• Anonym (M)

Springmask igen, SNÄLLA hjälp!

I mars upptäckte jag springmask hos 5åriga dottern. Hon sa att det kliade en natt, såg en mask och dagen efter behandlades vi allihopa, hon och 2 åriga lillebror med flytande vermox, och jag och mannen med vanquin.

Dagarna efter behandlingen kom det ut massvis med maskar i dotterns avföring. Tror att vi andra klarade oss för ingen hade symtom och inga maskar hittades.

Men jag blev ett psykiskt vrak. Jag tvättade ALLT. Soffor, mattor, gardiner, sängkläder i 90 grader varje dag i en vecka, sen varannan dag. Kastade tyger, tvättade alla barnen leksaker. Underkläder + byxor på dottern 24/7 i två veckor. Duscha rumpa varje morgon och kväll. Tvättade handtag, dörrar. Dammsög hela huset dagligen, städade toaletten flera gånger om dagen och skurade golv. Och grät... Givetvis extremt noga med handtvätt och handsprit.

Nu, nästan 8 månader senare, hittade jag en mask i mitt bajs, av ren slump. Inga symtom alls. Och fick givetvis panik. Fick vermox tablett, men de ville inte skriva ut till barnen. Vanquin är slutsålt. 6 tabletter i en ask, så vi tog alla fyra vars en, och när nästa dos ska tas om två veckor vet jag inte hur vi ska göra, bara två tabletter kvar.

Mannen har inga symtom, lillebror har inga symtom men har inte kunnat studera hans avföring än.

Dotterns kunde jag kolla igår, och efter att ha ?letat runt? en bra stund hittade jag en där också.

Har inte heller hittat fler hos mig själv.

Men nu känner jag mig totalt uppgiven. Mitt psykeböor totalt skadat av detta. Jag gråter, har inget tålamod, är deprimerad och vill bara sitta i ett hörn. Läser alla skräckhistorier om de som har det konstant och aldrig blir av med skiten.

Jag har storstädat hela huset en gång; dammat, torkat golv. Nu dammsuger jag en gång varje dag, vilket jag gör i vanliga fall också. Städar toaletten efter varje besök. Tvättar rumpor och noga med handtvätt. Tvättat alla handdukar och använder pappershanddukar på toa.

Gör jag för lite? Finns det chans att detta är en lindrig infektion, med tanke på att det inte kliar? Kan det va så att de inte lägger några ägg utan håller sig ?invändigt? i oss?

Kan vi räkna med att få det igen och igen nu när vi blivit drabbade två gånger på under ett år? SNÄLLA finns det någon som har någon erfarenhet!!!

Jag dricker rödbetsjuice och äter vitlökskapslar. Dottern är extremt kräsen men får i henne lite pumpakärnor och smoothie på hallon, blåbär & jordgubbar. Försöker med morötter också.

• Svar på tråden Springmask igen, SNÄLLA hjälp!
  • Zizazi
    Anonym (M) skrev 2018-11-04 13:35:31 följande:
    Nu får jag ännu mer panik när jag läser ditt svar. Så vi kommer i princip få dras med detta för alltid?! För gissar på att det inte är så enkelt att få tag på Albendazole.
    Hur blev du och dina barn kvitt det?

Vi körde Albendazole och mebendazole i stora mängder Ca 2 gram Albenza / 10 gram vermox åt gången per person men vi hade rövklåda som var extrem, men vi blev kvitt maskarna. Min dotter var också nagelbitare.

Grejen är att detta med maskar är överreklamerat. Det är runt 50 % av människor som bär på någon sådan symbiont eller parasit av något slag. En hisklig siffra vid första anblick. Men man ska tänka på att de är symtomfria och maskarna är i tarmarna i låga mängder. Jag antar att människokroppen till slut hittar ett equilibrium med e.vermicularis och att de faktiskt till och med kan göra nytta genom att modulera immunförsvaret. Skulle vara skit-roligt att forska på detta. Men har man klåda så måste man ju vidta åtgärder.

