Inlägg från: LFF |Visa alla inlägg
  • LFF

    Vad skulle ni rekommendera för hund?

    En rent hypotetisk fråga men jag är ändå nyfiken på vad jag skulle få för svar. En ny hund ligger väldigt långt fram i tiden och jag vet vad jag (just nu) skulle välja för ras men det är alltid kul att få tips om alternativ.

    Så, lite om förutsättningarna:

    Haft en egen hund, en jack russell terrier. Första egna hunden var det. Haft ett visst ansvar för en vän till mamma, deras groendael som tonåring med lydnadsträningen och fysisk motion. Har två aktiva grabbar, bor i radhus men ingen direkt trädgård. Skog och vatten precis utanför husknuten.

    Vad jag vill ha:


    Helst en liten hund (max 40cm), små hundar är mer accepterade och behändigare att ta med men kan ni motivera varför en s törre hund skulle passa perfekt så är ni välkomna :)
    En pigg hund som hänger med på vad än man hittar på
    En hund som man inte behöver träna alltför mycket på att ta det lugnt med
    En frisk hundras utan alltför många problem
    En lättskött päls som inte behöver trimmas eller klippas,
    En hund som helst bara fäller två gånger per år, inte året runt som min släta terrier gjorde.
    En lättlärd hund som är lättbelönad (=man kan belöna med både godis, bus, lek, kamp, gos)
    En ras som inte har svårigheter att vara ensam hemma (träningssak men vissa raser har större problem än andra ändå)

    Så, vad har ni för förslag? Gärna med motivering varför också TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-25 15:34
    Just ja, även om hunden ska vara lättlärd så ska den gärna ha lite attityd och lite egna idéer om saker och ting
  • Svar på tråden Vad skulle ni rekommendera för hund?
  • LFF
    mammatill6 skrev 2018-10-25 16:05:10 följande:

    Vi har en blandras chihuahua/ dvärgpincher. Världens mysigaste. Tycker om skogen, full fart när det passar. Älskar att sova och musa. Helst i knät eller under täcket.


    Nej, ingen blandras. Jättebra att du fått en hund du trivs med men jag föredrar att kunna ta reda på så mycket jag kan om en presumtiv kull via öppna register innan jag bestämmer mig.
  • LFF
    mammatill6 skrev 2018-10-25 16:41:42 följande:

    Varför kan man inte rekommendera nån att skaffa blandras? När det är en blandning som brukar ge mysiga och pålitliga hundar?


    Buskavel som inte tänker för fem öre på att bevara raser och deras egenskaper är inget jag tänker stödja. Det innebär att blandraser går fetbort och mycket av renrasaveln också eftersom jag vill stödja den uppfödare som har den typ av hundar jag föredrar inom rasen, dvs rastypiska både mentalt och exteriört, med fokus på mentaliteten och hälsa.
  • LFF
    mammatill6 skrev 2018-10-25 16:05:10 följande:

    Vi har en blandras chihuahua/ dvärgpincher. Världens mysigaste. Tycker om skogen, full fart när det passar. Älskar att sova och musa. Helst i knät eller under täcket.


    Tack för förslaget men jag har träffat alldeles för många mentalt svaga chihuahuor. Dvärgpinscher har jag som ett alternativ men det är svårt att hitta en kennel med genomgående bra hundar.
  • LFF
    Hallonmos skrev 2018-10-25 17:24:57 följande:

    Tysk spets.


    Vilken storlek? Finns ju flera.
  • LFF
    Jemp skrev 2018-10-25 17:25:35 följande:

    Jag kikar bla på dansk svensk gårdshund och mittelspitz med liknande kriterier.


    DSG är för ojämn exteriört för min smak Lite kinkig får man vara i en hypotetisk fråga
  • LFF
    Jemp skrev 2018-10-25 17:46:38 följande:

    Nyfiken på vad du själv lutar åt? Med dsg är jag mest orolig för för hög jaktinstinkt för egen del. Mittel skällighet... pudel pälsvård.


    Papillon. Liten, vackra, generellt trevliga, pigga på allt, lättlärda men samtidigt med lite attityd.
  • LFF
    170909 skrev 2018-10-25 19:28:07 följande:

    Schipperke kan vara en ras att kolla upp.
    Mitt exemplar har inte läst sin rasbeskrivning så han vet inte att han ska vara svår att ha att göra med. Det är det ingen som tycker, han är väldigt enkel och härlig ras. 


