• Äldre 27 Oct 11:05
    9192 visningar
    12 svar
    12
    9192

    Råd om amning och jobb

    Hej!

    Jag har precis fått reda på att jag fått mitt drömjobb. Är så lycklig över detta. Men det är inte helt utan lite magont. Min dotter är 3 månader och en vecka nu och jobbet drar igång en vecka efter hon blivit 6 månader. Jag kan tyvärr inte skjuta upp starten då jag börjar anställningen med en 7-veckors utbildning som fler personer ska gå. Alltså inte läge att förhandla om att skjuta på den.

    Hur gör man med amning och mat? Någon som varit i samma sits?

    Ska jag börja pumpa nu och frysa in? Börja öva med flaska redan nu och riskera tuttförvirring?

    Hur länge håller bröstmjölk i frysen?

    Vad händer om min dotter vägrar flaska? Även om hon kan få små smakportioner vid 6 månader så måste hon väl få i sig bröstmjölk under dagen också? Och hur vet man hur mycket man ska ge?

    Jag vill gärna ge bröstmjölk fram till 8-9 månader minst så jag vill gärna undvika ersättning om det går.

    Kursen är under dagtid i 7 veckor och efter det börjar jag jobba i skift så hon kommer inte alltid kunna amma nätter. Och pappan har ingen möjlighet att ta sig till utbildning eller jobb med bebis så hon kan amma där.

    Någon som börjat jobba vid 6 mån? Hur har det funkat? Vore så tråkigt att behöva tacka nej till den här chansen men jag är så nervös.

    Väldigt tacksam för råd!

  • Svar på tråden Råd om amning och jobb
  • millow
    Äldre 27 Oct 11:10
    #1
    Anclo skrev 2018-10-27 11:05:04 följande:

    Hej!

    Jag har precis fått reda på att jag fått mitt drömjobb. Är så lycklig över detta. Men det är inte helt utan lite magont. Min dotter är 3 månader och en vecka nu och jobbet drar igång en vecka efter hon blivit 6 månader. Jag kan tyvärr inte skjuta upp starten då jag börjar anställningen med en 7-veckors utbildning som fler personer ska gå. Alltså inte läge att förhandla om att skjuta på den.

    Hur gör man med amning och mat? Någon som varit i samma sits?

    Ska jag börja pumpa nu och frysa in? Börja öva med flaska redan nu och riskera tuttförvirring?

    Hur länge håller bröstmjölk i frysen?

    Vad händer om min dotter vägrar flaska? Även om hon kan få små smakportioner vid 6 månader så måste hon väl få i sig bröstmjölk under dagen också? Och hur vet man hur mycket man ska ge?

    Jag vill gärna ge bröstmjölk fram till 8-9 månader minst så jag vill gärna undvika ersättning om det går.

    Kursen är under dagtid i 7 veckor och efter det börjar jag jobba i skift så hon kommer inte alltid kunna amma nätter. Och pappan har ingen möjlighet att ta sig till utbildning eller jobb med bebis så hon kan amma där.

    Någon som börjat jobba vid 6 mån? Hur har det funkat? Vore så tråkigt att behöva tacka nej till den här chansen men jag är så nervös.

    Väldigt tacksam för råd!


    Testa medela calma
  • Finlan­darn
    Äldre 27 Oct 11:35
    #2
    Anclo skrev 2018-10-27 11:05:04 följande:

    Hej!

    Jag har precis fått reda på att jag fått mitt drömjobb. Är så lycklig över detta. Men det är inte helt utan lite magont. Min dotter är 3 månader och en vecka nu och jobbet drar igång en vecka efter hon blivit 6 månader. Jag kan tyvärr inte skjuta upp starten då jag börjar anställningen med en 7-veckors utbildning som fler personer ska gå. Alltså inte läge att förhandla om att skjuta på den.

    Hur gör man med amning och mat? Någon som varit i samma sits?

    Ska jag börja pumpa nu och frysa in? Börja öva med flaska redan nu och riskera tuttförvirring?

    Hur länge håller bröstmjölk i frysen?

    Vad händer om min dotter vägrar flaska? Även om hon kan få små smakportioner vid 6 månader så måste hon väl få i sig bröstmjölk under dagen också? Och hur vet man hur mycket man ska ge?

    Jag vill gärna ge bröstmjölk fram till 8-9 månader minst så jag vill gärna undvika ersättning om det går.

    Kursen är under dagtid i 7 veckor och efter det börjar jag jobba i skift så hon kommer inte alltid kunna amma nätter. Och pappan har ingen möjlighet att ta sig till utbildning eller jobb med bebis så hon kan amma där.