Maskarna lägger ägg i tarmen också förutom vid analöppningen, så termen återsmittar sig som dessa sidor på internet skriver om är som jag sade tidigare helt irrelevant uppgift. Man är smittad och kontinuerligt smittad.

Kunde ju varit värre. Kunde varit blåsmask / organinfesterande maskar. E.vermicularis håller sig mestadels i tarm, men kan ju i extremt sällsynta fall hamna i både vagina och öga. Haha nu spookade jag dig lite. Men ja någon i världen har fått det i ögat också.

• Anonym (Sluta)
    Anonym (M) skrev 2018-11-04 12:43:23 följande:

Funkar det med rostade pumpafrön? Det kan jag få i dottern men inget av det andra går att få o henne. Ska barnet aldrig få äta socker mer? Vi håller det oftast till helger, dricker inte juice eller oboy men visst slinker det ner någon bulle/kaka i veckorna ibland...

Jag har druckit rödbetsjuice och äter vitlökskapslar, har inte sett något i min avföring förutom en mask i fredags. Inget i minstingens och bara en i dotterns igår...

Nej ge orostade. Tror inte de andra funkar. Ni kan ju dra ner på sockret en period. Jag testade själv vitlök och rödbetor men hjälpte inte på mig. Surkål, vinäger o pumpafrön tycker jag har varit bäst. Men glöm inte att även äta en kur med pumpafrön o gärna surkål vinäger mm igen om ca 14 dagar eftersom det då kan kläckts nya ägg. Jag har också ätit rå lök vilket hjälper. Tror nejlika tar död på även äggen men lätt att få tillbaka det.

Orkar inte hålla på o städa men när barnen har det får de sova med ett tjockt lager zinksalva i rumpan vilket gör att de inte kan lägga ägg. Weledas zinksalva.

Detta hjälper faktiskt oavsett vad alls pessimister skriver. Klipp barnens naglar kort.
  • Anonym (M)
    Anonym (Sluta) skrev 2018-11-04 16:10:05 följande:

Nej ge orostade. Tror inte de andra funkar. Ni kan ju dra ner på sockret en period. Jag testade själv vitlök och rödbetor men hjälpte inte på mig. Surkål, vinäger o pumpafrön tycker jag har varit bäst. Men glöm inte att även äta en kur med pumpafrön o gärna surkål vinäger mm igen om ca 14 dagar eftersom det då kan kläckts nya ägg. Jag har också ätit rå lök vilket hjälper. Tror nejlika tar död på även äggen men lätt att få tillbaka det.

Orkar inte hålla på o städa men när barnen har det får de sova med ett tjockt lager zinksalva i rumpan vilket gör att de inte kan lägga ägg. Weledas zinksalva.

Detta hjälper faktiskt oavsett vad alls pessimister skriver. Klipp barnens naglar kort.

Vart kan man köpa orostade? Googlar som en galning men hittar bara rostade...

Hur ofta har ni haft/har mask? Hur mycket rå lök har du ätit?
  • Anonym (*)
    Anonym (M) skrev 2018-11-04 16:43:50 följande:
    Vart kan man köpa orostade? Googlar som en galning men hittar bara rostade... Hur ofta har ni haft/har mask? Hur mycket rå lök har du ätit?

Brukar finnas i vanliga matbutiker. Inte bland snacks utan bland mjöl, gryn, torkad frukt och sånt.
  • Anonym (Sluta)
    Anonym (M) skrev 2018-11-04 16:43:50 följande:

Vart kan man köpa orostade? Googlar som en galning men hittar bara rostade...

Hur ofta har ni haft/har mask? Hur mycket rå lök har du ätit?

Alltså jag har själv fått tillbaka det ibland men vet hur jag blir av med det. Så fort jag börjar känna något äter jag några skivor rå lök eller surkål eller pumpafrön. Märker att pumpafrön funkar bäst för barnen men inte lika bra på mig längre.
  • Anonym (M)
    Anonym (*) skrev 2018-11-04 18:27:53 följande:

Brukar finnas i vanliga matbutiker. Inte bland snacks utan bland mjöl, gryn, torkad frukt och sånt.

