• Anonym (Mama)

Hur får man klä sig i simhallar?

Min dotter vill gå och simma, men jag vill verkligen inte behöva vara i vattnet och inte gå runt i badkläder.

Är det okej att ha på sig tex träningsbyxor och tröja? Ska alltså gå längsmed kanten, inte sitta på läktaren.

• Svar på tråden Hur får man klä sig i simhallar?
  • Anonym (badkläder)
    Anonym (Mama) skrev 2018-10-29 01:05:45 följande:
    Tack! Visste inte att det fanns badleggings, aldrig sett innan. Det ska jag kolla närmare på :)
    Jag hittade dom i somras så jag har dom själv, fast inte just de prickiga, hade absolut köpt de men de fanns nog inte då, supersnygga. Men jag har såna här badkläder och känner mig väldigt bekväm i det, de sitter väldigt snyggt och bra kvalitet också.Glad
  • Anonym (K)
    Anonym (Mama) skrev 2018-10-28 07:21:33 följande:
    Står att man ska vara ombytt och att barnet är den vuxnas ansvar, men inte att man behöver bada.
    Finns både tröjor och byxor i samma tyg som vanliga badkläder. Brukar kallas bad-tröjor eller UV-kläder. Finns för vuxna.

Köp sådana.
  • Vinterankan
    Vinterankan skrev 2018-10-28 11:39:14 följande:

Jag ser tre anledningar till regeln:

* Andra badgäster som går runt i badkläder kan bli obekväma om andra inte har samma typ av klädsel, de känner sig naknare och uttittade

* hygienskäl om något händer och man bmir tvungen att hoppa i

* säkerhetsskäl, om något händer kanske påklädda tar längre tid på sig att hoppa i än en med badkläder.

Det är ju inte jag som hittar på reglerna och jag tycker det är en onödig regel. Men istället för att bara gnälla och tycka att det är åt helvete fel och vägra gå dit så försöker jag fundera igenom varför den kan finnas. Och det där är de anledningar jag kan komma på.
  • Anonym (anneli)
    Anonym (Filter) skrev 2018-10-28 22:37:05 följande:
    Bomullsfibrer sätter igen filtren som filtrerar badvattnet, så att det blir stopp. Detta är ett problem för många badhus.

On topic: hör med just ditt badhus vad som gäller.
    Gudskelov är mina ungar vuxna och jag sätter inte mitt fot på badhuset. Avskyr den där "nakenkulturen". Känner mig obekväm.
  • Anonym (olika)

Här får inte barn under 12 bada utan förälder med i vattnet oavsett hur simkunniga de är. Min dotter är 11 och tävlingssimmar och får ändå inte gå dit utanför klubbträningarna och simma om inte jag är på max en armlängds avstånd hela tiden. Blev tillsagd av en i personalen när hon var 10 meter ifrån mig, vi fick gå upp ur bassängen om det upprepades. Jag motionssimmade, hon öste på. Så hon kan inte simma utanför klubbträningarna då jag inte hänger med, hon är för snabb. På simhallens hemsida och skyltar i entren står det bara att barn under 12 inte får bada utan vuxet sällskap. Ring din simhall och prata med dem för det kan nog variera en hel del mellan olika kommuner. 

• Anonym (olika)
    Anonym (anneli) skrev 2018-10-29 05:23:24 följande:
    Gudskelov är mina ungar vuxna och jag sätter inte mitt fot på badhuset. Avskyr den där "nakenkulturen". Känner mig obekväm.
    Läs på lite om klorvatten och simhallars reningssystem så ser du väldigt fort att det inte handlar om en nakenkultur. Åker du skidor har du rätt kläder för det, dyker du har du rätt utrustning för det osv liksom är du i simhallen är du klädd för den aktiviteten. 
  • Anonym (Mamma)

Nakenkuntur? Vad menar du?
  • tankfull

Man kan ha värsta mensen samma dag som det fungerar med simträning för barnet, då måste det vara okej att man inte byter om och går längs kanten barfota eller med badskor. Jag har gjort så, men som en del skriver så kanske olika badhus har olika regler.

• Vinterankan
    Anonym (olika) skrev 2018-10-29 10:34:12 följande:

Här får inte barn under 12 bada utan förälder med i vattnet oavsett hur simkunniga de är. Min dotter är 11 och tävlingssimmar och får ändå inte gå dit utanför klubbträningarna och simma om inte jag är på max en armlängds avstånd hela tiden. Blev tillsagd av en i personalen när hon var 10 meter ifrån mig, vi fick gå upp ur bassängen om det upprepades. Jag motionssimmade, hon öste på. Så hon kan inte simma utanför klubbträningarna då jag inte hänger med, hon är för snabb. På simhallens hemsida och skyltar i entren står det bara att barn under 12 inte får bada utan vuxet sällskap. Ring din simhall och prata med dem för det kan nog variera en hel del mellan olika kommuner. 

Oj, det känns verkligen överdrivet. Man måste ju ta hänsyn till simförmågan.
  • EnAnonumius
    Finns ingen s.k "nakenkultur" på badhusen. Vad får du det ifrån?

Man klär sig helt enkelt efter aktivitet. 
    Att bada är naturligt och människor har badat gjort så i alla sedan människans barndom.

