• Greenpants

    Gillar inte mat :( eller fattar inte..

    Hej.

    Jag glömmer ofta att äta, kan vara jätte hungrig men orkar liksom inte äta.

    Jag tränar regelbundet, nästan varje dag, så är jätte rädd att jag typ ska kollapsa en dag. 

    Är ganska noga med att äta bra mat, jag äter nästan bara vegegariskt (vegan), antiinflamatoriskt och försöker helt utesluta gluten. Det är inte DET som är problemet, att jag har den kosthållningen är helt för att jag vill vara hälsosam och må bra hela livet. Men problemet är ju helt enkelt att jag aldrig är sugen på att stoppa mat i munnen. Vilket är sjukt ohälsosamt, jag vet.

    Chips, godis och cocla cola har jag inget problem att få i mig!?!? Börjar bli sjukt trött på detta. 

    Men överlag så gillar jag inte att äta. Jag mår ofta illa/blir mätt fort, tycker det är jobbigt att laga mat och då blir det att jag köper snabbmat, typ pizza vilket är hemskt för jag känner hur dåligt det är för min kropp. Men jag skiter i det i stunden. Är hungrig och ORKAR inte laga mat, orkar inte planera, handla, laga, hacka, steka, koka... Vill ba ha det serverat. Om ens då. Om jag köper massa bra grönsaker så kan jag ha en plan vad jag ska göra, men sen ba gör jag det inte så ruttnar grönsaker osv.. Hemskt :( vill inte slänga heller så mår även dåligt över det.

    Idag har jag ätit:
    2 glutenfria linfröknäckemackor med röbetshummus och alfagroddar
    1 smoothie med banan, kokosmjölk, chiafrön, mango, hallon, grönkål och kanel

    och nu sitter jag och äter lite thaimat, åt halva portionen igår och har bara tagit några tuggor nu. 

    Det är allt, räcker det!?!? 

  • Svar på tråden Gillar inte mat :( eller fattar inte..
  • Tow2Mater
    Greenpants skrev 2018-10-26 21:04:39 följande:

    jag äter nästan bara vegegariskt (vegan), antiinflamatoriskt och försöker helt utesluta gluten.


    Inte konstigt du inte vill äta. Prova var lite mindre extrem, det blir mycket godare.
  • Greenpants
    Tow2Mater skrev 2018-10-26 21:06:50 följande:
    Inte konstigt du inte vill äta. Prova var lite mindre extrem, det blir mycket godare.
    Fast som jag skrev, det är inte DET som är problemet. Har haft detta problemet innan när jag åt kött och sket i kosten också.

    Tycker heller inte att den kosthållningen är extrem. Tycker det är mer extremt att vi äter så jävla mycket skit som är dåligt för våra kroppar i så fall. 

    Jag vill leva länge och vara hälsosam. Mitt problem är inte själva kosten, utan att jag inte vill äta. 
  • Meriall

    Skaffa Huel eller annat pulver som innehåller allt du behöver i precis rätt mängder för att vara optimalt. Det är glutenfritt, anti-allergent etc. Blanda shakes och drick rätt mängd varje dag. Blir inte enklare än så. Då får du optimal näring och slipper tänka på mat. Ät sedan bara extra för att det är gott. Så kommer kanske matlusten tillbaka.

  • Anonym (Va)

    Du "är noga med maten" och äter "antiinflammatoriskt", men sedan skriver du att du äter chips, godis, läsk och pizza. Hur går det ihop? Sedan kan du inte bygga några muskler om du inte äter ordentligt.

    Börja med näringsdrycker och gör sedan matschema. Du måste få in rutinen att laga mat, skriv upp enkla maträtter och se till att du handlar och tillagar det. Ät lite och ofta så borde aptiten komma tillbaka

  • annabellelee

    Jag tror det är genetiskt. Vissa har lättare för fasta (och också större risk för ätstörningar) än andra. Själv blir jag jätteglad om jag missar en måltid.

    Sen låter det som att du bor själv, och jag tyckte också det var jättemeningslöst att laga mat när jag bodde själv. Man lagade i 45 min och åt färdigt på 15 min, supertrist.

    Mina tips är:

    - ät regelbundet, kl 12.00 är det lunch (eller när du själv vill). Då behöver du inte fundera, utan du vet att du ska äta.

    - gör i ordning matlådor så blir det enklare att äta nyttigt. Koka en rejäl laddning linsgryta (eller whatever) och förbered lådor. När du ska äta kan du toppa upp den med olika saker: ena dagen äter du grytan med lite pasta och grönsaker till, nästa dag späder du ut den med kokosmjölk och hackar i lite koriander och äter som soppa, resterna använder du som grund i en veggolasagne.... ja, du fattar. Har man en god sås (som man lagt ner tid på söndag kväll) är det lätt att bara fixa lite tillbehör som att koka blomkål eller fräsa lite vitlök och spenat och äta till, så har man en god mezetallrik.

    - samla enkla goda recept. Jag tycker det är tråkigt med matlagning och har bara recept som tar under 30 min till vardags. Testa olika maträtter för att göra det kul, men hitta typ fem enkla klassiker som du kan göra i sömnen, så blir det lättare, och går automatiskt. (Indiska köket är fantastiskt när det gäller vegetarisk mat om du inte redan lagar mat från Indien.)

    - känn dina begränsningar. Köp inte hem en massa grönsaker om du egentligen vet att du inte kommer göra något åt dem.

Svar på tråden Gillar inte mat :( eller fattar inte..