• Anonym (vio)

Hur får jag grannen att stanna hemma?

Ja, när grannen inte fattar själv? 

Grannen har en hund som ylar och skäller konstant när han inte är hemma. Han har själv frågat om hunden gör det och när jag sa ja blev svaret: Ja, det är ju inte bra. Men ändå är han borta flera timmar varje helg, någon av dagarna. 

Jag har sagt till men han säger bara att ja det är ju inte bra, det får jag lösa på något vis. Men det har han sagt i ett halvår snart! 

Idag kom jag hem efter jobb strax efter kl 10 på förmiddagen. Då skällde och ylade hunden och det har den gjort fram tills nyss. 

Gick upp till grannen och påtalade detta, som vanligt i vänlig ton och fick samma svar: Ja, det får jag lösa på något vi. Då frågade jag om han hade någon plan för det och det hade han inte. Kanske behöver du vara hemma med hunden föreslog jag. 
    Ja, nä det kan jag inte hela tiden, jag måste göra saker ibland svarade han. 

Vi pratade lite om det men inga förslag jag gav fungerade (hunden är rädd för de flesta andra människorna med, det är en omplacering 'som är sååååå mycket bättre nu' enligt grannen...) och nu har jag ledsnat. 

Är det värden jag måste vända mig till? De lär inte göra särskilt mycket tror jag dock. Grannen har bott här i många många år och jag är ganska nyinflyttad (6 månader). Den som bodde innan mig var en gammal dam som var ganska döv. 

Har frågat övriga grannar och de har också hört hunden 'men vill inte skapa dålig stämning genom att klaga, förresten så gör värden inget iaf' har jag fått till svar. Det finns bara fem lgh här. 

• Svar på tråden Hur får jag grannen att stanna hemma?
  • Anonym (Rosklita)

Ring hyresvärden  ,vi hade samma problem . Hunden lämnandes vind för våg från ca klockan 8 på morgonen och skällde tills dom kom hem vid 16 tiden ,jag kunde inte koncentrerar mig på jobbet. Ringde och hyresvärde pratade direkt med hundägaren sen hände det en gång till ,ringde då också sen har det aldrig mer hänt

Min hyresvärd sa så här spelar ingen roll om det är klockan 3 på morgonen eller 3 på dagen folk som har husdjur ska se till att dom inte stör, tar dom inte sitt ansvar vräker vi dom . Så ring och snacka med värden 

• Cowgirl

Det är säkert jobbigt för dig, men allra värst är det för hunden Kontakta Länsstyrelsen, du kan anmäla anonymt. En hund som blir så olycklig av att vara ensam måste få en annan lösning!

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Så gör något!
  • Celaena

Stackars hund! :( 

Ring både länsstyrelsen och hyresvärden. Länsstyrelsen är de som har hand om ärenden där djur far illa.

• Anonym (Rosklita)
    Cowgirl skrev 2018-10-20 16:20:43 följande:

Det är säkert jobbigt för dig, men allra värst är det för hunden Kontakta Länsstyrelsen, du kan anmäla anonymt. En hund som blir så olycklig av att vara ensam måste få en annan lösning!

Det också ,Kontakta kommunen be att få prata med deras djurskyddsombudsman. Det är olagligt och anses som djurplågeri om man lämnar sin hund ensam i mer än 4 timmar
  • Anonym (Rosklita)
    Celaena skrev 2018-10-20 16:23:05 följande:

Stackars hund! :( 

Ring både länsstyrelsen och hyresvärden. Länsstyrelsen är de som har hand om ärenden där djur far illa.

Ja exakt en djurskyddsombudsman ,det har alla svenska kommuner och detta är ett ärende för dom
  • Jemp
    Anonym (Rosklita) skrev 2018-10-20 16:24:47 följande:

Det också ,Kontakta kommunen be att få prata med deras djurskyddsombudsman. Det är olagligt och anses som djurplågeri om man lämnar sin hund ensam i mer än 4 timmar

Nej. Länsstyrelsen har hand om djurskyddet numera och det finns ingen lag på 4 timmar. Dock är inte ovanstående ok så jag håller med om att kontakta både lst och hyresvärd.
  • Anonym (vov)
    Anonym (vio) skrev 2018-10-20 15:56:26 följande:

Ja, när grannen inte fattar själv? 

Grannen har en hund som ylar och skäller konstant när han inte är hemma. Han har själv frågat om hunden gör det och när jag sa ja blev svaret: Ja, det är ju inte bra. Men ändå är han borta flera timmar varje helg, någon av dagarna. 

Jag har sagt till men han säger bara att ja det är ju inte bra, det får jag lösa på något vis. Men det har han sagt i ett halvår snart! 

Idag kom jag hem efter jobb strax efter kl 10 på förmiddagen. Då skällde och ylade hunden och det har den gjort fram tills nyss. 

Gick upp till grannen och påtalade detta, som vanligt i vänlig ton och fick samma svar: Ja, det får jag lösa på något vi. Då frågade jag om han hade någon plan för det och det hade han inte. Kanske behöver du vara hemma med hunden föreslog jag. 
    Ja, nä det kan jag inte hela tiden, jag måste göra saker ibland svarade han. 

Vi pratade lite om det men inga förslag jag gav fungerade (hunden är rädd för de flesta andra människorna med, det är en omplacering 'som är sååååå mycket bättre nu' enligt grannen...) och nu har jag ledsnat. 

Är det värden jag måste vända mig till? De lär inte göra särskilt mycket tror jag dock. Grannen har bott här i många många år och jag är ganska nyinflyttad (6 månader). Den som bodde innan mig var en gammal dam som var ganska döv. 

Har frågat övriga grannar och de har också hört hunden 'men vill inte skapa dålig stämning genom att klaga, förresten så gör värden inget iaf' har jag fått till svar. Det finns bara fem lgh här. 

Varför tror du att grannen inte fattar att hunden skäller och ylar?

Alla måste lämna hemmet emellanåt.

Ditt "å" har fastnat, försök fixa det eller köp ett nytt tangentbord.

En omplaceringshund behöver tid att acklimatisera sig.

Hur vet du att damen var "ganska döv"? Antingen är man döv eller så har man nedsatt eller normal hörsel.
  • Anonym (Rosklita)
    Jemp skrev 2018-10-20 16:27:41 följande:
    Nej. Länsstyrelsen har hand om djurskyddet numera och det finns ingen lag på 4 timmar. Dock är inte ovanstående ok så jag håller med om att kontakta både lst och hyresvärd.
    Ok djurskyddsombudsmannen som hanterade vårt ärende sa att det är olagligt att lämna en hund i mer än 4 timmar själv, men det kanske inte stämmer

Men som sagt hyresvärden kan annars kontaktas då detta är helt klart ett störningsfall
  • Anonym (Rosklita)
    Anonym (vov) skrev 2018-10-20 16:32:05 följande:
    Varför tror du att grannen inte fattar att hunden skäller och ylar?

Alla måste lämna hemmet emellanåt.

Ditt "å" har fastnat, försök fixa det eller köp ett nytt tangentbord.

En omplaceringshund behöver tid att acklimatisera sig.

Hur vet du att damen var "ganska döv"? Antingen är man döv eller så har man nedsatt eller normal hörsel.
    Då får man ta med sig omplaceringshunden när man lämnar bostaden helt enkelt,bara för det är en omplaceringshund så ger det inga särrättigheter direkt 
  • Anonym (vov)
    Cowgirl skrev 2018-10-20 16:20:43 följande:

En hund som är ensam ett par timmar på helgen lider ingen större nöd.
Svar på tråden Hur får jag grannen att stanna hemma?