Tillväxthämmad bebis
Min son var ca 30%tillväxthämmad när han föddes. Att han var liten upptäcktes inte förrän i v 32, och då visade tul att han bara var ca 15% mindre än han skulle, så det var lite av en chock när han kom ut.
Vi stannade på perinatalavdelningen i en vecka och gjorde mätningar av blodsocker, viktuppgång mm. Han fick tillmatning de första månaderna.
Eftersom han var så liten och svag krånglade amningen och jag pumpade och flaskmatade och kämpade, väckte honom varannan timme och matade.
Hela första året låg han efter i utvecklingen och jag var orolig att det var något verkligt fel på honom. Han utreddes av flera läkare. Det var ett kämpigt år på många sätt.
Idag är han snart tre. Efter ett år kom han ikapp utvecklingsmässigt och idag är han en pigg, smart och glad unge, men fortfarande smal som en sticka.
Vi fick aldrig veta varför han var tillväxthämmad. Jag är fullt frisk och röker såklart inte. Bm på till gjorde aldrig mätning av blodflödet i navelsträngen och andra uppföljande undersökningar eftersom -15%ansågs vara inom det normala. Jag önskar att jag fått sådana undersökningar.
Det man kan göra är ju att plocka ut barnet tidigare än bf om man tror att barnet inte får näring, men för din del är det nog bäst att barnet stannar därinne, eftersom det är så tidigt.
För de flesta tillväxthämmade barn går det bra, även om första tiden blir lite extra jobbig.