Inlägg från: cosinus |Visa alla inlägg
  • cosinus

Särskola eller inte?

Nu har jag inte någon egen erfarenhet från särskolan men däremot har en av mina föräldrar jobbat nästan hela sitt yrkesverksamma liv där. Dock med äldre barn än din son.

Men, min förälder menar på att det sociala är det absolut avgörande för om man ska flytta ett barn, och att de oftast klarar sig bättre i särskolan socialt.

Det finns ju särskolebarn som är inskriva i vanliga skolan, s k inkludering, det är typ det fulaste ord min förälder vet. Men många i din sons ålder är säkert inkluderade i vanlig skola än (eller saknar diagnos) och kommer som någon säger om något år när problemen växer sig för stora.

På högstadiet har det inte varit ovanligt att det tillkommit ett antal barn och där har min förälder ofta fått trösta föräldrar som ångrar sig bittert att de hållit kvar i vanliga skolan för länge. På särskolan har barnen äntligen hittat vänner på samma nivå och många har hållit kontakten långt efter de gått ut skolan.

Som någon skrev är det också skillnad på sär och träningsskola. 

• cosinus

Nu har jag inte någon egen erfarenhet från särskolan men däremot har en av mina föräldrar jobbat nästan hela sitt yrkesverksamma liv där. Dock med äldre barn än din son.

Men, min förälder menar på att det sociala är det absolut avgörande för om man ska flytta ett barn, och att de oftast klarar sig bättre i särskolan socialt.

Det finns ju särskolebarn som är inskriva i vanliga skolan, s k inkludering, det är typ det fulaste ord min förälder vet. Men många i din sons ålder är säkert inkluderade i vanlig skola än (eller saknar diagnos) och kommer som någon säger om något år när problemen växer sig för stora.

På högstadiet har det inte varit ovanligt att det tillkommit ett antal barn och där har min förälder ofta fått trösta föräldrar som ångrar sig bittert att de hållit kvar i vanliga skolan för länge. På särskolan har barnen äntligen hittat vänner på samma nivå och många har hållit kontakten långt efter de gått ut skolan.

Som någon skrev är det också skillnad på sär och träningsskola. 

• cosinus

Ber om ursäkt om jag var otydlig. Självklart är det ett krav att barnet har en dokumenterad utvecklingsstörning för att det ens ska vara ett val.

Det jag menade var att min förälders åsikt är att det är det sociala som man som förälder bör lägga störst vikt vid när man väljer vanlig skola / särskola.

Funkar barnet bra socialt i den vanliga skolan så låt det gå kvar, det gör ingen religös skillnad i slutändan om undervisningen inte lyckas anpassas precis på barnets nivå. Det är inte det som kommer avgöra barnets livskvalitet.

På samma sätt hänger barnet inte med socialt välj särskola, det är så mycket mer värt att ha vänner på samma nivå än den lilla kunskap extra barnet ev hade kunnat tillgodogöra sig i den vanliga skolan.

Och med 30 års erfarenhet av den här typen av barn så hävdar min förälder bestämt att de flesta ha det bättre på särskolan men det finns givetvis alltid något undantag som bekräftar regeln.

sextiotalist skrev 2018-10-26 14:51:03 följande:

Jag tolkade Cosinus inlägg att det var det sociala som var avgörande, men det kan varit fel tolkning

Svar på tråden Särskola eller inte?