Har köpt där, från risenta, dom är typ grönaktiga mem blir inte klok på om det är ?rätt?. Står inget på dom om dom är rostade eller ej...
  • Anonym (M)
    Anonym (Sluta) skrev 2018-11-04 20:13:10 följande:

Alltså jag har själv fått tillbaka det ibland men vet hur jag blir av med det. Så fort jag börjar känna något äter jag några skivor rå lök eller surkål eller pumpafrön. Märker att pumpafrön funkar bäst för barnen men inte lika bra på mig längre.

Okej. Men hur ofta kan man förvänta sig att få tillbaka skiten? Ska man låta barnen äta pumpafrön någon gång i veckan i förebyggande, eller bara börja när man får symtom på mask...
  • Anonym (Sluta)
    Anonym (M) skrev 2018-11-04 20:37:43 följande:

Har köpt där, från risenta, dom är typ grönaktiga mem blir inte klok på om det är ?rätt?. Står inget på dom om dom är rostade eller ej...

Tror de är toppen o inte rostade.

Skulle gett vid symptom några dagar o sen igen efter 14 dagar el så ger du en gång i veckan. Det borde inte komma tillbaks men tror vi smittat varandra här för barnen biter på ibland på naglar o är lite slarvig med att tvätta gosedjur osv.
  • elyse

Det är inte så att ni biter på naglarna? På det sättet får man ju i sig massor med bakterier.

• Anonym (M)
    elyse skrev 2018-11-04 21:06:41 följande:

Det är inte så att ni biter på naglarna? På det sättet får man ju i sig massor med bakterier.

Dottern biter och jag är på henne konstant att sluta :(
  • Jamesdio
    Anonym (M) skrev 2018-11-05 09:53:56 följande:
    Dottern biter och jag är på henne konstant att sluta :(
    Förklara sambandet, att det fastnar maskägg som hon sedan få i sig, så kanske hon tycker det är äckligt att bita?
  • Anonym (M)
    Jamesdio skrev 2018-11-05 10:10:48 följande:

Förklara sambandet, att det fastnar maskägg som hon sedan få i sig, så kanske hon tycker det är äckligt att bita?

Ja jag förklarar hela tiden men det är en ful ovana, hon gör det utan att tänka på det...
  • Hararochkaniner

Hur kan man bli så hysterisk över mask? Den är ju helt ofarlig liksom. Äcklig ja men garanterad överlevnad varje gång

• Anonym (M)
    Hararochkaniner skrev 2018-11-05 10:33:12 följande:

Hur kan man bli så hysterisk över mask? Den är ju helt ofarlig liksom. Äcklig ja men garanterad överlevnad varje gång

Det är väll att jag ser hela vårt hus som ett stort bo med ägg/mask och att vi kommer smitta ner alla andra och aldrig bli av med det!

Har ni själva haft mask någon gång?
  • Hararochkaniner
    Anonym (M) skrev 2018-11-05 10:36:35 följande:
    Det är väll att jag ser hela vårt hus som ett stort bo med ägg/mask och att vi kommer smitta ner alla andra och aldrig bli av med det!

Har ni själva haft mask någon gång?
    Ja sonen fick en gång. Vi klippte hans naglar och tvättade hans händer extra noga med tvål och vatten och sedan vanquin. Dottern fick också vanquin om i fall att, hon uppvisade aldrig några symptom.
  • Anonym (M)
    Hararochkaniner skrev 2018-11-05 10:56:08 följande:

Ja sonen fick en gång. Vi klippte hans naglar och tvättade hans händer extra noga med tvål och vatten och sedan vanquin. Dottern fick också vanquin om i fall att, hon uppvisade aldrig några symptom.

Va skönt att bara haft det en gång. Var det längesen? Hur mycket städade ni?
  • Hararochkaniner
    Anonym (M) skrev 2018-11-05 11:39:45 följande:
    Va skönt att bara haft det en gång. Var det längesen? Hur mycket städade ni?
    Två, kanske tre år sedan. Vi städade inte mer än vi vanligen gör.
Svar på tråden Springmask igen, SNÄLLA hjälp!