    Åh, en ras jag inte riktigt tänkt på. Den lilla erfarenhet jag har av schippar är att de är väldigt larmiga, stämmer det? Vissa hundar har ju lättare för att larma än andra.

    Nu tänker jag på rasen som helhet eftersom din schippe verkar vara som min jrt var, inte alls rastypisk på vissa bitar
  • LFF
    Jemp skrev 2018-10-25 20:00:49 följande:
    Instämmer. Står också på min lista. Vissa jag känner är jäkligt rädda om sina men misstänker att det är mer människornas personlighet snarare än att rasen är extra känslig.
    Ja, det fåtal papiljotter jag träffat som inte varit trevliga har det oftast berott på felaktig hantering.

    Det jag gillar med dem också är att de ofta är lite lätt reserverade. Efter att ha haft en jrt som älskade hela världen typ (eller alla över 4 år) så skulle det vara trevligt med en hund som inte bryr sig så mycket om andra människor

    Småpinnar har jag erfarenhet av via mamma (hon är inne på sin tredje nu) och det är en generellt ojämn ras mentalt det med. Sen är de sällan så lättbelönade som jag önskar (och mat är väldigt ofta ett problem rent generellt, ingen av mammas pinschrar har varit förtjusta i mat).
  • LFF
    BossHoss skrev 2018-10-26 08:40:55 följande:
    Jag hade en Staffe förut och den stämmer enligt mig in på alla de saker som du skriver ovan. Haft många hundraser i mitt liv, Golden, Schäfer, Chihuahua, Pudel, Dobberman. Men just staffen var den mest fantastiska hund jag kan tänka mig, så bra storlek, lydig, tillgivet, snäll som få (kallas nany dog) Och det är den rasen vi kommer skaffa om vi skaffar hund nu, men husbygge och liten son gör det lite mycket som det är just nu. 

    Till och med mina föräldrar älskade den hunden och prisar den änn idag, helt fantastisk ras
    Ja, pansarpaddorna är mysiga hundar Problemet är väl att hitta en bra uppfödare som inte har för tunga hundar och som fokuserar på hälsan. Har sett alldeles för många staffar som haft problem med allt från huden till höfter och armbågar. Men vem vet, när det väl blir aktuellt att köpa hund igen så kanske man tagit tag i det problemet på allvar
  • LFF
    malle88 skrev 2018-10-28 06:12:01 följande:

    Basset Artesian Nomand är världens goaste hundar. Lugna i sinnet, gosiga och jättebra med barn (iallafall de två vi haft ;) ). Låga hundar men långa. Frisk ras med lite avelsfel. Älskar skog och mark. Gäller dock att välja rätt uppfödare så man inte får en avlad för jakt, det finns båda sorter nämligen.


    Fast jag vill inte ha en lugn hund

    Sen är jag inte helt förtjust i att raser delas upp i en jaktavlad och en sällskapsavlad om det är en jakthund från början. Då har man inte varit intresserad av att behålla rasens egenskaper.
  • LFF
    tobbe01 skrev 2018-10-28 05:59:09 följande:
    Ngt vi inte tänkte på när vi skaffade vår första och absolut ENDA hund (aldrig mer) är att man inte får behålla dem så länge i vanliga fall. Vi fick ta bort vår hund för mer än tio år sedan (hon var åtta år och fick cancer) och ÄN IDAG så kan man nästan lipa när man tänker på henne. Vi var helt oförberedda på den där djupa kärleken vi skulle få till henne. 
    Nej, det är inte kul. Därav så vill jag absolut inte ha någon av "jätteraserna" heller, just för att lagom när man lärt känna hunden ordentligt, man har en fungerande relation och vet vart man har varandra så är det dags att säga farväl. Det är därför jag föredrar de små raserna, då de ofta har en medellivslängd på 15 år.

    Jag saknar min pälsboll något enormt men det är inget som hindrar mig från att vilja ha hund i framtiden igen. Men med två tvåbenta vilddjur så måste det vänta tills de blivit äldre (flyttat hemifrån).

    Vad var det för ras ni hade? Vissa är ju mer benägna att få tex cancer än andra tyvärr.
Svar på tråden Vad skulle ni rekommendera för hund?