    Någon som börjat jobba vid 6 mån? Hur har det funkat? Vore så tråkigt att behöva tacka nej till den här chansen men jag är så nervös.

    Väldigt tacksam för råd!


    Grattis till din dotter och jobbet!

    Vilken jobbig situation. Min son kommer vara 10 månader när jag börjar jobba och det känns på gränsen till för tidigt. Han behöver dock bara vara borta från mig eller pappan ca 2h/dag så det tröstar mig lite.

    Kommer pappan vara hemma med barnet? Varför kan du inte ge ersättning? Det är inte så illa. Men om du enbart vill ge bröstmjölk så är det nog bra att börja pumpa redan nu. Min son på 8 mån dricker fortfarande ca 1000ml per dygn (ersättning). Han äter även bra med mat. Det beror ju helt på hur hon äter annan mat hur mycket mjölk hon behöver.

    Jag slutade själv amma dagtid när han var 5,5 månader. Innan dess hade han druckit ur flaskan två gånger när han var runt 2 månader. Det tog ca en vecka att vänja honom vid flaskan, sen var det inga problem. Så jag skulle inte börja blanda in den än iallafall!

    Jag skulle rekommendera dig att fundera noga över det innan du tackar ja till jobbet. Din dotter är bara liten en gång och det är vid ca 6 månader som de börjar utvecklas med fart. Det vill man inte missa!
  • Äldre 27 Oct 11:56
    #3

    Tack för svar!

    Ja pappan kommer att vara hemma på heltid med dottern.

    Usch, jag vet. Det känns så tråkigt bara, jag har försökt få det här jobbet i snart 10 år men fått ?nöja? mig med jobb jag vantrivts på så enormt. Städat, vikarierat, serverat.. jobb som alltid varit lite ?till jag får nått bättre.? Och nu äntligen så släpper det. Jag har funderat sp mycket och kommit fram till att jag ändå vill ta jobbet. Det är inte hållbart att jag mår dåligt längre, för någon i familjen.

  • Äldre 27 Oct 14:33
    #4

    Grattis till jobbet! Du kommer att klara av det här hur bra som helst. Jag bor i Kanada där det är ganska många som går tillbaka till jobb när bebisen fortfarande är liten. Väldigt många pumpar och ammar därefter länge. Får man väl till det så att det funkar smidigt så fortsätter många långt över året.
    Börja  pumpa och frysa in redan nu. Dels övar du upp dig och dels bygger du upp ett litet förråd i frysen för din baby. Två sätt jag har hört funkar bra är att pumpa ut brösten innan första matningen på morgonen eller att amma från ena bröstet och pumpa ut det andra och sedan byta vid nästa amningstillfälle. Bli inte nedstämd om du inte får ut så mycket i början. Det är en träningssak och övning ger färdighet.
    Kolla upp om det finns någon plats som du kan pumpa ifred på när du börjar utbildningen. Det bör räcka om du pumpar typ varannan timme, men om du blir lite förstockad kan det vara skönt att pumpa oftare. Dra inte ut på det för länge (4 timmar eller så) för då kan din mjölkproduktion minska.
    Lycka till!

  • Finlan­darn
    Äldre 27 Oct 19:31
    #5
    Anclo skrev 2018-10-27 11:56:20 följande:

    Tack för svar!

    Ja pappan kommer att vara hemma på heltid med dottern.

    Usch, jag vet. Det känns så tråkigt bara, jag har försökt få det här jobbet i snart 10 år men fått ?nöja? mig med jobb jag vantrivts på så enormt. Städat, vikarierat, serverat.. jobb som alltid varit lite ?till jag får nått bättre.? Och nu äntligen så släpper det. Jag har funderat sp mycket och kommit fram till att jag ändå vill ta jobbet. Det är inte hållbart att jag mår dåligt längre, för någon i familjen.


    Det är ju betydligt bättre redan om pappan är hemma med dottern :) Han kan ju skicka massa klipp osv så du inte saknar ihjäl dig ;)

    Om det är så du känner så ska du ta det, om du har tänkt till riktigt ordentligt. Roligt att du fick det men tråkigt att det kom några månader för tidigt!

    Som sagt, om du verkligen inte vill ge ersättning är det nog läge att börja pumpa nu! Kommer gå åt en hel del mjölk ännu vid den åldern och desto mer du pumpar desto mer mjölk börjar du producera. Om du inte har möjlighet att pumpa varje gång det egentligen är matdags för lillan förstås (men att du är en dag på förhand med pumpandet). Sen kommer ju mjölken sina om du inte amma/pumpar när du är borta också, men brösten blir ju vana vid ett mönster.

