mvh

• villbusa
    Anonym (vov) skrev 2018-10-20 16:53:32 följande:

Ett par timmar i veckan?

Verkligen?

Vi som är hundägare kanske tycker det är oki efter som vi gillar hundar. Men har vi verkligen rätt att tvinga grannar att lyssna till våra hundars ylande?
  • Anonym (vov)
    villbusa skrev 2018-10-21 00:54:46 följande:

Vi som är hundägare kanske tycker det är oki efter som vi gillar hundar. Men har vi verkligen rätt att tvinga grannar att lyssna till våra hundars ylande?

Ett par timmar per vecka, ja det ser jag inte som ett stort problem.
  • Anonym (Omplacering hunds ägare)
    Anonym (vov) skrev 2018-10-21 08:57:40 följande:

En hund ska inte yla i några timmar per vecka. Då får man faktiskt ta och lösa det problemet. Visst, det går inte att göra direkt kanske men på 2 - 3 veckor lär man ha kunnat inse vad som är fel. En hund som ylar försöker säga någonting. Då gäller det att som ägare att göra allt för att förstå sin hund!
  • villbusa
    Anonym (vov) skrev 2018-10-21 08:57:40 följande:

Jag skulle inte vilja ha en oförstående typ som dig till granne... jag kunde själv ringt hyresvärd eller störningsjour och då flyttar jag tillbaka problemet där det hör hemma. Hos hundägaren.
  • Anonym (vov)
    Anonym (Omplacering hunds ägare) skrev 2018-10-21 10:17:52 följande:

En hund ska inte yla i några timmar per vecka. Då får man faktiskt ta och lösa det problemet. Visst, det går inte att göra direkt kanske men på 2 - 3 veckor lär man ha kunnat inse vad som är fel. En hund som ylar försöker säga någonting. Då gäller det att som ägare att göra allt för att förstå sin hund!

Nej, det är klart att den inte ska. Men ibland blir det inte som det "ska".

Och om en hund väsnas någon timme per vecka så är det inte hela världen.

Bor man i lägenhet så får man tåla lite oljud, åtminstone under dagtid.
  • Anonym (Rosklita)
    Anonym (vov) skrev 2018-10-20 16:43:29 följande:
    Vissa störningar får man helt enkelt stå ut med.
    Någon timme hit och dit är ingen big deal.
    Det tyckte vår granne också tills värden gav en varning och hotade med vräkning om det händer igen

Det kanske inte är nån big deal att bo på gatan häller,själv föredrar jag min varma trygga stora lägenhet framför att sova ute i framtida snödrivor
Svar på tråden Hur får jag grannen att stanna hemma?