Man badar faktiskt påklädd i simhallar, med plagg som är anpassad att bada i. Att du inte känner dig bekväm i badplagg som baddräkt eller bikini är ju din ensak. Det finns ju faktisk badtunika och badleggings, och även burkini så man kan till och med visa så lite "hud" som möjligt om man önskar detta på badhus. Dock så kan du ju inte på felaktiga grunder sitta och hävda att det är en form av "nakenkultur" för den saken skull. Då det är knappast tillåtet att vara nakna (inga plagg alls) på vanliga simhallar. 

Det är faktiskt av hygieniska och filtrerings skäl man kräver att man har viss typ av plagg och material i plaggen, på simhallar. Inte för att det skulle vara någon form av "nakenkultur" på simhallarna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (anneli)
    EnAnonumius skrev 2018-10-29 17:34:56 följande:
    Finns ingen s.k "nakenkultur" på badhusen. Vad får du det ifrån?

Man klär sig helt enkelt efter aktivitet. 
    Att bada är naturligt och människor har badat gjort så i alla sedan människans barndom.

Man badar faktiskt påklädd i simhallar, med plagg som är anpassad att bada i. Att du inte känner dig bekväm i badplagg som baddräkt eller bikini är ju din ensak. Det finns ju faktisk badtunika och badleggings, och även burkini så man kan till och med visa så lite "hud" som möjligt om man önskar detta på badhus. Dock så kan du ju inte på felaktiga grunder sitta och hävda att det är en form av "nakenkultur" för den saken skull. Då det är knappast tillåtet att vara nakna (inga plagg alls) på vanliga simhallar. 

Det är faktiskt av hygieniska och filtrerings skäl man kräver att man har viss typ av plagg och material i plaggen, på simhallar. Inte för att det skulle vara någon form av "nakenkultur" på simhallarna.
    Jag känner mig helt bekväm i baddräkt MEN det är omklädning och dusch ihop med en massa andra människor jag har svårt för. Kanske är det bara jag....
  • EnAnonumius
    Anonym (anneli) skrev 2018-10-30 03:34:38 följande:
    Jag känner mig helt bekväm i baddräkt MEN det är omklädning och dusch ihop med en massa andra människor jag har svårt för. Kanske är det bara jag....
    Att vara "naken med andra" kan jag köpa att många är obekväma med. Då man är olika som personer och har lite olika syn på den nakna kroppen.
    Jag har iofs inga problem med detta att vara naken med andra människor.

Dock så var det ju inte direkt min fråga. Huruvida du var obekväm med att vara naken eller inte.
    Utan du skrev ju >avskyr ju den där "nakenkulturen"<. 

Min fråga är ju lite obesvarad här..
    Vad får du ifrån att det är en "nakenkultur", på exempelvis badhusen?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (anneli)
    EnAnonumius skrev 2018-10-30 10:32:57 följande:
    Att vara "naken med andra" kan jag köpa att många är obekväma med. Då man är olika som personer och har lite olika syn på den nakna kroppen.
    Jag har iofs inga problem med detta att vara naken med andra människor.

Dock så var det ju inte direkt min fråga. Huruvida du var obekväm med att vara naken eller inte.
    Utan du skrev ju >avskyr ju den där "nakenkulturen"<. 

Min fråga är ju lite obesvarad här..
    Vad får du ifrån att det är en "nakenkultur", på exempelvis badhusen?
    Det jag menar med "nakenkultur" är att i vårt land så duschar man ihop på badhusen (Könsuppdelat förstås) och inget liksom att tycka illa vara om? Har läst här på FL att det finns länder där man har liksom mindre rum och chans till avskildhet! Skulle det vara så här så skulle jag gå på badhuset ofta för jag tycker simning är jättebra träning.
  • Anonym (Problemlösaren)

Jag har full förståelse för att man inte är bekväm med sin kropp och att man inte vill visa sig i badkläder offentligt.

Men i det fallet att man har barn så finns det flertal anledningar till att komma över problemet och helt enkelt stå ut med det, inte minst för att osäkerhet osv förs över till barnen. Dom ser hur obekväm du är och när dom blir äldre så är risken större att även de börjar ifrågasätta sitt utseende och blir osäkra.

I det fallet att du anser sånt helt oviktigt och onödigt när det kommer till hur du vill uppfostra dina barn så kan du alltid köpa en överdel till en våtdräkt och använda vanliga badshorts.

Finns absolut ingen anledning till varför kvinnor måste bära bikini eller den typiska bad-dräkten.

Här har du en länk till en sida där du kan beställa billiga våtdräkter, dessa är fullt fungerande alternativ till badkläder och det finns ingen anledning till varför någon skulle ifrågasätta dem. Skulle det hända ändå så kan du bara säga att du fryser lätt då dessa är designade för att vara isolerande samtidigt som de är godkända för all typ av vattensport.

www.wetsuitoutlet.co.uk/

Badshorts har alltid varit godkända på herrar i alla badhus jag varit i så finns ingen anledning till varför du inte skulle kunna ta på dig sådana, de kan du köpa i vilken butik som helst som också säljer badkläder.

Svar på tråden Hur får man klä sig i simhallar?