• Anonym (M)

Springmask igen, SNÄLLA hjälp!

I mars upptäckte jag springmask hos 5åriga dottern. Hon sa att det kliade en natt, såg en mask och dagen efter behandlades vi allihopa, hon och 2 åriga lillebror med flytande vermox, och jag och mannen med vanquin.

Dagarna efter behandlingen kom det ut massvis med maskar i dotterns avföring. Tror att vi andra klarade oss för ingen hade symtom och inga maskar hittades.

Men jag blev ett psykiskt vrak. Jag tvättade ALLT. Soffor, mattor, gardiner, sängkläder i 90 grader varje dag i en vecka, sen varannan dag. Kastade tyger, tvättade alla barnen leksaker. Underkläder + byxor på dottern 24/7 i två veckor. Duscha rumpa varje morgon och kväll. Tvättade handtag, dörrar. Dammsög hela huset dagligen, städade toaletten flera gånger om dagen och skurade golv. Och grät... Givetvis extremt noga med handtvätt och handsprit.

Nu, nästan 8 månader senare, hittade jag en mask i mitt bajs, av ren slump. Inga symtom alls. Och fick givetvis panik. Fick vermox tablett, men de ville inte skriva ut till barnen. Vanquin är slutsålt. 6 tabletter i en ask, så vi tog alla fyra vars en, och när nästa dos ska tas om två veckor vet jag inte hur vi ska göra, bara två tabletter kvar.

Mannen har inga symtom, lillebror har inga symtom men har inte kunnat studera hans avföring än.

Dotterns kunde jag kolla igår, och efter att ha ?letat runt? en bra stund hittade jag en där också.

Har inte heller hittat fler hos mig själv.

Men nu känner jag mig totalt uppgiven. Mitt psykeböor totalt skadat av detta. Jag gråter, har inget tålamod, är deprimerad och vill bara sitta i ett hörn. Läser alla skräckhistorier om de som har det konstant och aldrig blir av med skiten.

Jag har storstädat hela huset en gång; dammat, torkat golv. Nu dammsuger jag en gång varje dag, vilket jag gör i vanliga fall också. Städar toaletten efter varje besök. Tvättar rumpor och noga med handtvätt. Tvättat alla handdukar och använder pappershanddukar på toa.

Gör jag för lite? Finns det chans att detta är en lindrig infektion, med tanke på att det inte kliar? Kan det va så att de inte lägger några ägg utan håller sig ?invändigt? i oss?

Kan vi räkna med att få det igen och igen nu när vi blivit drabbade två gånger på under ett år? SNÄLLA finns det någon som har någon erfarenhet!!!

Jag dricker rödbetsjuice och äter vitlökskapslar. Dottern är extremt kräsen men får i henne lite pumpakärnor och smoothie på hallon, blåbär & jordgubbar. Försöker med morötter också.

• Svar på tråden Springmask igen, SNÄLLA hjälp!
  • Fru Ve

Ärligt talat detta låter mer som ett psykiskt problem hos dig. Maskarna är äckliga ja, men troligen är det nog så att många av oss med småbarn har detta lite mer eller mindre konstant om barnen går på förskola eller träffar andra barn. Det är ju ingen farlig åkomma. Du kanske behöver prata med någon snarare än att städa? Och behandla när ni har symtom och försöka att inte tänka på det så mycket annars :(

• Anonym (Forskolan)

Gar barnen pa forskola? Skulle gissa att smittkallan ar forskolan och inte ert hem. Var aven noga med att tvatta alla gronsaker och all frukt ordentligt. 

• Anonym (Alltid.)

Sluta att vara så jävla hysterisk. Jag hade alltid springmask som liten, äckliga kryp, men man kan inte städa bort dem. Äggen finns i luften.

• Anonym (M)
    Anonym (Forskolan) skrev 2018-11-04 07:39:12 följande:

Gar barnen pa forskola? Skulle gissa att smittkallan ar forskolan och inte ert hem. Var aven noga med att tvatta alla gronsaker och all frukt ordentligt. 

