Inlägg från: Fenugreek |Visa alla inlägg
  • Fenugreek

    NIPT eller inte?

    Jag tycker du ska göra nipt om du vet vad du skulle göra med resultatet om det visar hög risk. Om du skulle behålla oavsett avvikelser hos barnet är det kanske inte lika viktigt tänker jag.

    Jag har 3 friska barn och när jag var gravid med mitt fjärde fick jag hög risk på nipt, 90% risk för down syndrom. Var ändå tvungen att göra fostervattensprov för att få slutgiltigt svar då nipt har en risk för felsvar då nipt enbart tittar på celler från moderkakan och de kan skilja sig från barnet. Fostervattensprov ger ett slutgiltigt svar då cellerna enbart kommer från barnet.

    Jag gjorde ialla fall alla tester eftersom vi visste hur vi skulle göra om det visade sig att barnet hade ett kromosom fel. Annars hade jag nog inte gjort det.

  • Fenugreek
    Meriall skrev 2018-10-28 21:02:32 följande:

    Även om man vill behålla hursomhelst kan det vara bra att göra nipt så att man kan läsa på och vara förberedd på att få ett barn med speciella behov.


    Ja,det tänkte jag också på som ett argument till att göra testet. I mitt fall har jag sjukvårdsutbildning själv så behövde inte veta av den anledningen.

    Men oavsett så informerar sjukvården om man nu skulle få reda på en kromosomavvikelse om vad det innebär för barnet och vad man ev har att vänta sig.

    Men bra att du tog upp det ändå!
  • Fenugreek
    SweetJune skrev 2018-10-29 05:07:17 följande:

    Hej,

    Gjorde du KUB först eller gick du på NIPT direkt?

    Visar fostervattenprov helt korrekt svar?


    Jag gjorde nipt direkt. Ja,fostervattensprov är det ultimata diagnostiska testet. Det ger korrekt svar.
  • Fenugreek
    Anonym (NIPT) skrev 2018-10-29 21:38:49 följande:

    Det är riktigt att fostervattensprov ger bäst resultat men det är också förknippat med risker som du inte har vid ex. NIPT


    Nu frågade ju faktiskt TS mig om fostervattensprov ger korrekt svar och det svarade jag på. Hon frågade inte om något annat ang fostervattensprov.

    Vill du informera henne om riskerna så är det dig fritt att så göra!
  • Fenugreek
    SweetJune skrev 2018-10-29 22:27:45 följande:

    Jag har bestämt mig för att göra kub först för då får man gratis NIPT om resultatet är 1 på 1000 el sämre. Annars får jag bekosta 6500kr själv. Vad tycker ni om det?


    Jag vill absolut inte påverka dig att göra ngt test eller att inte göra några test alls. Jag vill bara berätta vad som hände mig för du haft funderingar kring avvikelser och verkar vilja veta vad som är bäst för dig.

    Jag gjorde ett ultraljud i v 13+2 för att det är praxis här där jag bor(bor utomlands) innan jag gjorde nipt testet. På det ultraljudet kollade de allt som man vanligtvis gör på kub också dvs nackspalt,näsben etc. Min bebis hade näsben och nackspalt på 1.7mm så helt perfekta resultat och allt annat såg också bra ut. Hade jag inte gjort nipt hade jag trott min bebis var frisk. Nipt visade sedan som sagt 90% risk för down syndrom och fostervattensprov bekräftade denna diagnos. Jag vet att kub även kollar på bla hcg osv i blodprov så kanske att de fångat upp kromosomavvikelsen då men kub fångar bara upp ca 70% av avvikelserna och de siffrorna var för låga för mig så därav mitt val att göra nipt. Det var bara min berättelse och inte berättad för att påverka åt ngt håll!

    Oavsett,grattis till graviditeten och lycka till!
  • Fenugreek
    Anonym (NIPT) skrev 2018-10-29 23:02:31 följande:

    Jösses, någon som vaknat på fel sida

    Ta det lugnt det var inget angrepp på dig eller det du sa 


    Har vaknat på samma sida som alltid. Snarare du som försökte knäppa mig på näsan med ett inlägg som var irrelevant att citera mitt svar till TS i. Du hade bara kunnat skriva det som en kommentar utan att blanda in mig om du nu ville informera någon om att det fanns risker. Jag har gjort fostervattensprov så mig behövde du inte informera. Kanske du ska ta det lugnt.
Svar på tråden NIPT eller inte?