    Får man för nyfikenhetens skull fråga vad det är för jobb?

    Trevlig helg på er!
  • Äldre 28 Oct 23:41
    #6

    Tack snälla ni för era svar! Jag känner mig peppad på att det kommer gå vägen. Säkert jobbigare för mig än för bebis..

    Det är ett jobb inom försvarsmaken:)

    Kram

  • Äldre 28 Oct 23:55
    #7

    Jag började arbeta när min dotter var 6 månader och visst var vi lite oroliga innan hur det skulle fungera, men det löste sig fint precis som allt annat. Jag ammade på morgonen innan jag gick till jobbet, sedan hade jag pumpat kvällen innan och ställt en flaska i kylen (fanns lite i frysen sedan innan också). Första veckan totalvägrade hon flaskan till torsdag eftermiddag då hon plötsligt tog den och efter det var det inga problem. Därutöver åt hon gröt och små smakportioner och det var fullt tillräckligt. Tycker inte att du skall ha dåligt samvete över att börja arbeta om du gärna vill ha detta jobb, har du bara valt en bra pappa så har bebisen det lika bra med honom och dessutom får de en möjlighet att bygga en nära relation. Lycka till!

  • Äldre 29 Oct 10:48
    #8

    Om utbildningen gör att du kommer vara långt hemifrån, utan möjlighet att komma hem då och då, tycker jag du ska börja pumpa redan nu och vänja henne vid flaskan. Jag började jobba när dottern var drygt sju månader, men ammade henne sista gången någon dag innan hon fyllde två år. Medan maken var hemma på heltid kunde jag ibland jobba hemifrån eller komma hem en stund på lunchen plus att jag ammade henne morgon, eftermiddag och kväll.


    Just NO.
  • Finlan­darn
    Äldre 29 Oct 11:50
    #9
    Anclo skrev 2018-10-28 23:41:54 följande:

    Tack snälla ni för era svar! Jag känner mig peppad på att det kommer gå vägen. Säkert jobbigare för mig än för bebis..

    Det är ett jobb inom försvarsmaken:)

    Kram


    Oj, vad spännande! Och vet du vad - om det verkligen inte börjar löpa på är det ju bara att hoppa av utbildningen/säga upp anställningen. Kanske inte kul för arbetsgivaren men det är sånt de måste vara beredda på. Då har ni iallafall försökt!
  • Äldre 2 Nov 23:52
    #10

    Jag började jobba deltid 1v innan äldsta blev 6 mån. Vi började lugnt men från ca 7 mån jobbade jag halvtid och hela dagar de dagar jag jobbade.

    Vi hade börjat med smakportioner vid 4 mån och kämpat hårt med dem. Jag pumpade ur på jobbet samt att de kompletterade med lite ersättning och bebisen fick ur mugg. Gjorde nån egen variant på välling genom att blanda grötpulver med bröstmjölk. De kom förbi en gång per dag fram till 8-9 mån för amning.

    Inte optimalt men det funkade. Körde halva veckor i 4 mån tills mannen tog över på heltid.

    Med barn 2 gjorde vi ett renare bryt vilket gjorde att jag var hemma längre på heltid (mannen också för den delen)

  • Äldre 3 Nov 21:07
    #11

    Började jobba när dottern var ca 4 månader. Pumpar 2 ggr om dagen och det fungerar bra. Köpt en liten elektrisk dubbelpump från medela. Vi jobbade innan med att vänja henne med flaska och den flaska som gick hem var medela calma. Lycka till och grattis till dottern och jobbet!

  • Fru Ve
    Äldre 4 Nov 14:28
    #12

    Grattis till jobbet! Visst kan du börja pumpa redan nu, det kan vara skönt att ha ett större lager i frysen så man slipper pressen att få ur en viss mängd vid pumpning. Jag gjorde så inför att jag skulle börja jobba. Började på deltid efter 4 månader och heltid efter ca 7 månader. Men jag måste råda dig också att inte ha kravet på dig själv att inte ge ersättning. Om man jobbar kan det vara tufft att både hinna och orka pumpa så ofta och mycket att det räcker helt och hållet åt barnet. Vi gav bara bröstmjölk i början men sen övergick successivt till ersättning varvat med vanlig mat. Amning är bra men inte på bekostnad av att man mår dåligt och känner stress. Tänk att all amning är bra även om det inte blir på heltid. Jag ammade kvälls och nattetid i 10 månader.

Svar på tråden Råd om amning och jobb