Ja barnen går på förskola, och jag hoppas verkligen det kommer därifrån och att det inte vimlar runt ägg har hemma...
  • Anonym (M)
    Fru Ve skrev 2018-11-04 07:38:50 följande:

Ärligt talat detta låter mer som ett psykiskt problem hos dig. Maskarna är äckliga ja, men troligen är det nog så att många av oss med småbarn har detta lite mer eller mindre konstant om barnen går på förskola eller träffar andra barn. Det är ju ingen farlig åkomma. Du kanske behöver prata med någon snarare än att städa? Och behandla när ni har symtom och försöka att inte tänka på det så mycket annars :(

Det pratas ju inte öppet om det så det känns som om det bara är vi som har det och det känns som om vi är så äckliga. Jag är väldigt pedantisk av mig i vanliga fall så det känns lixom - hur långt ska jag gå med städningen egentligen när jag städar mycket i vanliga fall! Blir helt knäpp av detta :(

Barnen går på förskola så jag tror ju att det kommer därifrån. Är väll ett stort utbrott nu också just pga att medicinen är slutsåld...
  • Anonym (M)
    Anonym (Alltid.) skrev 2018-11-04 07:59:43 följande:

Sluta att vara så jävla hysterisk. Jag hade alltid springmask som liten, äckliga kryp, men man kan inte städa bort dem. Äggen finns i luften.

Var det bara du i familjen som hade det? Jag vilja knappt låta någon komma hit, vill absolut inte smitta någon annan...
  • Zoegazz

Ni kan ju inte ta 1 tablett var. Det är 1 tablett per 10 kg. Åk till ett annat apotek om de var slut.

Jag fick också panik första gången vi fick det och städade och hade mig. Nu har vi haft det så många ggr att jag inte bryr mig mer. Bara o käka tabletterna enligt brukshandvisning. Under sommaren hade dottern det aldrig så är säker på att det kommer från fsk. Inte haft det på länge nu heller men lillebror som börjat fsk äter nog grus och han höll på o klia sig i ändan för nån dag sen samt hon vaknade på natten och tyckte det kliade i underlivet så båda har fått tabletter.

Bara ta det lugnt, byt sängkläder, torka golvet om du verkligen känner du behöver det för psyket. Själv tvättar vi bara sängkläderna.

• Anonym (M)
    Zoegazz skrev 2018-11-04 08:33:55 följande:

Ni kan ju inte ta 1 tablett var. Det är 1 tablett per 10 kg. Åk till ett annat apotek om de var slut.

Jag fick också panik första gången vi fick det och städade och hade mig. Nu har vi haft det så många ggr att jag inte bryr mig mer. Bara o käka tabletterna enligt brukshandvisning. Under sommaren hade dottern det aldrig så är säker på att det kommer från fsk. Inte haft det på länge nu heller men lillebror som börjat fsk äter nog grus och han höll på o klia sig i ändan för nån dag sen samt hon vaknade på natten och tyckte det kliade i underlivet så båda har fått tabletter.

Bara ta det lugnt, byt sängkläder, torka golvet om du verkligen känner du behöver det för psyket. Själv tvättar vi bara sängkläderna.

Vermox som är receptbelagt är att man ska ta 1 tablett, oavsett vuxen eller barn. Vanquin vet jag att man tar 1 tablett per 10 kg kroppsvikt.

Hur långt emellan går det mellan gångerna barnenfår det?
  • Anonym (.)

Vi har också haft det många gånger, främst 6-åringen. Nu senast var all medicin slut på alla apotek i vår stad så jag googlade husmorskurer. En tesked honung blandat med en matsked äppelcidervinäger, drick. Jag brukar ta bort maskar från rumpan med en tops, de fastnar på tops. Tog bort 5-6 maskar, hon drack medlet och problemet löstes. Har inte haft mask sedan dess och det är över två månader sedan.

• Zoegazz
    Anonym (M) skrev 2018-11-04 09:26:44 följande:

Vermox som är receptbelagt är att man ska ta 1 tablett, oavsett vuxen eller barn. Vanquin vet jag att man tar 1 tablett per 10 kg kroppsvikt.

Hur långt emellan går det mellan gångerna barnenfår det?

Innan kunde hon ha det ca var 3e månad ett par gånger men nu är det nog över 6 månader sen om jag minns rätt. Vår äldsta har konstigt nog aldrig haft det vad vi vet fast han käka sand som liten. Iofsig känner inte alla det men vi har oftast behandlat honom samtidigt som henne men har slutat med det nu. Tror vissa är mer mottagliga än andra. Har nog med tarmfloran att göra.
Svar på tråden Springmask igen, SNÄLLA hjälp!